شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 316411

متخصصان می‌گویند انعطاف پذیری مناسب بدن می‌تواند از مصدومیت جلوگیری کند.

نقش انعطاف‌ پذیری در سلامت بدن

سلامت نیوز:متخصصان می‌گویند انعطاف پذیری مناسب بدن می‌تواند از مصدومیت جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،  انعطاف پذیر بودن بدن یکی از مسائلی است که برخی افراد به آن توجه ویژه‌ای دارند. برای مثال، برخی علاقه دارند که با دستانشان نوک انگشتان پای خود را لمس کرده و یا بدن خود را تا جایی که می‌توانند به هر طرف خم کنند.


به گزارش نیوز ساینتیست،حقیقت این است که انعطاف پذیر بودن بدن یک موهبت خدادادی نیست، بلکه برای داشتن انعطاف لازم باید تمرین‌های خاصی داشته باشید. از جنبه علمی برای آنکه در زمان ورزش کردن دچار جراحت و مصدومیت نشوید بهتر است بدن دارای میزان خاصی از انعطاف پذیری باشد.


انجام حرکات کششی تنها مختص انسان‌ها نیست. اگر با سگ یا گربه‌ها سر و کار داشته باشید حتما شاهد بوده اید که در برخی مواقع آن‌ها اقدام به کشیدن بدن خود می‌کنند. این یک حرکت غریزی در این حیوانات است که باعث فعال شدن عضلات پس از سکون می‌شود.


انعطاف پذیری با حرکات کششی متفاوت است. انعطاف پذیری درجه‌ای از انعطاف عضلات و بافت‌های پیوندی بدن است. در حالی که حرکات کششی تنها نوعی از ورزش است که می‌توان با کمک آن میزان انعطاف پذیری بدن را بالا برد.


انعطاف پذیری بدن در افراد مختلف متفاوت است. در صورتی که عضلات و مفاصل سفت باشند احتمال بروز مصدومیت، درد‌های مزمن و جراحت در بدن در زمان انجام حرکات بدن وجود دارد و به همین دلیل هم بدن به میزان مناسبی از انعطاف پذیری نیاز دارد.


در مقابل، انعطاف پذیری زیاد برای سلامت بدن مناسب نیست. ماهیچه‌هایی که خیلی شل باشند احتمالا ضعیف هم خواهند بود. این موضوع می‌تواند به ناپایداری مفاصل منجر شده و باعث سهولت در امر در رفتگی شود. اگر از میزان مناسبی از انعطاف پذیری بدن برخوردارید بهتر است با انجام تمرین‌های استقامتی اقدام به تقویت ماهیچه‌ها و مفاصل خود کنید.


افرادی که فعالیت زیادی دارند مانند ورزشکاران نیازمند آن هستند که براساس فعالیتی که دارند اقدام به تقویت انعطاف پذیری خود کنند. برای مثال، ورزشکاران بیس بال نیازمند انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دوندگان هستند.


برای افزایش انعطاف بدن نیاز است که روزانه اقدام به انجام حرکات کششی کنید. به آرامی عضلات خود را بکشید و در نقطه نهایی کشش ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگه دارید. اگر می‌خواهید بدوید به هیچ عنوان اقدام به کشیدن بدن خود و لمس انگشتان پاهایتان نکنید. همچنین اگر می‌خواهید پرس سینه بزنید از حلقه کردن دستان خود و کشیدن آن‌ها به سمت عقب اجتناب کنید.


به طور معمول برای گرم کردن بدن پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی خاص نباید از حرکات کششی اشتباه استفاده کنید، زیرا می‌تواند باعث مصدومیت شما شود. در این موارد مشورت کردن با یک مربی ورزشی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha