سكونت ۴۲ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در 5 هزار هكتار منطقه حاشیه‌ای شهرهای استان، صادقانه‌ترین مصداق درباره گستردگی سایه فقر و آسیب بر سر مردمان این شرقی‌ترین استان مرزی كشور است.

بی‌شناسنامه‌های سیستان و بلوچستان هم واكسن كرونا می‌گیرند؟

سلامت نیوز:سكونت ۴۲ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در 5 هزار هكتار منطقه حاشیه‌ای شهرهای استان، صادقانه‌ترین مصداق درباره گستردگی سایه فقر و آسیب بر سر مردمان این شرقی‌ترین استان مرزی كشور است. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، به خبرگزاری ایرنا گفته كه ۹ شهر این استان (زاهدان، زابل، خاش، ایرانشهر، سراوان، چابهار، دلگان، بمپور و كنارك) دارای بافت مصوب سكونتگاه‌های غیررسمی هستند كه مساحت كل این بافت‌ها، 5 هزار و ۴۷۲ هكتار است.   ابوذر كوثری در تشریح دلایل گستردگی حاشیه‌نشینی در این استان گفته است:

«ما استانی مرزی با طولانی‌ترین مرز در كشور هستیم و همسایگان ما شرایط سیاسی باثباتی ندارند و این مساله باعث موج مهاجرت، به ویژه از كشور افغانستان به عمق كشور شده و خلأهای مرزی موجود هم باعث سختی كنترل ورود اتباع خارجی شده است. مهاجران ورودی به كشور باید مكان مشخصی برای استقرار داشته باشند.

البته بخش زیادی از آنان از سیستان و بلوچستان عبور می‌كنند اما تعداد قابل ملاحظه‌ای نیز در استان رسوب و بیشتر آنان در حاشیه شهرها سكونت می‌كنند.» كوثری در توضیح سایر دلایل حاشیه‌نشینی گسترده در این استان مرزی گفت: «اقلیم استان و به ویژه وقوع خشكسالی‌های بی‌سابقه در سال‌های اخیر از دیگر دلایل حاشیه‌نشینی در سیستان و بلوچستان است.

خشكسالی‌ها، كشاورزی و دامداری ما را به عنوان یكی از پایه‌های اصلی اشتغال و تولید در منطقه تحت تاثیر منفی قرار داده و اینها وقتی شغل‌شان را از دست می‌دهند یكی از مسیرهای هموار برای كسب شغل و معاش این است كه از روستاها و از مناطق حاشیه‌ای و مرزی به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت می‌كنند.»

در حالی كه مناطق حاشیه‌ای در استان سیستان و بلوچستان، از جمله نواحی درگیر فقر و آسیب‌های اجتماعی در استان هستند و خانواده‌های بی‌بضاعت و كم‌درآمد را در خود جای داده‌اند، «بی‌شناسنامه‌ها» كه تعداد قابل توجهی از جمعیت مناطق حاشیه‌نشین استان را شامل می‌شوند، بیش از سایر اقشار در معرض آسیب‌های بهداشتی و اجتماعی قرار دارند.

بنا به اعلام فعالان مدنی در این استان، تعداد زیادی از مردان، زنان و كودكان بدون شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان، شهروندان ایرانی هستند كه به دلیل اهمال نسل اندر نسل، كوتاهی و وقت‌كشی مدیران دولتی، ضعف شدید نظارت بر تسهیل و تسریع روند صدور اوراق هویت برای شهروندان ایرانی و در نهایت، جا ماندن صدها انسان از مزایای «ایرانی بودن» به دلیل ناآگاهی و ضعف شدید اطلاع‌رسانی، از مشكلات بسیاری در زندگی روزمره رنج می‌برند.

امروز كه استان سیستان و وبلوچستان به جولانگاه «دلتا» تبدیل شده و تا چند هفته قبل هم ابرهای سیاه مرگ كرونایی‌ها، بر این استان فقیر و محروم و مظلوم سایه انداخته بود، نتیجه اهمال دولت‌های چند دهه در بی‌توجهی به ضرورت صدور شناسنامه برای شهروندان ایرانی مشخص شد. 

«بی‌شناسنامه‌ها» حتی نمی‌توانند برای دریافت واكسن كرونا ثبت‌نام كنند، چون كدملی ندارند و بنابراین، ناخواسته، محكوم به زندگی همراه با ترس هستند؛ آیا مبتلا شوند و زنده بمانند؟ آیا مبتلا شوند و بمیرند؟ هیچ‌كس نمی‌داند. فقط اقبال و بخت‌شان مگر یاری كند كه از كرونا جان سالم به در برند. چند روز قبل، زهره صیادی؛ فعال اجتماعی گفت: «تلاش ما برای واكسیناسیون بی‌شناسنامه‌ها تا امروز به جایی نرسیده؛ این گروه انبوه چون كارت ملی و شماره ملی ندارند از ثبت در سامانه مربوطه و واكسیناسیون جا ماندند و البته تعدادی از آنها بر اثر ابتلا به ویروس دلتا جان خود را از دست داده‌اند.

دولت باید مكانیسمی برای تزریق واكسن به این جمعیت انبوه و در معرض خطر در دستور كار قرار دهد، چون این هموطنان بی‌شناسنامه عموما وضع مالی نامناسبی دارند، بیشتر در مشاغل غیررسمی و در معرض ابتلا به ویروس، مشغول به كار هستند. خانواده‌های بسیاری را می‌شناسم كه شناسنامه ندارند و در تامین هزینه‌های درمان كرونا ناتوان هستند.

این خانواده‌ها، در صورت ابتلا به كرونا، قادر به خرید داروهای بسیار ساده نیستند و دقیقا همین افراد كه از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند از واكسیناسیون جا مانده‌اند در حالی كه واكسیناسیون همه شهروندان كشور، وظیفه‌ای حاكمیتی است و دولت باید در پیشگیری و درمان كرونا هیچ استثنایی بین گروه‌های مختلف مردم قائل نشود.

این مردم بی‌شناسنامه هم شهروندان این مملكت هستند و فكر می‌كنم لااقل به اندازه یك واكسن كرونا سهم داشته باشند.»به دنبال انتشار این خبر، محمدهادی عباسی؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان،  ضمن این توضیح كه شرایط استان از بابت شیوع كووید 19 نسبت به یك ماه قبل و بحران نگران‌كننده‌ای كه همدردی تمام هموطنان را برانگیخته بود، حالا به وضعیت بهتری رسیده، تاكید كرد كه با وجود كاهش ابتلای كرونا در استان، سیستان و بلوچستان هنوز با وضعیت عادی فاصله دارد اما با توجه به افزایش پوشش واكسیناسیون كه حالا در مناطق تحت پوشش این دانشگاه علوم پزشكی به حدود 14 درصد افزایش یافته و احتمالا در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشكی زابل و ایرانشهر هم می‌توان اعداد بهتری از گسترش واكسیناسیون جمعیت هدف مشاهده كرد، گفت:«در این مدت حتی رعایت پروتكل‌های بهداشتی هم در سطح استان افزایش یافته و میزان رعایت پروتكل‌ها حدود 60 درصد است در حالی كه در زمان بحران و حدود یك ماه قبل كه آمار بستری‌های استان به اعداد نگران‌كننده رسید، میزان رعایت پروتكل‌ها در سطح استان كمتر از 40 درصد بود.»

عباسی در این گفت‌وگوی كوتاه ، ضمن تایید اجرای دستور وزیر بهداشت برای ایجاد اردوگاه مرزی در زابل برای جمع‌آوری و قرنطینه تمام افغان‌هایی كه به صورت غیرمجاز از مرز ایران وارد شده و ممكن است آلوده به ویروس كرونا باشند و جمعیت استان را در معرض خطرات جدی‌تر قرار دهند، درباره وضعیت واكسیناسیون «بدون شناسنامه‌های ایرانی» توضیح داد:«تمام ساكنان استان، صرف‌نظر از ایرانی بودن و غیر ایرانی بودن، خدمات اولیه مراقبت‌های سلامت را دریافت می‌كنند از جمله اینكه فرزندان تمام شهروندان ایرانی و حتی افغان‌هایی كه از افغانستان وارد استان می‌شوند، قطره فلج اطفال و تمام نوزادان ایشان واكسن‌های سه‌گانه را دریافت می‌كنند. بنابراین، بدون شناسنامه‌ها كه البته در كل استان، بیشتر از 100 نفر نخواهند بود، هم مشمول دریافت خدمات اولیه مراقبت‌های سلامت هستند به گونه‌ای كه در خانه‌های بهداشت، زیج حیاتی مجزا برای شهروندان ایرانی و غیر ایرانی تشكیل شده است و چنانكه ساكن شهر باشند، در مراجعه به مراكز بهداشت شهری این خدمات را دریافت خواهند كرد و اگر ساكن در روستا باشند، بهورزان روستایی كه خدمات مراقبت كودكان و مادران باردار هم ارایه می‌دهند، این جمعیت را تحت پوشش قرار خواهند داد. در مورد واكسن كرونا هم طبق دستور وزیر بهداشت به نماینده تام‌الاختیار ایشان در استان، در صورت احراز ایرانی بودن هر فرد بدون شناسنامه، واكسن كرونا به او تزریق خواهد شد.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha