افراد دارای معلولیت یکی از گروه‌هایی هستند که در معرض بیشتر کرونا قرار دارند اما به گفته مدیرکل بهزیستی شهر تهران هنوز واکسیناسیون افراد دارای معلولیت در منزل آغاز نشده است.

لحظه شماری معلولان برای واکسیناسیون در منزل

سلامت نیوز:  افراد دارای معلولیت یکی از گروه‌هایی هستند که در معرض بیشتر کرونا قرار دارند اما به گفته مدیرکل بهزیستی شهر تهران هنوز واکسیناسیون افراد دارای معلولیت در منزل آغاز نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، فرایند واکسیناسیون کرونا از بهمن ماه سال 99 در کشور آغاز شد و اکنون که در شهریورماه سال 1400 هستیم پس از 8 ماه تزریق واکسن علیه بیماری کرونا روند صعودی به خود گرفته است و طبق اعلام وزارت بهداشت روزانه به طور میانگین بیش از 500 هزار دُز واکسن در کشور تزریق می‌شود و امید است با تسریع در واکسیناسیون آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یابد.

سالمندان و افراد دارای معلولیت مقیم در آسایشگاه‌ها و مراکز نگهداری شبانه‌روزی یکی از گروه‌هایی بودند که دراولویت واکسیناسیون قرارگرفتند و با تزریق دُز دوم میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا در این مراکز به طور محسوسی کاهش یافته است. این موضوع را مصطفی سراج، مدیرکل توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد و گفت: «با انجام واکسیناسیون کرونا در مراکز شبانه‌روزی توانبخشی میزان ابتلا و فوتی بر اثر این بیماری کاهش داشته است که در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی ابتلا در مراکز سالمندان و کاهش ۷۵ درصدی فوت را شاهد بودیم. همچنین در کل مراکز شبانه‌روزی که شامل مراکز معلولان، سالمندان و بیماران روان مزمن است نیز در همین ایام واکسیناسیون نسبت به سال قبل شاهد کاهش ۶۲ درصدی فوت بودیم.»

اما در این میان افراد دارای معلولیت بسترگرا که در خانه زندگی می‌کنند به‌دلیل ضعف جسمانی شدید در اولویت تزریق واکسن قرار دارند اما امکان رفتن به مراکز تزریق واکسیناسیون برای آنها وجود ندارد. نیمه مردادماه امسال وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور از آغاز واکسیناسیون 517 هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید 18 تا 58 ساله‌ای خبر داد که در خانه مقیم هستند. اما با این وجود گروهی از معلولان بسترگرا که توان خروج از منزل را ندارند همچنان برای تزریق واکسن کرونا لحظه‌شماری می‌کنند و چشم انتظار تیم‌های تزریق واکسن برای واکسیناسیون در منزل هستند.

سعید آرام، مدیر بهزیستی شهر تهران نیز درباره نحوه واکسیناسیون معلولان بسترگرا گفت: اسامی بیش از ۲۰۰۰ نفر از معلولان بسترگرایی که نمی‌توانند از منزل خارج شوند به وزارت بهداشت ارائه و قرار است تدابیری برای واکسیناسیون این افراد در منزل آنها اندیشیده شود. اکنون این لیست اعلام شده اما فعلا مشخص نیست تزریق چه زمانی صورت می‌گیرد و بعد از مشخص شدن این موضوع، با خانواده‌ها و مددجویان تماس گرفته می‌شود تا آمادگی لازم را برای دریافت واکسن داشته باشند و تیمی به منزل آنها مراجعه می‌کند.

مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: پس از توافق سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت مبنی بر اینکه معلولان شدید یا خیلی شدید با کارت معلولیت‌شان بتوانند واکسن دریافت کنند، اکنون با مراجعه مستقیم به مراکز تزریق این کار در حال انجام است. تعدادی از مددجویان واکسن را دریافت می‌کنند اما به دلیل اینکه این کار خارج از سازمان انجام می‌شود آماری در این رابطه در دست نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha