دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 316279

منشاء ماسالا در کشور هندوستان است و فواید معجزه آسای زیادی دارد. مصرف مواد تشکیل دهنده آن در روز برای حفظ سلامتی و دوری از انواع بیماری‌ها و نیز کاهش وزن، مناسب است. این ماده غذایی ترکیبی از زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است.

سلامت نیوز-*دکتر منصور ریسمانچیان: منشاء ماسالا در کشور هندوستان است و فواید معجزه آسای زیادی دارد. مصرف مواد تشکیل دهنده آن در روز برای حفظ سلامتی و دوری از انواع بیماری‌ها و نیز کاهش وزن، مناسب است. این ماده غذایی ترکیبی از زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  زندگی آنلاین، منشاء ماسالا در کشور هندوستان است و فواید معجزه آسای زیادی دارد. مصرف مواد تشکیل دهنده آن در روز برای حفظ سلامتی و دوری از انواع بیماری‌ها و نیز کاهش وزن، مناسب است. این ماده غذایی ترکیبی از زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است. اگرچه ممکن است نسخه‌های زیادی از آن وجود داشته باشد و بادیان ختایی، رازیانه و دانه گشنیزنیز به آن اضافه شود، اما مواد اولیه یکسان هستند. همیشه می‌توانید بر اساس اولویت یا ذائقه خود، مؤلفه‌ها را اضافه یا حذف نمایید.


ترکیبات چای ماسالا چیست؟

همانطور که اشاره شد، ترکیبات این چای بسته با ذائقه و سلیقه قابل تغییر است. در ادامه در خواهید یافت که مصرف به موقع و به اندازه این چای می‌تواند در کنار یک برنامه غذایی با کالری تنظیم شده، منجر به لاغری شما بشود.

 
مواد تشکیل دهنده

چای سیاه: اغلب این چای پایه اصلی تهیه چای ماسالا است.

شیر یا آب: بر خلاف چای معمولی که اغلب با آب تهیه می‌شود، می‌توان چای ماسالا را با شیر نیز تهیه کرد البته باید کاملاً جوشیده و گرم باشد.

زنجبیل: این ادویه در چای ماسالا طعم تندی را ایجاد می‌کند.

دارچین یا چوب دارچین: عطر و بوی مطبوعی را برای این ترکیب ایجاد می‌کند.

هل: به عنوان یک دانه معطر برای دریافت خواص ضد التهابی به کار برده می‌شود.

دانه‌های فلفل قرمز و سیاه: در بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی‌های هندی مانند این چای به کار می‌رود تا از خواص آن بهره‌مند شوند.

میخک: برای رفع خستگی‌های فیزیکی و حتی روحی گزینه مناسبی برای اضافه کردن به این چای می‌باشد.

بادیان ختایی: یک ادویه ستاره‌ای شکل است که طعم شیرینی را برای چای ماسالا به همراه دارد.

رازیانه: این دانه طعم منحصر به فردی دارد که متمایل به شیرین است.

دانه گشنیز: عطر و طعم جذابتری را برای این چای به دنبال دارد.
 

تأثیر چای ماسالا بر کاهش وزن

چای ماسالا معمولاً با شیر گاو یا شیر سویا درست می‌شود که هر دو منبع غنی از پروتئین هستند. پروتئین به عنوان ماده‌ای مغذی موجب کاهش احساس گرسنگی در فرد و بهبود حس سیری می‌شود. بنابراین، چای ماسالا در مقایسه با انواع چای‌های دیگر تأثیر بیشتری بر کاهش حس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کاذب در طول روزو بنابراین کاهش وزن دارد. این نوشیدنی ممکن است حتی به عنوان یک میان وعده نیز سرو شود.

کافیین موجود درچای سیاهی که برای تهیه این نوشیدنی استفاده می‌شود، با افزایش سوخت و سازی که ایجاد می‌کند، در کنار یک برنامه غذایی با کالری مشخص شده برای فرد، میزان چربی بدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و منجر به لاغری می‌شود. نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز می‌تواند از افزایش وزن ناخواسته یا چاقی شکم جلوگیری کند.

مصرف فلفل سیاه از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند. این خصوصیت فلفل نیز به علت افزایش سوخت و ساز و در کنار برنامه غذایی با کالری مشخص شده می‌باشد.
 

در عوض با رعایت نکردن این موارد کاهش وزن شما مختل می‌شود

مراقب مقدار شکر آن باشید

اگر عادت به نوشیدن چای ماسالا دارید، بهتر است در مصرف شکر احتیاط کنید. برخی از انواع آماده چای ماسالا حاوی مقدار زیادی شکر هستند که می‌تواند فواید و خواص این نوشیدنی فوق العاده را تا حد زیادی کاهش دهد. افزودن شکر به چای ماسالا باعث افزایش میزان کالری این نوشیدنی می‌شود.

مراقب نوع، حجم و چربی شیر آن باشید

تهیه‌ی چای ماسالا با ۳۶۰ گرم شیرخشک در حدود ۶۰ کالری انرژی دارد، این درحالی است که نوع خانگی این نوشیدنی حدود ۸۰ کالری انرژی دارد. از سوی دیگر چای ماسالا که از یک کافه‌ی محلی تهیه می‌کنید ممکن است بیش از ۱۸۰ کالری انرژی داشته باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود این نوشیدنی را در خانه و با شیرکم چرب تهیه واز شکر کمتری برای سرو آن استفاده کنید و در مصرف آن زیاده روی ننمایید تا روند کاهش وزن شما مختل نشود.

 
مراقب مقدار مواد مصرفی باشید

چای و ادویه‌هایی که در این نوشیدنی هستند تا وقتی که در حد اعتدال استفاده شوند اثرات مفید دارند. اگر در مصرف آن‌ها زیاده روی شود منجر به عوارضی می‌شوند که حتی ممکن است یکی از آن‌ها افزایش اشتها باشد. مکانیسم افزایش اشتها تحریک بیش از حد سیستم عصبی و گوارشی می‌باشد.

خلاصه: ترکیبات استفاده شده در تهیه‌ی چای ماسالا می‌تواند بر کاهش وزن تأثیر مثبتی بگذارد. برای اینکه فواید این نوشیدنی بیشتر شود، بهتر است مراقب میزان شکر، نوع و مقدار چربی شیر و نیز حجم مواد استفاده شده در آن اعم از شیر و چای و ادویه‌ها باشید.

 
 مصرف چه میزان چای در روز توصیه می‌شود؟

هنوز کسی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که مصرف چه میزان چای در روز می‌تواند اثرات مثبت و مفیدی بر سلامت جسم داشته باشد. اکثر مطالعات انجام شده بر خواص و فواید مواد و ادویه‌های استفاده شده در تهیه‌ی چای ماسالا تأکید می‌کنند. به همین خاطر نمی‌توان به طور دقیق گفت که چه میزان چای ماسالا در طول روز برای سلامت بدن لازم و ضروری است. علاوه براین، توجه داشته باشید که چای ماسالا حاوی کافئین است که ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند.

درصورتی که در مصرف این نوشیدنی زیاده روی شود، کافئین موجود در آن ممکن است باعث ایجاد اضطراب، میگرن، افزایش فشارخون و بی خوابی شود. مصرف کافئین زیاد ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد یا باعث تولد کودکان کم وزن و نارس شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در طول روز از مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین اجتناب کنند که این میزان در دوران بارداری نباید بیش از ۲۰۰ میلی گرم باشد. البته در حالت معمول، مصرف بیش از این مقدار، بعید به نظر می‌رسد.

هر فنجان چای ماسالا حدود ۲۵ میلی گرم کافئین دارد. این میزان تقریباً نصف میزان کافئین موجود در چای سیاه و یک چهارم یک فنجان قهوه معمولی است.

با توجه به اینکه زنجبیل موجود در چای ماسالا باعث کاهش فشارخون یا قندخون در افرادی می‌شود که از داروهای تنظیم کننده‌ی فشارخون استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود در مصرف این چای احتیاط کنند. برخی افراد نیز نسبت به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند که معمولاً ترجیح می‌دهند چای ماسالا را با آب یا شیرگیاهی مصرف کنند.

بنابراین چای ماسالا یک چای سالم است. اگرچه وجود کافئین و زنجبیل ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند که البته میزان مصرف دقیق آن نیز هنوز مشخص نیست.

* پزشک عمومی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha