یک ماه و نیم پس از ضرب و شتم توسط شکارچیان غیرمجاز، محیط بان "پارک ملی قمیشلو" در آستانه بازنشستگی شهید شد.

محیط بان مضروب "پارک ملی قمیشلو" در سن بازنشستگی شهید شد

سلامت نیوز: رضا قلی خسروی، محیطبان مضروب "پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو" اصفهان که چندی پیش هنگام گشت زنی و انجام وظیفه به دست شکارچیان غیرمجاز به شدت مجروح شده بود درگذشت.

به گزارش سلامت نیوز عصر امروز شنبه ۱۹ تیرماه، محیط بان رضا قلی خسروی در حال انتقال به بیمارستان و در اثر بی‌نتیجه ماندن عملیات احیا توسط کادر اورژانس، دارفانی را وداع گفت.

 

دلیل عدم درمان و فوت این محیط بان که سابقه سال ها تلاش در راه حفاظت از طبیعت ایران و ثروت های ملی را داشت هنوز مشخص نیست و قرار است پس از اعلام نظرات کارشناسی پزشکی قانونی، از طریق رسانه ها به آگاهی دوستداران محیط زیست برسد.

 

چهارشنبه پنجم خرداد ماه بود که رضاقلی خسروی درحین گشت زنی، مورد حمله دو شکارچی غیرمجاز قرار گرفت؛ آنها با ضربات چوب این محیط بان را به شدت و تا سر حد مرگ، مصدوم کردند. این در حالی بود که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال جاری نیز در قمیشلو شکارچیان با سلاح گرم به دو محیط بان حمله و آنها را مصدوم کردند.

 

پس از آن اعلام شد که ضاربان این محیط بان قدیمی، شناسایی شده و مورد پیگرد قانونی هستند.

 

ضرب و شتم و شهادت محیط بانان ایران در حالی ادامه دارد که کارشناسان و کنشگران محیط زیست بارها نسبت به دو عامل بازدارنده این دست حوادث یعنی "آموزش" و "برخورد قانونمند با متخلفان" تاکید کرده اند؛ مسائلی که در عمل به هیچیک از آنها توجه چندانی نمی شود.

 

آموزش جوامع محلی و شکارچیان از یکسو و محیط بانان از سوی دیگر یکی از راهکارهای کاهش خشونت ها میان شکارچیان و محیط بانان است؛ موضوعی که می تواند به حفاظت از جان محیط بان ها کمک کند.

 

تکمیل و اجرای دقیق "لایحه حمایت از محیط بان ها و جنگل بان ها" نیز از دیگر مسائلی است که سال هاست از مطالبات اصلی جامعه کنشگران محیط زیست ایران بوده است و در صورت اجرا می تواند امنیت جانی حافظان طبیعت ایران را تا اندازه ای تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha