سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

از ابتدای شیوع کرونا بارها و بارها ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل وخیم‌ شدن وضعیت شیوع بیماری و افزایش شمار کشته‌ها و بیماران کرونایی، اعلام تعطیلی عمومی چند روزه کرده است.

اصناف زیر فشار کرونا و حمایت های تو خالی

سلامت نیوز: از ابتدای شیوع کرونا بارها و بارها ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل وخیم‌ شدن وضعیت شیوع بیماری و افزایش شمار کشته‌ها و بیماران کرونایی، اعلام تعطیلی عمومی چند روزه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،شاید در ابتدا این اقدام می‌توانست بخشی از مشکلات را برطرف کند، اما با پیشرفت بیماری و عقب افتادن واکسیناسیون عمومی و در ادامه کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی این تعطیلی‌ها صرفا باعث ضرر و زیان‌های مالی بسیار زیاد و سنگینی برای اصناف شد و حتی برخی از آنها را به تعطیلی کشاند که رستوران‌ها، هتل‌ها و اصناف در ارتباط با مردم چنین سرنوشتی را پیدا کردند.

 در یکســال و نیم گذشتــه اصنــاف در هر تعطیلی با ستاد ملی کرونا همراهی کردند، اما در این دوره بخش اعظمی از اصناف حاضر به همکاری با این ستاد و تعطیلی کسب و کار خود نشدند و تنها دلیل آن هم وضعیت اقتصادی اسف‌باری است که بی‌کفایتی مدیران اقتصادی و بهداشتی و درمانی کشور رقم زدند. از طرفی سابق بر این دولت کمک‌هایی برای جبران خسارت اصناف و کسب‌وکارهای کشور پرداخت می‌کرد و امتیازهایی را هم نظیر عقب افتادن قسط وام و تسهیلات را درنظر می‌گرفت که دیگر خبری از اینها هم نیست.

ابراهیم درستی، نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران و نایب رئیس اتاق اصناف تهران در همین رابطه  گفت: «اصناف از بهمن ماه سال ۹۸ با تعطیلی مکرر روبه‌رو بود ولی انتظاری که از دولت برای حمایت داشتند، محقق نشد. به‌عنوان مثال در بخش مالیات چه در سال ۹۸ و چه در سال ۹۹ مشکلات زیادی داشتیم و سازمان امور مالیاتی در این حوزه در حق اصناف آن هم در این شرایطی که قرار داریم، بد کرد.»

او ادامه داد: «یعنی با اینکه سال ۹۹ واحدهای صنفی بسته بودند آمد و تا ۱۲ درصد بر مبنای مالیات سال گذشته افزایش مالیاتی داد و این اتفاق واقعا ظالمانه بود و فکر می‌کنم اینها قصد داشتند تا مردم را حساس کنند ولی این اجازه را ندادیم.» درستی افزود: «ولی در عین حال سازمان امور مالیاتی کار بسیار ناشایستی کرد و نباید افزایش مالیاتی می‌داد، اصناف از بهمن ماه سال ۹۸ تا امروز واقعا هم سود بودند و هر زمانی که گفتند تعطیل کنید آنها را تعطیل کردند و هر زمان که گفتن باز کنید باز کردند.»

نایب رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: « 30 تا 35 درصد مغازه‌ها در تهران اجاره‌ای هستند و مغازه‌دار باید اجاره مغازه، اجاره خانه، مزد شاگرد، عوارض تابلوی شهرداری و مالیات را پرداخت کند و در این شرایط از چه محلی باید تمام این هزینه‌ها را تامین کند؟ در اینجا سازمان امور مالیاتی در حق اصناف کم لطفی کرده است.

ما انتظار داشتیم که با مردم بهتر برخورد کنند و این اصناف خارج از مردم هم نیستند.» درستی اضافه کرد: «شهرداری حتی از یک روز عوارض تابلو نگذشت، اصنافی که چک دارند و در این وضعیت قرار گرفته‌اند چطور باید چک خود را پاس کنند؟ با این حال اصناف تمام قد در کنار حاکمیت ایستاده و نهایت همکاری را داشته است.»

 نگاه به دولت آینده 

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایــران اظهار کرد:«اصناف انتظار دارند که با این همه از خودگذشتگی دیــده شــوند، امیدواریم در دولت جدید فردی سکان وزارت صمت را به دست بگیرد که اصنــاف را خوب مـی‌شناسد و می‌تواند کمک کند تا مشــکلات بـه خوبی شناسایی شوند. درخواست ما از هیات دولت آینده این است همان‌طور که اصناف تمام قد در خدمت کشور بودند، مورد توجه قرار بگیرند.»

او درباره خسارت‌ها و آسیب‌های وارد شده به اصناف در طول یک سال و نیم گذشته، توضیح داد: «بسیاری از اصناف در حال ورشکستگی هستند، گردشگری، قهوه‌خانه‌های سنتی، تالارهای پذیرایی و فست‌فودها و... در حال ورشکستگی قرار دارند، شاید به جرات بتوان گفت در بین اصناف تنها ۴ یا ۵ صنف شامل داروخانه، بنکداران مواد غذایی، سوپرمارکت‌ها و به‌ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خوب کار کردند.»

او تاکید کرد: «با این حال سوال مهم این است که چرا سازمان امور مالیاتی باید همه را به یک چشم ببیند؟ چه آنهایی که کار کردند و چه آنهایی را که کار نکردند. اینجا سازمان واقعا بی‌عدالتی کرده است، سازمان مکلف بود از اتحادیه‌هایی که خوب کار کردند مالیاتشان را بگیرد ولی از اتحادیه‌هایی که کار نکردند و بالغ بر ۹۰ درصد کشور را تشکیل می‌دهند، مالیاتی اخذ نمی‌کرد.»نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: «نه تنها نباید بر مبنای سال 98 مالیات را افزایش نمی‌داد که نباید مالیاتی در سال ۹۹ نمی‌گرفت ولی متاسفانه همه را به یک چشم نگاه کرد.»

 کرونا و حال ناخوش اصناف

درستی در واکنش به این سوال که با ادامه‌دار بودن وضعیت کنونی کشور و احتمال تعطیلی دوباره در روزهای آینده، اصناف این تعطیلات را قبول خواهند کرد، توضیح داد: «واقعا اصناف مظلوم واقع شده‌اند، هر چه گرفتاری در کشور وجود دارد دامن اصناف را می‌گیرد، آیا مترو و اتوبوس و تاکسی را نمی‌بینند؟ اگر یک کارمند دولت یک روز حقوق یا اضافه‌کاریش قطع شود چه می‌کند؟» او ادامه داد:

«وقتی اصناف مغازه‌های‌شان را تعطیل می‌کنند و هیچ حمایتی هم از دولت نمی‌بیند، چطور باید چکش را پاس کند؟ آیا دولت از یک روز آبونمان برق واحدهای صنفی گذشت کرد؟ خیر، آیا بیمه تامین اجتماعی گذشت کرد؟ خیر. چرا باید اقدامات به طور یک طرفه باشد؟»  نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران اضافه کرد:

«ما از دولت آینده درخواست داریم وزیری را انتخاب کند که درد اصناف را بفهمد، می‌خواهیم دولت آینده حتما با بخش خصوصی در ارتباط تنگاتنگ و ارتباط باشد. اصناف خانواده‌ای 30 میلیونی دارد که باید با همکاری همه بویژه دولت مشکلاتشان برطرف شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha