با وجود آنکه واکسیناسیون علیه کووید19 وارد فاز سوم شده است و هم اینک افراد متولدین 1349 و قبل از آن امکان دریافت آنی نوبت در سامانه SALAMAT.GOV.IR را دارند اما همچنان عده‌ای ایستادن در صف‌های شلوغ و پر ازدحام را به یک ثبت‌نام ساده در سامانه سلامت ترجیح می‌دهند.

صف برای ابتلا به دلتا کرونا

سلامت نیوز:با وجود آنکه واکسیناسیون علیه کووید19 وارد فاز سوم شده است و هم اینک افراد متولدین 1349 و قبل از آن امکان دریافت آنی نوبت در سامانه SALAMAT.GOV.IR را دارند اما همچنان عده‌ای ایستادن در صف‌های شلوغ و پر ازدحام را به یک ثبت‌نام ساده در سامانه سلامت ترجیح می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، اینها اغلب افراد دوز اولی هستند که خارج از نوبت دهی و ارسال پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و باعث ایجاد صف‌های طویل و شلوغ در مراکز تجمیعی واکسیناسیون می‌شوند موضوعی که حتی اعتراض کسانی را که نوبت دریافت می‌کنند هم به‌دنبال داشته است. گفت‌و‌گوی ما با افرادی که اخیراً به مراکز ایران ،واکسیناسیون کرونا مراجعه کرده‌اند نشان می‌دهد در مجموع اگرچه گلایه‌ها از صف‌های شلوغ و برخی بی‌نظمی‌ها کاسته شده است اما کماکان ایجاد تجمع در برخی مراکز تجمیعی ادامه دارد.

این موضوع به ایجاد نگرانی از ابتلا به ویروس دلتا در چنین تجمعاتی دامن زده است.آقای یونسی متولد 1342 است و روز گذشته در مرکز تجمیعی تختی واکسن کرونا زده است: «5 روز پیش در سامانه سلامت ثبت‌نام کردم و دوشنبه عصر برایم پیامک آمد که ساعت 9 صبح به مرکز تختی مراجعه کنم. دیروز که رفتم برخی از افراد بدون ثبت‌نام مراجعه کرده بودند البته صف‌شان جدا بود. نگهبان مدام تذکر می‌داد اول باید آنهایی که ثبت‌نام کرده‌اند واکسینه شوند و سپس به ترتیب اسامی ثبت‌نام نکرده‌ها را از روی لیست می‌خواند. الان دیگه توی سامانه افراد می‌توانند محل و ساعت و روز را انتخاب کنن و بی‌دردسر برن واکسن بزنند.

نمی‌دانم چرا برخی‌ها عادت به بی‌نظمی دارند.» او در پاسخ به اینکه آیا کسانی که بدون ثبت‌نام مراجعه می‌کردند هم واکسن برای‌شان تزریق می‌شد؟ می‌گوید: «آنها صف جداگانه و طولانی تری داشتند.اسم‌نویسی کرده بودند. ندیدم که ردشان کنند ولی گویا به سختی برای کسانی که پیامک نیامده بود واکسن می‌زدند البته اگر محدوده سنی یا شغلی‌شان مشمول تزریق واکسن می‌شد پس از ساعت‌ها معطلی بالاخره قبول می‌کردند که واکسن بزنند. ورزشگاه تختی خیلی شلوغ نبود. شلوغی متوسط داشت.

ما هم در بیرون ورزشگاه تختی داخل ماشین در صف منتظر بودیم حدود 20 دقیقه طول کشید که داخل شویم. حدود 40 تا 50 نفر هم در صف تزریق با فاصله نشسته بودند ولی خب سرعت‌شان خوب بود و سریع همه را صدا می‌زدند و واکسن‌شان را تزریق می‌کردند.»

بدون پیامک‌ها رعایت نمی‌کنند

اصغر شعبانی 52 ساله و ساکن منطقه ونک است. او هم از تجربه مراجعه‌اش به مرکز واکسیناسیون می‌گوید: من چون پیامک داشتم توی صف نایستادم اما دیدم که خیلی‌ها نشسته بودند که اسم‌شان را صدا بزنند و شماره‌های‌شان را بخوانند. همسایه‌مان که پیامک نداشت دو ساعت در صف بود.

البته برخی‌ها هم پیامک‌شان برای مرکز دیگری بود چون نمی‌خواستند مثلاً واکسن[...]  را بزنند به مرکز ما مراجعه کرده بودند اینها را هم قبول نمی‌کردند عملاً بیخودی دو ساعت در صف ایستاده بودند.» شعبانی در ادامه می‌گوید: «الان تعداد بیشتری از سالمندان واکسینه شدند اینها عموماً چون نمی‌توانستند در سامانه ثبت‌نام کنند و یک دوره‌ای هم واکسن کرونا دچار کمبود شد از ترس و نگرانی‌شان ساعت‌ها جلوی مراکز تزریق واکسن منتظر می‌ماندند اما الان هم واکسن وجود دارد هم اینکه سامانه سلامت به فاصله چند روز پیامک ارسال می‌کند. جای نگرانی نیست اینکه چرا برخی‌ها اصرار دارند سر خود به مراکز مراجعه کنند واقعاً درک نمی‌کنم.

الان همه گوشی موبایل دارند و می‌توانند براحتی در سامانه ثبت‌نام کنند. مردم داخل مراکز تزریق همه با فاصله می‌نشینند توی هم لول نمی‌زنند ولی آنهایی که بدون پیامک گاهی چند ساعت در صف می‌نشینند ممکن است به این ویروس دلتا مبتلا شوند.»خانم ایلخانی 58 ساله و ساکن یکی از محله‌های شرق تهران است.

او چند روز پیش همراه با دیگر اعضای فامیل و دوستانش برای تزریق واکسن به مرکز تجمیعی شرق تهران رفته بودند. خودش می‌گوید که ما هیچ کدام‌مان جایی ثبت‌نام نکرده بودیم:«رفتیم همانجا اسم‌مان را نوشتند. حدود 8 نفر بودیم. جلوی مرکز محوطه‌ای بود روی جدول‌های کنار خیابان نشستیم تا نوبت‌مان شود. ساعت 8 صبح رفتیم در نهایت حدود ساعت یک ظهر اسم‌مان را خوانددند.

خیلی از دوستان و فامیل‌های ما بدون پیامک رفتند و واکسن‌شان را هم زدند. خیلی از مراکز تزریق قبول می‌کنند یعنی روی پیامک زدن و نزدن حساس نیستند. ولی خب بعضی جاها هم شنیدیم هر کاری کنند بدون پیامک واکسن نمی‌زنند. اینها هم بیخودی گیر می‌دهند....»

برای رعایت پروتکل‌ها از مردم خواهش می‌کنیم خارج از نوبت دهی مراجعه نکنند 

بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید:تقریباً بعد از فراخوان گروه‌های سنی بالای 60 سال پیامک‌هایی که به مردم ارسال می‌شود نشان می‌دهد که گروه‌های فراخوان شده چه روز و چه ساعتی به کدام مرکز مراجعه کنند برای همین شلوغی و بی‌نظمی که در ابتدای آغاز فاز دو واکسیناسیون عمومی در مراکز تجمیعی رخ داد دیگر شاهدش نیستیم چرا که هم مراکز تجمیعی در تهران افزایش یافته و با توجه به اینکه در روزها و هفته‌های گذشته سری جدیدی از واکسن‌های کرونا به معاونت‌های بهداشت تحویل شده است برای همه گروه‌های فراخوان شده واکسن موجود است و امیدواریم با واردات بخشی از واکسن‌ها تا پایان مرداد و تحویل واکسن‌های تولید داخل بتوانیم جمعیت‌های هدف که فراخوان شده‌اند واکسینه کنیم.

عشرتی با بیان اینکه با آغاز فاز سوم از آن ازدحام و شلوغی که در یک ماه گذشته در مراکز تجمیعی واکسیناسیون شاهد بودیم خبری نیست عنوان می‌کند: گاهی عده‌ای از کسانی که عموماً نوبت دریافت دوز دوم واکسنشان بود و برخی افراد دوز اولی خارج از نوبت‌دهی و ارسال پیامک به ما مراجعه کردند و به همین دلیل در برخی مراکز تجمیعی واکسیناسیون ازدحام ایجاد می‌شود.

این موضوع حتی موجب شده کسانی که نوبت دریافت کرده‌اند هم مجبور شوند در صف‌های شلوغ منتظر بمانند.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه تأکید می‌کند؛ با توجه به گرمای هوا و برای رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از مردم خواهش می‌کنم خارج از نوبت‌دهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و از مراجعه بی‌مورد به مراکز خودداری کنند تا پیامک برایشان ارسال شود که چه روز و چه ساعتی به کدام مرکز مراجعه کنند.

به‌گفته او؛ به محض ثبت‌نام افراد در سامانه salamat.gov.ir اسامی برای ما می‌آید و به ترتیب نفرات بعدی را نوبت‌دهی می‌کنیم تاپیامک برایشان ارسال شود.عشرتی با تأکید بر اینکه تا زمانی که ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون در کشور به بالای 70 درصد جمعیت کل نرسیده است استفاده از ماسک الزامی است عنوان می‌کند: ایمنی واکسن ۱۵ روز بعد از تزریق دوز دوم به حداکثر خود می‌رسد.

از طرفی هنوز درمورد اثربخشی واکسن‌ها اطلاعاتمان دقیق نیست؛ بنابراین باید تا زمانی که تعداد زیادی در کشور واکسینه شوند پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود. کشورهایی هم که پروتکل‌ها را کاهش دادند زمانی بوده است که بالای ۵۰ درصد گروه هدف کشورشان را واکسینه کردند. به همین دلیل حتی پس از تزریق واکسن‌ هم استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha