در سه روز گذشته (سوم، چهارم و پنجم مرداد ماه) بالاترین میزان مرگ و شناسایی مبتلایان جدید كرونا در كشور ثبت شد. به استناد آمارهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت، روز سوم مرداد، 27146 مبتلای جدید كرونا در كشور شناسایی شد كه نسبت به روز اول مرداد، تعداد مبتلایان جدید، 45.7 درصد افزایش داشت.

تهران با شتاب به سمت مرگ می‌رود

سلامت نیوز:در  سه روز گذشته (سوم، چهارم و پنجم مرداد ماه) بالاترین میزان مرگ و شناسایی مبتلایان جدید كرونا در كشور ثبت شد. به استناد آمارهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت، روز سوم مرداد، 27146 مبتلای جدید كرونا در كشور شناسایی شد كه نسبت به روز اول مرداد، تعداد مبتلایان جدید، 45.7 درصد افزایش داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،روز چهارم مرداد، تعداد مبتلایان جدید شناسایی شده در كشور، با افزایش 17.2 درصدی به 31814 نفر رسید و در شبانه‌روز 4 تا 5 مرداد هم 34951 مبتلای جدید كرونا در كشور شناسایی شدند كه تعداد موارد جدید ثبت شده نسبت به روز قبل از آن، 9.86 درصد افزایش داشت. نگاهی به آمار مرگ روزانه كرونا در همین بازه 72 ساعته هم نشان می‌دهد كه در شبانه‌روز دوم تا سوم مرداد، 268 مبتلا (با افزایش 3.47 درصدی نسبت به روز قبل) در شبانه‌روز سوم تا چهارم مرداد، 322 مبتلا (با افزایش 20.15 درصدی نسبت به روز قبل) و در شبانه‌روز چهارم تا پنجم مرداد هم 357 مبتلا (با افزایش 10.87 درصدی نسبت به روز قبل) فوت كرده‌اند و برخی مسوولان حوزه سلامت همچنان هشدار می‌دهند كه تبعات جبران‌ناپذیر تاخیر در آغاز واكسیناسیون همین است كه حداقل تا هفته‌های آینده و به دلیل شیوع گسترده دلتا در سراسر كشور، باید انتظار افزایش مرگ عزیزان‌مان را داشته باشیم چون با وجود هدف‌گذاری دولت بر واكسینه شدن 60 میلیون نفر تا پایان امسال،

هنوز آمار دریافت‌كنندگان دوز اول واكسن كرونا، تا امروز و با گذشت بیش از 160 روز از تزریق اولین دوز واكسن در ایران (21 بهمن 1399) معادل 15 درصد جمعیت هدف هم نیست چنانكه دیروز وزارت بهداشت در آخرین گزارش تجمیعی از واكسیناسیون گروه‌های هدف، اعلام كرد كه تاكنون، 10 میلیون و 971 هزار و 9 نفر، واكسن كرونا دریافت كرده‌اند كه از این تعداد، در مجموع، 8 میلیون و 474 هزار و 332 نفر، حداقل یك دوز واكسن كرونا دریافت كرده‌اند اما فقط دو میلیون و 496 هزار و 677 نفر به دنبال دریافت دوز دوم واكسن، به‌طور كامل واكسینه شده‌اند. بنابراین، تا ظهر روز 5 مرداد ماه، از جمعیت 60 میلیون نفری مشمول واكسیناسیون برای دستیابی به ایمنی جمعی و توقف چرخه گردش ویروس، تاكنون فقط 14.1 درصد، یك دوز واكسن دریافت كرده و فقط 4.2 درصد كل جمعیت هدف، به‌طور كامل واكسینه شده‌اند.

  چنانكه فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلانشهر تهران گفته، برای اولین‌بار طی 19 ماه گذشته و در ایام شیوع كرونا، آمار بستری‌های كرونایی در پایتخت به مرز 10 هزار نفر رسیده است. علیرضا زالی، دیروز هشدار داد: «روز دوشنبه، آمار بستری‌های كرونایی در شهر تهران از عدد 9700 هم رد شد و همچنان روزانه حدود 19 الی 20 هزار مراجعه سرپایی كرونا در تهران داریم و در حال حاضر هم حدود 2600 بیمار كرونایی به دلیل شدت علایم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری هستند.»

دیروز معاون درمان ستاد مقابله با كرونای استان تهران تایید كرد كه «روز سه‌شنبه در شهر تهران، 10 هزار تخت بیمارستانی با بیماران كرونایی پر شده و در صورت تداوم این وضعیت و افزایش آمار بستری‌ها در پایتخت تا پایان این هفته، ناچاریم از ظرفیت تخت‌های ارتش و نیروهای مسلح و تامین اجتماعی هم استفاده كنیم كه در این ‌صورت هم حداكثر 5 الی 10 درصد و حدود 600 تخت به تخت‌های ما اضافه خواهد شد. در نهایت، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.»

محمد طالب‌پور؛ رییس بیمارستان سینای تهران هم در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود در توضیح آخرین وضعیت این بیمارستان آموزشی ضمن تاكید بر اینكه تمام موارد بستری و بدحال، افرادی هستند كه هنوز واكسن كووید 19 دریافت نكرده‌اند، گفت: «۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان سینا به بیماران مبتلا به كرونا اختصاص یافته و حدود ۲۰۰ مریض كرونایی بستری داریم كه در ICU، اورژانس و بخش متراكم هستند و ظرفیت تخت‌های بستری كرونا در بیمارستان ما پر شده و منتظریم یك تخت خالی شود تا بتوانیم از بیماران منتظر در اورژانس، بیمار جدید كرونایی بستری كنیم. غیر از این تعداد، روزانه حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ مبتلای كرونا، مراجعه سرپایی به بیمارستان دارند.

اگر تعداد بیماران كمی از این بیشتر شود، بیماران پشت بیمارستان معطل می‌مانند. به همین دلیل، بار درمان را به بخش سرپایی ارجاع دادیم و اگر حال بیمار به گونه‌ای باشد كه بتواند ادامه روند درمان را در خانه بگذراند او را ترخیص می‌كنیم كه بتوانیم بیماران جدید را بستری كنیم.»  خسرو صادق‌نیت؛ رییس بیمارستان امام خمینی هم در گفت‌وگو با ایلنا در توضیح آخرین وضعیت این مجتمع بیمارستانی 1000 تختخوابی گفت:

«در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ تخت‌ بیمارستان را به بیماران كرونایی اختصاص دادیم و مراجعات ما به ‌شدت افزایش پیدا كرده است، روزانه حدود ۴۰۰ مراجعه سرپایی و بیش از ۳۰۰ نفر هم بستری موقت برای دریافت درمان‌هایی مثل رمدسیور داریم.»بهمن ماه سال گذشته، بعد از تصویب سند ملی واكسیناسیون كرونا، مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام كرد: «بر اساس این برنامه و طی 4 فاز كه از زمستان 1399 آغاز می‌شود، تا یك‌سال آینده با تامین ۱۲۰ میلیون دوز واكسن كرونا برای دو نوبت تزریق، حدود ۶۰ میلیون نفر (70 درصد جامعه) واكسینه می‌شوند به‌طوری كه روزانه ۲۱۰ هزار نفر واكسن می‌زنند.

اگر قرار باشد عملیات واكسیناسیون طی یك‌سال به اتمام برسد باید هر ماه ۱۰ میلیون دوز واكسن در اختیار نظام سلامت باشد. این امر به معنای واكسینه كردن پنج میلیون نفر در ماه و معادل تقریبی ۲۱۰ هزار تزریق روزانه است.در فاز اول این برنامه و تا پایان سال 1399، حدود 700 هزار نفر كاركنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بیماری كرونا، حدود 600 هزار نفر افراد بسیار پر خطر (سالمندان در مراكز نگهداری، مراكز معلولین جسمی و حركتی، جانبازان) واكسن كرونا را دریافت می‌كنند. 

فاز دوم برنامه واكسیناسیون كرونا در بهار و تیر ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های سنی بالای ۸۵ سال، بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال و نیز افراد ۱۶ تا ۶۴ سال كه دارای یكی از بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج واكسن می‌زنند و این جمعیت كه حدود ۶ میلیون نفر برآورد می‌شوند، تا پایان تیر ۱۴۰۰ واكسینه می‌شوند. فاز سوم واكسیناسیون كرونا در ایران از مرداد تا آذر۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن افراد ساكن در مراكز تجمعی كه حدود دو میلیون نفر برآورد می‌شوند و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه‌ای و نیز افراد شاغل در مشاغل و خدمات ضروری  واكسن كرونا را دریافت می‌كنند و برآورد می‌شود جمعیتی حدود ۱۲ میلیون نفر در این مرحله واكسن كرونا می‌زنند.

فاز چهارم واكسیناسیون كرونا در زمستان ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن عموم مردم ایران كه در مراحل قبل واكسن نزده‌اند تحت پوشش برنامه واكسیناسیون كرونا قرار می‌گیرند.با پیش‌فرض اثربخشی بالای ۸۰درصد واكسن‌ها و عدم جهش‌های ناگوار ویروس، انتظار می‌رود، با اتمام فاز ۲ (پوشش ۱۳.۳ میلیون نفر كه قرار بود تا پایان تیر ماه امسال تكمیل شود) به هدف اولیه كه كاهش مرگ و میر است برسیم و با توجه به تابلوی بیماری در ۱۰ ماه سال 1399 كشور، از مرگ و میر بیماری به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد كاسته می‌شود.

با اتمام فاز ۳ (پوشش ۱۹ میلیون نفر دیگر)، انتظار می‌رود بخش عمده بار بیماری در كشور كنترل شده باشد و امكان برگشت به زندگی عادی مهیا شود.»مهم‌ترین جمله این سند ملی تاكید می‌كرد: «بدون واكسیناسیون روزانه به‌طور متوسط ۲۰۰ مرگ و 5 هزار مورد بستری خواهیم داشت و هر ماه تاخیر در شروع برنامه، معادل ۶ هزار مرگ خواهد بود. ماسك زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت دست موثرند ولی این اقدامات به هیچ‌وجه جایگزین واكسن نمی‌شوند، بلكه شدت آسیب را كم می‌كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha