یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 315184

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در تهران بحرانی است گفت: ۲۵ درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به نوعی به بستری نیاز دارند.

وضعیت کرونا در تهران بحرانی است

سلامت نیوز:معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در تهران بحرانی است گفت: ۲۵ درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به نوعی به بستری نیاز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اعلام این خبر که وضعیت بیماری کرونا در تهران بسیار بحرانی است، گفت: شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در 16ماه گذشته چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم. ادامه روند نگران‌کننده است، چون ارزیابی دقیقی نداریم که این افزایش تا کجا ادامه خواهد داشت، ولی آنچه مسلم است تعداد بی‌سابقه مراجعان و مبتلایان است. وی افزود: مراجعات به بیش از ۲۰ هزار در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطلب‌ها است.

بسیاری از هم‌میهمان به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند. اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی درنظر گرفته شده، اما فشار زیادی روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش‌بینی کنیم. وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.  

ارزیابی بیماران؛ پس از مراجعه

توکلی با اشاره به اینکه بیماران پس از مراجعه ارزیابی می‌شوند، گفت:بیمارانی که پس از ارزیابی حال مساعدی داشته باشند به طور موقت بستری می‌شوند و دارو‌های ضد‌ویروس و کورتیکواستروئید دریافت کرده و اکسیژن درمانی می‌شوند و پس از ترخیص برای روز‌های بعد وقت مراجعه می‌گیرند. گروهی از مراجعه‌کنندگان هم نسخه سرپایی دریافت کرده و مرخص می‌شوند و تعدادی هم برای بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بخش فرستاده می‌شوند.

طبق آمار از هر ۲۰ هزار نفر مراجعه کننده ۱۵۰۰ نفر بستری می‌شوند و از تعداد کل مراجعه‌کنندگان حدود ۲۵۰۰ نفر به صورت موقت بستری و ترخیص می‌شوند؛ یعنی ۲۵ درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به نوعی از بستری نیاز دارند. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران خاطرنشان کرد: ما به جز بیماران کرونایی، بیماران دیگر اعم از بیماران قلبی و مغزی و تصادفی را داریم. به‌رغم اینکه تمامی جراحی‌های غیر‌ضروری در بیمارستان‌ها لغو شده و بیمارانی که درمان آن‌ها می‌تواند با تاخیر انجام شود در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند و عموم امکانات معطوف بیماران کرونایی است.

جزئیات بیمارستان‌های سیار

وی درباره بیمارستان سیار گفت:سازه‌های موقتی در بیمارستان‌ها ایجاد شده که می‌توان خدمات سرپایی مورد نیاز به بیماران کرونایی را در این بخش‌ها ارائه داد. حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تخت در اورژانس‌ها هستند که این تخت‌ها در شیفت‌های عصر و شب بیماران را می‌پذیرند. از صبح تا ظهر بیماران ویزیت می‌شوند برخی ترخیص، بستری و حتی متاسفانه فوت می‌شوند. ماحدود ۱۵۰۰ تخت را برای روز بعد خالی نگه می‌داریم تا بیماران از آن استفاده کنند. توکلی با تاکید بر اینکه فعلا سویه غالب کرونا در تهران سویه دلتا است، اظهار داشت:

هر روز به تعداد بیماران افزوده می‌شود و رکورد تعداد بیماران شکسته می‌شود. ما هنوز وارد پیک‌موج پنجم نشده‌ایم. هنوز نمی‌دانیم این روند تا چه زمانی صعودی خواهد بود. نتایج تعطیلی تهران تا ۱۰ روز دیگر مشخص خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه برخی کمبود‌های موقت دارو و تجهیزات جود دارد، اما ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف می‌شود گفت: خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 

کمبود رمدسیویر، ‌در بیمارستان‌های دولتی

توکلی در پاسخ به اینکه علاوه بر بیمارستان‌های خصوصی، بیمارستان‌های دولتی هم با کمبود رمدسیویر مواجه هستند؟ افزود: یکی از درمان‌های اختصاصی استفاده از رمدسیویر است، اما اینطور نیست که این دارو معجزه کند. دارو‌های کورتیکو استروئیدی و دارو‌های ضد انعقاد خون هم به درمان کمک می‌کنند.

این دارو در کلینیک‌های سرپایی مراکز دولتی در صورت تجویز پزشک در دسترس است و تعدادی از داروخانه‌های منتخب هم این دارو را با تجویز پزشک متخصص ارائه می‌دهند. مشکل ما مشکل نقدینگی بیمارستان‌ها و همکاری بیمه‌ها است با همکاری بیمه‌ها می‌توانیم این دارو را بیشتر تهیه کنیم، چون رمدسیویر داروی گرانی است. 

تاکید بر پوشش بیمه‌ای سی‌تی‌اسکن

وی بر پوشش بیمه‌ای سی‌تی‌اسکن تاکید کرد و گفت:سی‌تی‌اسکن باید با تجویز پزشک انجام شود. وقتی پزشک سی‌تی‌اسکن را در نسخه بیمه‌ای تجویز کند بیمار می‌تواند از این خدمات تحت پوشش بیمه برخوردار شود. افرادی که خودشان برای سی‌تی‌اسکن بدون‌تجویز نسخه با مُهر پزشک مراجعه می‌کنند؛ خدمات را به صورت آزاد دریافت خواهند کرد. معاون درمان ستاد کرونای استان با اشاره به اینکه وقتی بحران مزمن می‌شود میزان حساسیت‌ها کم شده و منجر به رفتار‌های پرخطر و بی‌تفاوتی و ساده‌انگاری می‌شود، گفت: ساده‌انگاری در کشور بزرگترین خسارت برای سیستم مدیریت کرونا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha