شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 316130

داشتن لبخند زیبا همیشه برای افراد زیادی یک ارزش محسوب می‌شود. علاوه بر شرایط روحی و روانی برای ایجاد لبخند، وضعیت زیبایی و سلامت دندان‌ها نیز در انتقال شادی به دیگران بی‌تأثیر نیست. چه بسا خیلی از مردم به علت دندان‌های خرابی که در حین خندیدن نمایان می‌شود، نتوانند در جمع اوقات خوش دوستان و همراهان حاضر شوند.

انواع لمینت دندان ، مزایا و معایب

سلامت نیوز: داشتن لبخند زیبا همیشه برای افراد زیادی یک ارزش محسوب می‌شود. علاوه بر شرایط روحی و روانی برای ایجاد لبخند، وضعیت زیبایی و سلامت دندان‌ها نیز در انتقال شادی به دیگران بی‌تأثیر نیست. چه بسا خیلی از مردم به علت دندان‌های خرابی که در حین خندیدن نمایان می‌شود، نتوانند در جمع اوقات خوش دوستان و همراهان حاضر شوند. یکی از راه‌هایی که سلامت را بر دندان و زیبایی را بر لبخند جاری می‌کند لمینت دندان است.

داشتن دندان‌های تمیزی که هنگام خندیدن باعث بالارفتن اعتماد به نفس هم می‌شوند. با لمینت دندان، تمام رنگ‌های غیرطبیعی دندان و نافرمی دندان برطرف شده و دندان‌ها شکل مرتب و تمیزی به خود خواهند گرفت.

مراقبت از دندان‌ها اساسی‌ترین راه نگهداری تمیز و حفظ زیبایی اولیه آن‌ها می‌باشد؛ اما عدم رعایت اصول صحیح بهداشتی در طول زمان ممکن است باعث خرابی دندان‌ها شده و یا رنگ آن را زرد و سیاه نماید. این عارضه در روحیه افراد تأثیر منفی زیادی خواهد گذاشت. اما با انجام انواع لمینت دندان توسط دندانپزشک متخصص، نگرانی نداشتن لبخند زیبای صورت برطرف خواهد شد.

ممکن است عده‌ای به خاطر صحبت‌های اطرافیان پیرامون عوارض کامپوزیت و یا لمینت دندان، دید خوشی نسبت به آن نداشته باشند اما باید دانست که هر کاری که قرار است انجام شود اگر اصول روش آن رعایت شود، نتیجه مثبتی به‌ همراه خواهد داشت.

در این زمینه دندانپزشکی شبانه‌روزی زهره با بهره‌گیری از تیم دندانپزشکی متخصص در تهران، ضمن تشریح فرق کامپوزیت و لمینت دندان برای مراجعه کنندگان، ایشان را در انتخاب زیبایی دندان راهنمایی و کمک می‌کنند. مزیت بزرگی که این دندانپزشکی شبانه‌روزی دارد این است که در تمام ساعات شبانه‌روز آماده ارائه خدمات به مراجعین می‌باشد.

در این شرایط نگرانی برای استفاده از خدمات دندانپزشکی در روزهای تعطیل و ساعات مختلف روز و شب وجود نخواهد داشت.

آشنایی با لمینت دندان

لمینت روکش نازکی است که برای بهبود زیبایی چهره و لبخند روی دندان کشیده می‌شود. با توجه به خواست فرد مراجعه کننده، رنگ لمینت همرنگ دندان بوده و بنا به خواست مراجعه کننده، شکل و اندازه آن توسط دندانپزشک تعیین می‌شود. لمینت دندان علاوه بر زیباسازی لبخند و چهره افراد، موجب بالا رفتن روحیه و اعتمادبنفس آنان نیز خواهد شد. مزیت دیگری که لمینت همراه دارد باعث تقویت مینای دندان شده و مقاومت آن را افزایش می‌دهد. پس از لمینت، تمام ناهم طرازی دندان‌ها از بین رفته و ردیف دندان‌ها شکل صاف، یکنواخت و منظمی به خود خواهند گرفت.

جنس لمینت دندان معمولاً از پرسلن و با مواد کامپوزیت رزین تهیه می‌شود. مقاومت در برابر لکه‌ها در لمنیت نوع پرسلن یا چینی بهتر از نوع کامپوزیت است. مقاومت بالا و نزدیکی و شباهت زیاد لمینت پرسلن به دندان‌های اصلی، استقبال از آن را بیشتر از کامپوزیت کرده است. اما بهترین تصمیم و انتخاب زمانی گرفته می‌شود که با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شده باشد.

انواع لمینت دندان

با توجه به موارد گفته شده‌ی فوق، لمینت دندان به دو دسته سرامیکی و ونیرکامپوزیت تقسیم می‌شود. برخی به علت ضخامت کم و انتخاب رنگ دلخواه، لمینت کامپوزیتی را ترجیح می‌دهند. خدمات ترمیم لمینت کامپوزیتی نسبت به سرامیکی نیز راحت‌تر است و همین راحتی نیز دلیل دیگری در کنار عدم نیاز به تراش دندان، اولویت انتخابی برخی از افراد می‌شود.

در کنار آن هزینه‌های ترمیم لمینت سرامیکی بیشتر از نوع کامپوزیتی بوده و گاهی نیاز به تراش و فرم‌دهی دندان دارد. اما ظاهر زیبای لمینت سرامیکی و ماندگاری بالای آن نسبت به کامپوزیتی، محبوبیت زیادتری دارد. در مقایسه‌ای ساده، مشخصات و فرق کامپوزیت و لمینت دندان را به شرح زیر می‌توان بیان کرد.

از لحاظ قیمت اجرای کار، لمینت دندان سرامیکی گران‌تر از نوع کامپوزیت است اما ماندگاری تقریباً دو برابری که تقریباً 10 تا 15 سال است نسبت به آن دارد. برای اجرای لمینت سرامیکی نیاز به گذر زمان و فاصله دو هفته‌ای ویزیت دارد اما برای کامپوزیت در یک جلسه ویزیت صورت می‌گیرد. دوام بالا و عدم احتمال شکستگی لمینت سرامیکی، عدم برگشت‌پذیری به حالت قبلی دندان را به حداقل ممکن می‌رساند اما احتمال افتادن و ورقه‌شدن در کامپوزیت وجود داشته و آن را برگشت‌پذیر می‌سازد. لمینت کامپوزیت معمولاً مستعد لکه‌پذیری است اما لمینت دندان سرامیکی مقاومت بالایی در این زمینه دارد و همین عامل باعث برطرف شدن طیف زیادی از عیب‌های دندان می‌شود.

با مقایسه و بیان ویژگی هر دو نوع لمینت دندان، ماندگاری لبخند و زیبایی چهره در لمینت سرامیکی دوام زیادتری خواهد داشت. جذابیت و براق بودن لمینت سرامیکی و همچنین مقاومت بالاتر و ماندگاری بیشتر از دلایلی است که برخی صرف هزینه گران‌تری نسبت به کامپوزیت را انتخاب می‌کنند.

کاربرد لمینت دندان

همیشه جهت ترمیم و مخصوصاً لمینت دندان مشورت با دندانپزشک متخصص مناسب‌ترین گزینه است. دندانپزشکان متخصص دندانپزشکی شبانه‌روزی زهره با احترامی که به حق بیمار قائل هستند، قبل از هر گونه اقدامی در خصوص ترمیم دندان، ابتدا راهنمایی و مشاوره‌های لازم را در اختیار مراجعه کننده قرار می‌دهند و مزایا و معایب و عوارض احتمالی لمینت را برای ایشان بازگو می‌نمایند. این راهنمایی‌ها بیمار را در انتخاب زمان لمینت و نوع آن کمک بسیاری خواهد کرد.

 اما عواملی که موجب فساد دندان شده و نیاز به لمینت دندان توسط دندانپزشک تشخیص داده می‌شوند شامل موارد متعددی است. تغییر رنگ دندان به خاطر عصب‌کشی، مصرف دخانیات، مصرف برخی داروها و خمیردندان‌های حاوی فلوراید بالا یکی از این دلایل است. بعضاً دندان‌هایی نیز که بر اثر ساییدگی دچار تغییر و یا شکستگی شده و فرم مرتب خود را از دست داده‌اند، برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها و منظم کردن شکل آن، لمینت می‌تواند کارساز باشد.

محدودیت‌های لمینت دندان

همان گونه که اشاره شد اگر فردی پس از مشورت با دندانپزشک با موارد زیر مواجه شد، باید در تصمیم لمینت دندان خود تجدید نظر نماید. عدم برطرف شدن کامل پوسیدگی دندان و لثه یکی از این موارد می‌باشد. از بین رفتن مقاومت دندان بر اثر شکستگی یا تشدید پوسیدگی‌ها که مینای روی سطح دندان را بسیار کاهش داده است نیز مناسب لمینت نمی‌باشد. عادت به ساییدن دندان‌ها به یکدیگر به مدت طولانی که به اصطلاح دندان‌قروچه نامیده می‌شود در برخی از افراد وجود دارد. این اشخاص اگر قصد لمینت دندان‌های خود را داشته باشند باید این عادت را ترک نمایند تا پس از ترمیم دندان با مشکل مواجه نشوند.

با وجود دایر بودن دندانپزشکی شبانه‌روزی، تنظیم وقت برای بازگردانی طرح لبخند بر چهره و دندان‌ها برای همیشه وجود خواهد داشت. از مهم‌ترین مزایای لمینت، بالارفتن روحیه و اعتمادبنفس برای افراد است که در کنار زیبایی دندان‌ها، مقاومت آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد. مشاورین متخصص دندانپزشکی شبانه‌روزی زهره با کادر مجرب و متخصص، آمادگی این را دارند که با لمینت دندان، لبخند را برای همیشه بر چهره‌ها به یادگار بگذارند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha