یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 315538

سویه مرگبار کرونا موسوم به «دلتا» که به اذعان متخصصان ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر است، با ۱۵ نشانه اصلی بروز می‌کند و افراد با مشاهده آنها باید به سرعت روند درمان را آغاز کنند.

۱۵ نشانه ابتلا به کرونا دلتا

سلامت نیوز:سویه مرگبار کرونا موسوم به «دلتا» که به اذعان متخصصان ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر است، با ۱۵ نشانه اصلی بروز می‌کند و افراد با مشاهده آنها باید به سرعت روند درمان را آغاز کنند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.
دکتر حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در صفحه اینستاگرام خود ۱۵ نشانه ابتلا به ویروس دلتا کرونا را به ترتیب ذیل بر شمرده است:  


۱ - تب رو به افزایش که با استامینوفن و سایر تب برها و بدن شویه کمی پایین می آید و دوباره می رود بالای ۳۸.۵.
۲ - تعریق شدید همراه با ضعف و بیحالی شدید.
۳ - تعداد تنفسی که هر بار از دفعه قبل و در حالت استراحت در یک دقیقه بیشتر شود. تعداد نرمال در بزرگسالان ۱۲ تا ۱۸ و بالای ۳۰ (چه در  اطفال چه در بزرگسالان اخطار کامل). بهتر است کس دیگری تعداد تنفس را بشمارد و بیمار حواسش نباشد.
۴ - بالا رفتن ضربان قلب، در یک دقیقه، این ساعت بیشتر از ساعت قبل! نرمال ضربان قلب در یک دقیقه ۷ تا ۹۰ هست. در کودکان زیر ۹ سال تا ۱۱۰ هم نرمال است.
۵ - تیره شدن لب ها و زیر ناحن ها همراه با تنگی نفس با تعداد تنفس بالا. 
۶ - ضعف فزاینده و خواب آلودگی. 
۷ - هذیان و بیان کلمات بی ربط و عدم تشخیص زمان و مکان.
۸ - بی اختیاری ادرار یا مدفوع.
۹ - اسهال و استفراغ شدید همراه با ضعف و خواب آلودگی.
۱۰  - سرفه های شدید، قطاری همراه با خلط زرد یا تیره.
۱۱ - درد تشدید شونده روی قفسه سینه بخصوص هنگام حرکت و بالا رفتن از پله.
۱۲ - کاهش تعداد ضربان قلب به زیر ۵۰.      
۱۳ - بالا رفتن قند خون بصورت فزاینده.
۱۴  - کاهش اکسیژن خون ناگهانی زیر ۹۰ یا کاهش ساعت به ساعت آن! مثلا اول ۹۷ ، یک تا دو ساعت بعد ۹۵ بعد ۹۴ و همین طور کاهش یابد.
۱۵ - قطع یا کاهش فزاینده میزان ادرار در ۲۴ ساعت. نرمال این عدد حدود یک لیتر در ۲۴ ساعت است به شرطی که مایع مناسب میل شود.  
از ابتدای شیوع کرونا در ایران(اسفند ۹۸) تا کنون ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha