چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 315382

با بروز آتــش‌سوزی شدید در منطقه حفاظــت‌شده میانکاله که به باور علــی کلانـه، رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کـره میانکاله عامل انسانی داشــت، بر تعداد آتش سوزی‌های پــردامنه در جنگل‌ها و مراتع کشور افزوده شد.

زخم کاری بر پیکر 4 میلیون هکتار جنگل در 60 سال

سلامت نیوز: با بروز آتــش‌سوزی شدید در منطقه حفاظــت‌شده میانکاله که به باور علــی کلانـه، رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کـره میانکاله عامل انسانی داشــت، بر تعداد آتش سوزی‌های پــردامنه در جنگل‌ها و مراتع کشور افزوده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،جالب است بدانید كه آتش سوزی‌های پردامنــه و وسیع در جنگل‌ها و مراتع کشور در حالی رخ می‌دهد کـه بر اساس آمارهای جهانی بازسازی یك هكتار جنگل سوخته، هزینه‌ای در حدود ۳۰۰۰ یورو در بر دارد.آمارهایی که از عرصه‌های جنگلی نابود شده بر اثر آتش هر سال منتشر می‌شود آمارهای هولناکی است مخصوصا اگر در ذهن داشته باشیم که کشورمان جزو کشورهای کم برخوردار از جنگل در جهان است.

براساس این آمار سال۹۹. ۲۱هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور(طبیعی و دست کاشت) درگیر حریق شدند که بیشترین آتش سوزی‌ها نیز در سالی که گذشت در ناحیه رویشی زاگرس و خلیج عمانی به وقوع پیوسته است.

آتش‌سوزی كه در كشور ما، مقدارش به‌طور میانگین قریب به  15 هزار هكتار در هر سال است. این مقدار برای كشور ما عدد بزرگی محسوب می‌شود، زیرا تنها ۷ درصد از مساحت كشور را پوشش جنگلی تشكیل داده و ۹۳ درصد مابقی مساحت كشور خشك و نیمه خشك است و این آتش‌سوزی‌ها به خشك شدن بیشتر كشور دامن می‌زند و این در حالی است كه ۴۰درصد از آب شیرین ایران تنها در محدوده زاگرس تولید می‌شود! اینكه این آتش‌سوزی‌ها معلول چه تغییراتی است و علت چه تغییراتی خواهند شد، بحثی است كه نیاز به تحقیق و بررسی كارشناسانه دارد. 

 آمارهایی که فاجعه است

 براساس گزارش مــرکز پژوهش‌های مجلــس به طور متوسط سالانه ۱۶هزار و ۷۲۷ هکتار جنگل و مرتع در آتش می‌سوزد و از آنجا که مساحت شهر ساری ۳۵۰۰هکتار است، می‌توان گفت که سالانه پنج برابر مساحت این شهر، جنگل در آتش می‌سوزد و از بین می‌رود. براساس این گزارش از سال۸۶ تا ۹۸، ۲۴هزارو ۵۵۵ فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور رخ داده که ۱۳هزار و ۵۱۸ فقره آن در جنگل‌ها و ۱۱هزارو ۳۷ فقره آن در مراتع بوده که موجب نابودی ۱۰۷هزارو ۵۵۷ هکتار جنگل و ۱۱۰هزار و ۳۵۸ هکتار مراتع شده است.

همچنین در ۱۳سال اخیر به طور متوسط در هر سال ۱۰۴۰فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و نزدیک به ۴۸۹ فقره در مراتع اتفاق افتاده که به طور میانگین در هر سال ۸۲۷۳ هکتار از جنگل ها و نزدیک به ۸۴۹۰ هکتار از مراتع به واسطه شعله‌ور شدن آتش ازبین رفته است. حال بد نیست برای بررسی میزان خسارتی که به کشور ما وارد شده، صحبت‌های سخنگوی پویش ملی حیات را مرور کنیم که  معتقد است: «از سال ۱۳۴۰ تاکنون مساحت جنگل‌های کشور از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴.۳ میلیون هکتار رسیده است.»

پدرام جدی سخنگوی پویش ملی حیات در ادامه می‌افزاید: «در دو دهه اخیر ۳۰ هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کشورمان داشته‌ایم و به طور میانگین هر سال حدود ۱۴ هزار هکتار از جنگل‌های کشور در معرض آتش‌سوزی قرار دارد. حدود ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها منشأ انسانی دارد و به ۲ بخش عمدی و غیرعمدی تقسیم می‌شود.» 

روز شمار نابودی جنگل‌ها در 150 روز

در این میان فقط  از 5 فروردین تا پایان تیر 1400، 43 مورد آتش سوزی بزرگ و پردامنه در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که اکثر آنها عامل انسانی داشته است.  با یک جست‌وجوی ساده در گوگل، تعداد آتش سوزی‌هایی که در جنگل‌ها و مراتع کشور با فراوانی حاشیه زاگرس، قابل مشاهد است. در31 تیر، آتش‌سوزی در جنگل‌های گالیکش در گلستان. 

23 تیر، آتش‌سوزی در دو گسترهی حفاظت شده دیل و کوه خامی در استان کهگیلویه و بویراحمد،  19 تیر، ده‌ها هکتار از جنگل‌های گستره نارک گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت، 18 تیر آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های شمال دامغان در استان سمنان 16 تیر، آتش بخشی از جنگل‌های نانه‌ویژ پاوه در استان کرمانشاه،  16 تیر بیش از 5 هکتار از کشتزارها و باغ‌های سقز و کلیایی در استان کرمانشاه در آتش سوخت، 14 تیر آتش‌سوزی در مراتع ارسنجان در استان فارس،  13 تیر آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان مریوان در استان کردستان، 2 تیر، ارتفاعات پیرامون مردوشت و پاسارگاد در استان فارس در آتش سوخت، 8 تیر، 9 آتش‌سوزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله در استان مازندران،8 تیر، آتش در جنگل دست کاشت عرب داغ کُلاله در استان گلستان، 6 تیر 5 آتش‌سوزی در دو هفته اخیر در مراتع شهرستان فاروج، 5  تیر- 10 هکتار از پوشش گیاهی بکر استان آذربایجان شرقی در آتش سوخت، 2 تیر، صد اصله درخت در روستای رشمه شهرستان گرمسار در استان سمنان بر اثر آتش سوزی، از بین رفت. 2 تیر، مراتع و جنگل‌های گستره‌ چالل، در بخش پاتاوه، شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت. 

30  خرداد، مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه سقزچی شهرستان نمین در استان اردبیل. 26 خرداد، 10 هزار هکتار از از اراضی منابع طبیعی استان فارس در آتش سوخت. 26 خرداد، آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه حاتم در استان کهگیلویه و بویراحمد. 26  خرداد، 29 هکتار از پوشش گیاهی استان اصفهان در آتش سوخت. 20 خرداد، 15 هکتار از گندمزارهای و زمین‌های پیرامون امام‌زاده آق امام  آزادشهر، در استان گلستان در آتش سوخت. 20 خرداد، نابودی 1767 هکتاراز جنگل‌ها و مراتع استان کردستان بر اثر آتش‌سوزی از آغاز سال 1399 تاکنون.

20 خرداد، 20 هکتار از مراتع و کشتزارهای شهرستان مهران، در استان ایلام، در آتش سوخت. 19 خرداد، قدرت‌ا... مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: 95 درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع قزوین ناشی از بی‌احتیاطی است. 15 خرداد، دو نمونه آتش‌سوزی در مراتع سمیرم و لنجان در استان اصفهان. این رویداد در 3 هکتار از مراتع ونک روی داد. همچنین آتش‌سوزی در 7 هکتار ار مراتع هاردنگ شهرستان لنجان روی داد.

14 خرداد، آتش‌سوزی دوباره در جنگل‌های سمیرم در استان اصفهان. 13 خرداد، بیش از سه هزار هکتار از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در آتش سوخت. 12 خرداد، 4 هکتار از ذخیرگاه جنگلی سمیرم در استان اصفهان در آتش سوخت. 10 خرداد، ده هکتار از گندمزارهای کلاله در استان گلستان در آتش سوخت.

9 خرداد، 50 هکتار از کشتزارهای شهرستان ایوان غرب، در گستره‌ دهستان چشمه سفید سراب، در استان ایلام، در آتش سوخت. 9 خرداد، آتش‌سوزی در باغات روستاهای اردستان در استان اصفهان به از میان رفتن پوشش گیاهی آن گستره انجامید. 9 خرداد، آتش جنگل و ارتفاعات پارک ملی بمو در استان فارس را درنوردید. 8 خرداد، 60 هکتار از مرتع‌های درخت‌دار سردشت در استان آذربایجان غربی در آتش سوخت.

  8 خرداد- آتش‌سوزی در ارتفاعات ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه. 25  اردیبهشت، آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد.  23 اردیبهشت، آتش گرفتن صد درخت نخل در روستای مگتوع (جاده اهواز خرمشهر، نزدیک ام الطمیر). 22 اردیبهشت، آتش‌سوزی در ارتفاعات دامنه جنوبی سیاه‌کوه در شهرستان دهلران، در استان ایلام. 18 اردیبهشت، کوه‌های منطقه باغ‌تاج بخش ارم در شرق شهرستان دشتستان، در استان بوشهر، از ساعت شش بامداد 18 اردیبهشت دچار آتش‌سوزی شد. 6 اردیبهشت، 10 هکتار از مراتع پارک ملی بمو در استان فارس در آتش سوخت.

4 اردیبهشت، آتش‌سوزی در هفت هکتار گندمزارهای شهرستان زرین دشت استان فارس. 28  فروردین، آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه‌سیاه شهرستان چرام استان کهگیلویه  بویراحمد. 23 فروردین، آتش‌سوزی در ارتفاعات گاوکار قیر و کارزین استان فارس. 20  فروردین، آتش‌سوزی عمدی در جنگل‌های نومل گرگان.

ساعت ۹ و نیم بامداد آدینه، آتش‌سوزی در دو نقطه از ارتفاعات جنگلی نومل گرگان توسط ماموران منابع طبیعی دیده شد.  12 فروردین، آتش‌سوزی درختچه‌های گز بندر ترکمن. 5 فروردین، هشت نمونه آتش‌سوزی تنها در 72 ساعت در عرصه‌های طبیعی تحت پوشش استان مازندران رخ داد. همزمان 5 فروردین، شش هزار متر مربع از عرصه‌های جنگلی گیلان در آتش سوخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha