با احتمال ورود به پیک پنجم کرونا و از آنجاییکه سویه‌ی دلتای این ویروس در حال شیوع است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت فردی اجتماعی بیش از پیش مهم شده است. بنابر اخبار و تحقیقات منتشر شده از سوی نهادهای معتبر علمی، سویه‌ی دلتا که خواستگاه آن در هند بوده، بسیار مسری‌تر بوده و می‌تواند به سرعت در بین افراد منتقل شود. از این رو، انجام تست کرونا در منزل و یا محل کار، نه تنها باعث پیشگیری از حاد شدن بیماری شده، بلکه از انتقال آن به بقیه جلوگیری می‌کند.

تست کرونا در منزل با تعرفه دولتی و قابلیت شناسایی نوع جدید کرونا

سلامت نیوز: با احتمال ورود به پیک پنجم کرونا و از آنجاییکه سویه‌ی دلتای این ویروس در حال شیوع است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت فردی اجتماعی بیش از پیش مهم شده است. بنابر اخبار و تحقیقات منتشر شده از سوی نهادهای معتبر علمی، سویه‌ی دلتا که خواستگاه آن در هند بوده، بسیار مسری‌تر بوده و می‌تواند به سرعت در بین افراد منتقل شود. از این رو، انجام تست کرونا در منزل و یا محل کار، نه تنها باعث پیشگیری از حاد شدن بیماری شده، بلکه از انتقال آن به بقیه جلوگیری می‌کند.

مراکز معتبر خدمات کرونا در تهران

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، 56 مرکز خدمات جامع سلامت شهری به صورت 16 و یا 24 ساعته در تهران فعال هستند که به صورت سرپایی اقدام به درمان بیماران مبتلا به کرونا می‌نمایند. بیمارستان امام خمینی، فاطمه زهرا (س)، امام سجاد، حضرت رسول، شهدای یافت آباد، فیروزگر ، امام سجاد و ... در میان این لیست وجود داشته که بسته به منطقه‌ی زندگی، می‌توان به یکی از این مراکز مراجعه نمود.

با توجه به شلوغ بودن مراکز بهداشتی، خصوصا در زمان پیک کرونا، توصیه می‌شود در صورتیکه از ابتلای به این بیماری مطمئن نیستید، حتما تست کرونا را در منزل انجام دهید. حضور در مراکز درمانی و نسبتا شلوغ، ممکن است باعث شود که فرد در این مراکز به بیماری مبتلا شده و از این جهت، انجام تست کرونا در منزل اقدامی پسندیده در جهت ممانعت از شیوع بیماری خواهد بود.

مرکز معتبر تست کرونا

نرسینو یکی از مراکز مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده که خدمات بهداشتی و درمانی را برای افراد فراهم کرده است. این مرکز از ابتدای شیوع بیماری کرونا، به صورت 24 ساعته در حال ارائه‌ی خدمات آزمایشگاهی به افراد در سطح تهران و بعضی از شهرستان‌ها بوده و پاسخ آزمایش را بسته به نوع درخواست، حتی در زمانی کمتر از 6 ساعت ارائه کرده است. یکی از خدمات مفید نرسینو، انجام تست کرونا برای پرواز بوده که با توجه به قوانین سفت و سخت بعضی از ایرلاین‌ها و کشورهای مقصد، حتما باید آزمایش در یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید کشور مقصد انجام شود.

تشخیص سویه‌ی دلتا در تست کرونا

ویروس کرونا همانند تمامی ویروس‌ها، هزاران بار جهش یافته و در سرتاسر جهان پخش شده است. تمامی ویروس‌ها قادر به جهش بوده که اکثر این جهش‌ها باعث کاهش قدرت آن‌ها شده و در بعضی جهش‌ها حتی باعث از بین رفتن خود ویروس می‌شود. در بعضی موارد نادر، این جهش باعث افزایش قدرت تهاجمی ویروس شده و میزان مسری بودن آن را افزایش می‌دهد. در چنین مواردی، گونه‌ی قالب یا شایع بیماری در جهان، تغییر می‌کند.

بنابراین، صرفا بعضی از جهش‌ها باید به عنوان "جهش نگران کننده" شناخته شده و مورد بررسی دقیق قرار گیرند. تا کنون چهار مورد از این مدل جهش‌ها از ویروس کرونا شناسایی شده که به شرح زیر هستند:

  • گونه‌ی هندی یا دلتا (با نام علمی B.1.617.2)
  • گونه‌ی انگلیسی یا آلفا (با نام علمی B.1.1.7)
  • گونه‌ی آفریقای جنوبی یا بتا (با نام علمی B.1.351) که تا کنون در 20 کشور جهان مشاهده شده
  • گونه‌ی برزیلی یا گاما (با نام علمی P.1) که تا کنون در 10 کشور جهان مشاهده شده

در حال حاضر، سویه‌ی دلتا که در ابتدا در هند شناسایی شد، گونه‌ی قالب این ویروس بوده که به علت قدرت سرایت بالا، احتمال دارد تبدیل به گونه‌ی قالب یا شایع تبدیل شود.

شناسایی و تشخیص کرونا و جهش های آن

دو روش کلی برای شناسایی این بیماری وجود دارد. در روش اول که به آن تست تشخیصی گفته می‌شود، حضور ویروس فعال در بدن بررسی شده و روش دوم، سطح آنتی بدن بررسی می‌شود. تست‌های تشخیصی یا همان PCR می‌توانند به محض ورود این ویروس به بدن، مبتلا شدن به آن را نشان دهند. اما افزایش سطح آنتی بادی در مدتی بین 10 روز الی دو هفته اتفاق افتاده، بنابراین، تست های آنتی بادی تقریبا به مدت زمان دو هفته‌ای نیاز دارند.

توصیه می‌شود به محض بروز علائم این بیماری، به مراکز معتبر مراجعه کرده تا ضمن انجام تست کرونا، روند درمان از همان مراحل اولیه انجام گیرد. البته به توصیه متخصصان، برای جلوگیری از ابتلا یا انتشار این ویروس، بهتر است تست کرونا در منزل انجام شود.

جهش های کرونا چگونه رخ میدهند؟

  1. با شیوع بیشتر ویروس کرونا، این ویروس (همانند ویروس‌های دیگر) شانس بیشتری برای جهش دارد. هزاران تغییر کوچک تا کنون در این ویروس رخ داده که اکثر آن‌ها بی اهمیت بوده‌اند.
  2. بعضی از جهش‌ها باعث ایجاد گونه‌ی جدیدی از ویروس می‌شوند. بعضی از جهش‌ها باعث افزایش قدرت بقای ویروس شده و ممکن است آن‌را تبدیل به گونه‌ی قالب نماید.
  3. بعضی از گونه‌ها ساده‌تر منتقل می‌شوند (مسری‌تر هستند). چندین گونه از ویروس کرونا در حال حاضر در سرتاسر دنیا وجود دارد. نگرانی اصلی در خصوص جهش اندام پروتئینی آن است که به سلول‌های بدن متصل می‌شود.

کد ژنتیکی این اندامک‌ها، تفاوت اندکی دارد که در زیر نمایش داده شده است:

جهش N501Y در کشورهای انگلستان، آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده که میزان مسری بودن آن افزایش یافته.

جهش E484K در کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل و انگلستان مشاهده شده که بر میزان اثرگذاری آنتی بادی بدن، تاثیرگذار است.

جهش‌های P681R و L452R هم باعث افزایش میزان مسری بودن گونه‌ی هندی شده.

تست آنتی بادی کرونا می‌تواند سطح مقاومت بدن شما در برابر تمامی گونه‌های ویروس کرونا را اندازه‌گیری نماید. برای اطمینان از سلامتی خود و افراد دیگر، توصیه می‌شود با تست دادن و تشخیص زود هنگام این بیماری، مانع از پیشرفت آن گردیده و از رسیدن به مراحل حاد بیماری، جلوگیری نمود.

آیا واکسیناسیون بر گونه های جدید کرونا اثرگذار است؟

تحقیقات خارج از محیط آزمایشگاهی (بر روی بیماران واقعی) نشان داده که واکسن فایزر بر روی تمامی گونه‌های شناخته شده تا امروز، کاملا اثربخش بوده اما برروی بعضی از گونه‌ها، اثربخشی آن "اندکی" کمتر است. واکسن آکسفورد-آسترازنکا نیز در مقابل گونه‌ی آلفا کاملا اثربخش بوده و میزان اثربخشی آن در مقابل خانواده‌ی بتا، اندکی کمتر است. البته در هر صورت، احتمال بروز بیماری شدید را کاهش می‌دهند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha