اگر می‌خواهید لبخندی زیبا داشته باشید، کامپوزیت دندان یکی از پیشنهادهای ما به شماست. لبخند زدن می‌تواند بر روی چهره شما تأثیر شگفت انگیزی بگذارد و باعث می‌شود دید دیگران نسبت به شما تغییر کند و شما را فردی جذاب، آرام و حتی قابل‌اعتماد ببینند. ازاین‌رو زیبایی دندان‌ها و داشتن لبخند جذاب می‌تواند بر روی چهره شما بسیار تأثیرگذار باشد. امروزه توسط کامپوزیت دندان می‌توانید علاوه بر طرح لبخند خود، بدشکلی، بدرنگی و فاصله میان دندان‌های خود را اصلاح نمایید. اصلاح طرح لبخند می‌تواند ظاهر شما را بهبود ببخشد و اعتمادبه‌نفس شما را افزایش دهد.

اصلاح طرح لبخند با روش کامپوزیت دندان / بررسی مزایا و معایب آن

سلامت نیوز: اگر می‌خواهید لبخندی زیبا داشته باشید، کامپوزیت دندان یکی از پیشنهادهای ما به شماست. لبخند زدن می‌تواند بر روی چهره شما تأثیر شگفت انگیزی بگذارد و باعث می‌شود دید دیگران نسبت به شما تغییر کند و شما را فردی جذاب، آرام و حتی قابل‌اعتماد ببینند. ازاین‌رو زیبایی دندان‌ها و داشتن لبخند جذاب می‌تواند بر روی چهره شما بسیار تأثیرگذار باشد. امروزه توسط کامپوزیت دندان می‌توانید علاوه بر طرح لبخند خود، بدشکلی، بدرنگی و فاصله میان دندان‌های خود را اصلاح نمایید. اصلاح طرح لبخند می‌تواند ظاهر شما را بهبود ببخشد و اعتمادبه‌نفس شما را افزایش دهد.

کامپوزیت دندان

یکی از روش‌های زیباسازی دندان‌ها کامپوزیت دندان‌ها می‌باشد. همان‌طور که گفته شد توسط این روش می‌توانید بدشکلی، شکستگی و فاصله بین دندان‌های خود را اصلاح کنید. مواد کامپوزیت، خمیری شکل و همرنگ دندان می‌باشد که لایه‌ای از آن بر روی دندان قرار می‌گیرد و به دندان فرم می‌دهد. بعد از اینکه مواد بر روی دندان تثبیت شد، دندان‌پزشک آن را توسط نور آبی سفت می‌کند. ترکیبات اصلی کامپوزیت پلاستیک و شیشه می‌باشد که برای ترمیم دندان‌های پوسیده به کار می‌رود. البته نوع دیگری از کامپوزیت وجود دارد که برای اصلاح طرح لبخند بر روی دندان‌های فرد چسبانده می‌شود و باعث می‌شود دندان‌ها مرتب و خوش‌رنگ به نظر برسند.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌ها مواد رزینی می‌باشند که با توجه به تعداد و اندازه ذرات در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند و کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

  • کامپوزیت هیبرید: کامپوزیت‌های دندان خلفی هستند که از نوع هیبرید دارای ذرات درشت‌تر و استحکام بیشتری می‌باشند.
  • کامپوزیت میکرو فیلد: این نوع کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های جلویی استفاده می‌شود که دارای ذرات ریز و مستحکم می‌باشد. این نوع کامپوزیت سطح صاف، براق و درخشان‌تری دارد. هر چه سطح کامپوزیت صافت تر باشد رنگ گرفتن آن کمتر خواهد بود.
  • کامپوزیت نانو فیلد: این نوع کامپوزیت زیبایی و استحکام زیادی دارد.
  • کامپوزیت ای پی اس: این نوع کامپوزیت سرامیکی هستند. سرامیکی بودن کامپوزیت می‌تواند ثبات رنگ و استحکام بالاتری را ایجاد نماید. این کامپوزیت‌ها بیشتر شبیه به لمینت‌های سرامیکی هستند.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

از مزایا و معایب کامپوزیت دندان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مزایای کامپوزیت دندان

در ترمیم دندان‌ها با کامپوزیت، بافت دندان حفظ می‌شود و از خراش خوردن دندان نیز جلوگیری می‌کند. این فرایند در یک جلسه قابل انجام است. چسباندن مواد کامپوزیت بر روی دندان می‌تواند به تقویت ساختمان دندان کمک کند. این مواد می‌توانند به افزایش استحکام در دیواره‌های نازک دندان آسیب‌دیده و عصب‌کشی شده کمک کنند. کامپوزیت‌ها به رنگ دندان هستند و می‌توانند طرح لبخند شما را زیبا کنند. اگر کامپوزیت دندان شما آسیب دید، کامپوزیت به راحتی قابل ترمیم و تعویض می‌باشد. قیمت کامپوزیت دندان مقرون به صرفه بوده و گزینه مناسبی برای افرادی است که بودجه کمی دارند. لازم به ذکر است که برای کامپوزیت دندان نیازی به بیهوشی ندارید.

معایب کامپوزیت دندان

ترمیم دندان با کامپوزیت نیاز به دقت بیشتری دارد، و متخصص کامپوزیت دندان باید از مهارت بالایی برخوردار باشد. در صورتی که از مواد مرغوب در کامپوزیت استفاده نشود، در زمان کوتاهی دچار شکستگی خواهد شد. کامپوزیت دندان دوام و طول عمر کوتاه‌تری نسبت به لمینت دارد و میزان رنگ‌پذیری بالایی نسبت به مواد سرامیکی دارد. اگر دندان شما پوسیده شده یا به بیماری‌های دهان و دندان یا عفونت لثه دچار هستید کاشت کامپوزیت نمی‌تواند در درمان بیماری به شما کمک کند بلکه فقط می تواند ظاهر دندان های ترک خورده، شکسته، کج، دارای فاصله یا تغییر رنگ داده را را بپوشاند.

برخی از بیماران بعد از کاشت کامپوزیت دندان، واکنش‌های آلرژیک را به رزین کامپوزیت، ابزارهای مورد استفاده یا چسب کامپوزیت را ممکن است تجربه کنند. در صورت ابتلا به بیماری لثه ، دندانهای ضعیف یا موارد دیگر ، کامپوزیت ها انتخاب مناسبی نیستند. در دندانپزشکی شبانه روزی عرشیان تمامی این موارد پیش از انجام کامپوزیت بررسی می شود. این روش نسبت به لمینت ارزان تر و دارای استحکام کمتری هستند.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان: روزانه 2 بار دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک کنید و حداقل 1 بار از نخ دندان استفاده نمایید. می‌توانید از دهانشویه مناسب نیز استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب دندان: از مصرف مواد غذایی که می‌تواند منجر به لکه دار شدن دندان های شما شود، بپرهیزید. از مصرف مواد غذایی مانند الکل، چای، توت ها، نوشیدنی های رنگی و شکلات یا سس های رنگی بپرهیزید.

استفاده صحیح از کامپوزیت: کامپوزیت های دندان ظریف هستند و در صورتی که به درستی استفاده نشود، ضعیف تر خواهند شد. جویدن ناخن، مداد، یخ و مواد غذایی سخت می‌تواند به کامپوزیت آسیب وارد کند.

نوشیدن آب بعد از هر وعده غذا: بعد از هر وعده نوشیدن آب می‌تواند به تمیز و سالم نگه داشتن دهان شما کمک کند. آب می‌تاند غذای باقی مانده در دهان شما را بشوید و اسید آن را کاهش دهد.

ترک عاداتی که منجر به درآمدن رزین کامپوزیت: جویدن ناخن، مداد یا اشیا دیگر می‌تواند با گذشت زمان موجب افتادن کامپوزیت و آسیب دیدن مینای دندان شود. رزین کامپوزیت بسیار آسیب پذیر است پس، بهتر است عاداتی را که به کامپوزیت آسیب می رساند؛ ترک کنید.

در سال دو بار توسط دندان پزشک معاینه شوید.

کاربردهای کامپوزیت دندان

  • سفیدی دندان و بهبود شکل ظاهری رنگ دندان های تغییر رنگ یافته
  • درمان ناهنجاری ها و نامرتبی های دندان‌ها
  • برای جایگزینی پرکردن قدیمی در دندانها
  • اصلاح اندازه و شکل و فرم دندان ها
  • ترمیم کردن ترک یا شکل کج دندان
  • ترمیم لبه های دندان شکسته
  • کاهش فاصله بین دندان ها

طول عمر کامپوزیت دندان

ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی وابسته است. این موارد شامل نوع کامپوزیتی که استفاده کرده اید، مراقبت های بعد از کامپوزیت و غیره وابسته است. به طور متوسط می‌توان تخمین زد که کامپوزیت دندان بین 5 الی 10 سال می‌تواند دوام داشته باشد.

چه کسانی نمی‌توانند کامپوزیت دندان دریافت کنند؟

  • اگر بیماری لثه دارید
  • کسانی که دندان قروچه دارند
  • اگر پوسیدگی دارید باید آن را حل کنید.
  • افرادی که بهداشت دندان را رعایت نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha