اگرچه در روزهای اخیر سرعت واکسیناسیون کرونا در کشور افزایش یافته اما گشت و گذاری در مراکز واکسیناسیون کرونا در پایتخت، از شلوغی این مراکز و معطلی بعضاً ۸ تا ۱۰ ساعته سالمندان حکایت دارد!

۸ تا ۱۰ ساعت معطلی سالمندان "بهای واکسن کرونا" در مراکز واکسیناسیون خودرویی تهران!

سلامت نیوز: اگرچه در روزهای اخیر سرعت واکسیناسیون کرونا در کشور افزایش یافته اما گشت و گذاری در مراکز واکسیناسیون کرونا در پایتخت، از شلوغی این مراکز و معطلی بعضاً ۸ تا ۱۰ ساعته سالمندان حکایت دارد!


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، ۲۳ تیرماه بود که وزارت بهداشت، طی اطلاعیه‌ای از آغاز نوبت‌دهی به افراد بالای ۶۰ سال خبر داد.

درپی اعلام فراخوان برای تزریق واکسن کرونا به سالمندان، مردم با مراجعه به سایت salamat.gov.ir بر اساس نوبت‌دهی به مراکز واکسیناسیون فراخوانده می‌شوند، اما گشت و گذاری در مراکز واکسیناسیون کرونای پایتخت، از معطل شدن مردم در صفوف طولانی تزریق واکسن کرونا حکایت دارد.

روز شنبه دوم تیر ماه با مراجعه به مرکز واکسیناسیون خودرویی کرونا در باغ پرندگان تهران، با صف طویل خودرو‌ها مواجه شدیم!

ساعت ۱۲ ظهر است و پیرمردی که در صف طولانی خودرو‌ها در گرمای ظهر داخل خودروی خود منتظر است، می‌گوید: "برای من پیامک آمده بود که ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح به مرکز واکسیناسیون مراجعه کنم، من از ساعت ۷ صبح در صف هستم، اما تا الان که ساعت ۱۲ ظهر است، نوبتم نرسیده است؟! "

خانم مسنی که داخل خودرویی دیگر منتظر فرا رسیدن نوبتش است نیز می‌گوید:"دچار بیماری قلبی و کمردرد هستم و نشستن طولانی مدت در خودرو، به خصوص در این گرما برایم غیرقابل تحمل است، اما از ساعت ۶ صبح تا الان در صف هستیم و هنوز نوبتمان نشده است. "

بسیاری از سالمندان نیز از خودروی خود پیاده شده و کنار خیابان و روی جدول‌ها در حال استراحت هستند و یا زیراندازی پهن کرده‌اند و منتظر گذر ساعت‌ها و دقیقه‌ها هستند.

خانم ۶۰ ساله‌ای که حدود ۵ ساعت است در صف معطل شده، می‌گوید:"روز گذشته برای تزریق واکسن کرونا طبق ساعت پیامک به این مرکز مراجعه کردم، اما با صف طولانی مواجه شدم و به دلیل معطلی زیاد از تزریق واکسن منصرف شدم تا امروز زودتر به این مرکز مراجعه کنم، حالا از ساعت ۶ صبح در صف هستیم، اما هنوز هم نوبت واکسنم فرا نرسیده است. پسرم برای انجام واکسیناسیون من، دو روز است که سر کار نمی‌رود و در این دو روز از کار و زندگی افتاده است. "

بانوی مسن دیگری که برای تزریق واکسن در صف طویل خودرو‌ها منتظر نشسته است، می‌گوید:"پیش از من نیز برای همسرم پیامک آمده بود که ساعت ۸ و نیم صبح به این مرکز مراجعه و واکسن را تزریق کند که در نهایت پس از ۸ ساعت معطلی، موفق به تزریق واکسن به او شدیم! "

البته این نخستین بار نیست که شاهد شلوغی مراکز واکسیناسیون هستیم، پیش از این نیز در زمان تزریق دوز دوم واکسن کرونا به افراد بالای ۷۰ سال با ازدحام شدید سالمندان در این مراکز روبرو بودیم که منجر به واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و نگرانی متخصصین از ابتلای سالمندان به ویروس جهش یافته در صفوف واکسیناسیون در مراکز تجمیعی شد.

در آن زمان، علیرضا رئیسی؛ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره علت شلوغی این مراکز به تسنیم گفت: "در تهران ۷۵ مرکز تجمیعی و خودرویی داشتیم که به علت کمبود واکسنی که در یک هفته گذشته رخ داد برخی از این مراکز تعطیل شده بودند و پس از تامین واکسن نیز سریعاً فعال نشدند. یک اشکال دیگر نیز این است که جمعیت تهران تحت پوشش سه دانشگاه است که این امر به دلیل پراکنده بودن مراکز تحت پوشش دانشگاه‌ها باعث تجمع مردم شده بود که این مشکل در حال رفع شدن است. "

با وجود وعده سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رفع مشکل شلوغی مراکز واکسیناسیون در تهران، کماکان حتی با افزایش مراکز تجمیعی واکسن نیز شاهد شلوغی هستیم، اما مشکل تنها به همین یک مورد ختم نمی‌شود.

برخی سالمندان می‌گویند با وجود اینکه در سامانه سلامت ثبت نام کرده‌اند، پیامکی برای آن‌ها رسال نشده است و از ترس اتمام موجودی واکسن، خودشان به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند، مسئله‌ای که به شلوغی مضاعف مراکز واکسیناسیون بیش از پیش دامن می‌زند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران به مردم اطمینان می‌دهد که واکسن کافی برای تزریق به بالای ۶۰ ساله‌ها در تهران موجود است.

به گفته او تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۴۹ هزار واکسن در استان تهران تزریق شده است که ۵۶۹ هزار واکسن، دوز دوم بوده است و ۷۰۹ هزار فرد بالای ۶۵ سال در تهران وجود دارد.

تا قبل از شیوع کرونا میزان برخورداری شهروندان تهرانی از پرونده‌های الکترونیک سلامت کمتر از ۱۰ درصد بوده است و پس از مدتی به حدود ۶۰ درصد رسیده، اما حدود ۴۰ درصد از پایتخت‌نشینان، پرونده الکترونیک سلامت ندارند و این مسئله، مشکلاتی در فراخوان کردن این افراد ایجاد می‌کند.

در همین راستا، زالی می‌گوید: "اگر تعداد این پرونده‌ها کامل‌تر بود مکانیسم نوبت دهی بسیار ساده‌تر صورت می‌گرفت. "

یکی از مراجعه کنندگان به مرکز واکسیناسیون خودرویی باغ پرندگان به تسنیم می‌گوید: "اگر خودرو نداشته باشی، نمی‌توانی در این مرکز واکسن بزنی. من مجبور شدم خودروی یکی از دوستانم را قرض بگیرم و به این مرکز مراجعه کنم! "

انتظار در صف خوردوها، اگرچه معضل بزرگی است، اما حداقل ریسک کمتری از لحاظ ابتلا به کرونا دارد، زیرا هر سالمند با حفظ فاصله اجتماعی تا زمان انجام واکسیناسیون، در خودروی خود می‌نشیند، اما در برخی دیگر از مراکز تجمیعی واکسیناسیون (مراکز غیرخودرویی) نیز متاسفانه شاهد تشکیل صف‌های طولانی هستیم که این مسئله با توجه به شیوع ویروس دلتا در پایتخت، بیش از آن‌که اقدامی برای کاهش شیوع کرونا باشد، به پاشنه آشیلی برای کنترل کرونا و به عامل تشدیدکننده شیوع کرونا در کلانشهر تهران تبدیل شده است!

یکی از واکسیناتور‌های یک مرکز در شمال تهران می‌گوید: «به دلیل انجام مراقبت از مادران باردار، کودکان و شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، برخی مراکز بهداشتی از زیر بار واکسیناسیون کرونا خارج شده‌اند که اگرچه سیاست خوبی است، اما شلوغی مراکز تجمیعی را بیشتر کرده است.»

وی همچنین می‌افزاید: «برخی از افرادی که هنوز پیامک دریافت نکرده‌اند از ساعت‌ها قبل از شروع واکسیناسیون کرونا، در صف می‌ایستند. ما نیز مجبور می‌شویم به دلیل رعایت حال و درک شرایط سالمندان، به افراد بالای ۶۰ سالی که برایشان پیامک ارسال نشد، اما در صف ایستاده‌اند، بدون پیامک نوبت دهی نیز واکسن تزریق کنیم؛ البته عملاً به دلیل شلوغی مرکز و تشکیل صف‌های طولانی، سالمندان سر ساعتی که برایشان پیامک شده واکسینه نمی‌شوند و کمی معطل می‌شوند.»

البته همه مراکز تجمیعی این گونه شلوغ نیستند و واکسیناسیون کرونا در برخی از آن‌ها نیز با سرعت و نظم بهتر و بیشتری انجام می‌شود و در همین مرکز خودرویی (باغ پرندگان) نیز، فارغ از انتظار و معطلی چندین ساعته شهروندان برای تزریق واکسن کرونا، مردم از نحوه ارائه خدمت رضایت دارند.

آقای ۶۲ ساله‌ای که به همراه همسرش برای تزریق واکسن کرونا به باغ پرندگان آمده می‌گوید: "بعد از تزریق واکسن کرونا ما را به استراحتگاهی هدایت کردند که چند دقیقه‌ای در آنجا مستقر شویم تا اگر دچار عارضه پس از تزریق شدیم، اقدامات لازم را انجام دهند. به ما به خوبی توضیح دادند که پس از تزریق واکسن ممکن است چه عوارضی رخ دهد و نگرانی مان برطرف شد. "

طرح ضربتی واکسیناسیون کرونا توسط نیرو‌های اورژانس از روز گذشته آغاز شده است و در این طرح در تهران، ۱۷ پایگاه ثابت و سیار اورژانس با ۴۲۰ تکنسین به صورت خودرویی و فردی آمادگی تزریق واکسن به گروه‌های سنی اعلام شده را دارد؛ چند روزی است که نیرو‌های اورژانس به کمک کادر پرتلاش بهداشت در مرکز واکسیناسیون باغ پرندگان پیوسته‌اند و طبق وعده‌ها قرار است سرعت واکسیناسیون کرونا در کشور و پایتخت، افزایش یابد.

طبق اعلام فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا درتهران، ۷۴ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۷۶ درصد افراد بین ۷۵ تا ۸۰ سال و ۷۸ درصد افراد ۷۰ تا ۷۵ ساله در پایتخت، علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

رفع اختلال در سامانه پیامکی نوبت دهی واکسیناسیون، افزایش تعداد لاین‌های تزریق واکسن در مراکز خودرویی و تجمیعی و اضافه کردن نیروی انسانی برای تزریق واکسن کرونا به افراد واجد شرایط، از راهکار‌های حل شلوغی این روز‌های مراکز واکسیناسیون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha