بیش از 18 ماه از شیوع کرونا می گذرد و بعد از سوء مدیریت دولت قبل در واردات واکسن کرونا و معطل نگه داشتن برنامه واکسیناسیون به دلیل اتکا به واکسن های تولید داخل که هنوز تعداد زیادی از این واکسن ها به مرحله تولید نرسیده است، دولت جدید اما وعده پایان واکسیناسیون عمومی تا بهمن ماه سال جاری را داده است.

فیلم/ مسئولیت صرف بودجه های کلان در تولید واکسن بی سرانجام داخلی، با چه کسی است؟

سلامت نیوز: بیش از 18 ماه از شیوع کرونا می گذرد و بعد از سوء مدیریت دولت قبل در واردات واکسن کرونا و معطل نگه داشتن برنامه واکسیناسیون به دلیل اتکا به واکسن های تولید داخل که هنوز تعداد زیادی از این واکسن ها به مرحله تولید نرسیده است، دولت جدید اما وعده پایان واکسیناسیون عمومی تا بهمن ماه سال جاری را داده است.

به گزارش سلامت نیوز، زمزمه های ساخت اولین واکسن ایرانی کرونا «کووایران برکت» از سوی ستاد اجرایی فرمان امام از سال گذشته آغاز شد و از اواخر پاییز 99 وارد فاز مطالعات و اجرا شد و کلنگ احداث سایت تولید این واکسن ۲۷ آذرماه به زمین زده شد و پنجم دی ماه مجوز مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت صادر و نهم دیماه سال گذشته فاز یک تست انسانی با تزریق آن به‌روی دختر مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.
مجوز فاز دوم مطالعات بالینی واکسن برکت 25 اسفند ماه سال 99 و مجوز فاز سوم نیز اردیبهشت 1400 صادر شد و در 24 خرداد ماه سال جاری مجوز اضطراری دریافت کرد.

 


مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام وعده های بسیاری برای تولید این واکسن دادند اما هیچ یک از این وعده ها به طور کامل محقق نشد و در آخرین وعده قرار بر این بود که تولید و تحویل ۳۰ میلیون دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت تا آخر مرداد انجام و آمار تولید تا پایان شهریور به ۵۰ میلیون دوز در ماه برسد اما حجت نیکی ملکی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام در هشتم شهریور ماه جاری از تولید هشت میلیون دز واکسن برکت و تحویل  چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دوز به وزارت بهداشت خبر داد که به این معنی است که با وجودی که تا پایان شهریور ماه 20 روز زمان باقی است اما وعده تولید 50 میلیونی این واکسن تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.


البته پیش از این دکتر حمیدرضا جمشیدی رئیس گروه دارویی برکت در 25 مرداد ماه سال جاری درباره علت عدم تولید واکسن برکت گفته بود: قرار بود تا پایان شهریور ۵۰ میلیون واکسن تولید کنیم اما تاخیر در صدور مجوز و مشکلات ناشی از تحریم و پیچیدگی فناوری تولید واکسن، سرعت کار را کم کرد و دستیابی به این عدد را یک ماه عقب انداخت.

وی در توضیح دلایل تاخیر به عللی چون تأخیر در صدور مجوز تزریق اضطراری و کاهش سرعت تولید به علت محدودیت زمانی نگه‌داری و مصرف واکسن و آماده نشدن خطوط تولید دوم و سوم اشاره شده است.  


وی گفته بود: ما تجهیزاتی خریدیم اما یکی از کشورها قرنطینه شد و تجهیزات ۱۵ روز در فرودگاه معطل ماند. ما برای خرید دستگاه چند بار پول دادیم اما پولمان به دلیل تحریم مدام برگشت میخورد و شرکت تولیدکننده اگر پول دستش نمیرسید دستگاه را نمیفرستاد.


این صحبت ها در حالی است که باید گفت مگر مسوولین ستاد اجرایی فرمان امام از تحریم ها و امکان بروز مشکلات خبر نداشتند؟ چرا وقتی زیرساخت ها آماده نبود به جای اینکه هزینه ها صرف واردات سریع تر واکسن کرونا به کشور شود به تولید واکسن داخلی اختصاص یافت؟ اینهمه وعده و وعید و صرف بودجه فقط برای تحویل 4 میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت بود؟!


از اولین وعده رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید واکسن برکت که 9 دی ماه سال 99 بود نزدیک به 9 ماه می گذرد در این مدت شاهد از دست رفتن تعداد زیادی از هموطنانمان بودیم که با واردات به موقع واکسن میشد از این مرگ ها جلوگیری کرد آیا کسب افتخار ملی ساخت واکسن داخلی از جان مردم اهمیت بیشتری داشت؟


بنا به گفته دکتر جمشیدی رئیس گروه دارویی برکت کل سرمایهگذاری تولید واکسن برکت ۱۶۰ میلیون دلار است یعنی با دلار 27 هزارتومانی(10 شهریور) 4 هزار و 320 میلیاردتومان است. دکتر محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در گفت وگویی قیمت واکسن برکت ساخت ایران را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.  


در حال حاضر در دسترس ترین واکسن کرونا که به کشور وارد می شود واکسن سینوفارم است که کمترین قیمت آن 10 دلار است که با بودجه اختصاص یافته برای تولید برکت میشد 16 میلیون دوز واکسن سینوفارم به کشور وارد کرد.


این در حالی است که واکسن سینوفارم تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را گرفته است اما مقاله مستندات علمی واکسن برکت هنوز به چاپ نرسیده است.
از دیگر واکسن های تولید داخل واکسن پاستوکووک است که البته این واکسن تولید مشترک ایران و کوبا است که مجوز مصرف اضطراری آن هشتم تیرماه سال جاری صادر شد. انستیتو پاستور وعده داده تا آخر شهریور ۳میلیون دوز واکسن تولید خواهد کرد. این در حالی است که دکتر مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا در گفت و گویی با ایسنا اعلام کرده است که درحال حاضر زیرساخت تولید واکسن پاستوکووک در ایران موجود نیست و باید وسایل و تجهیزات مربوط به تولید صنعتی آن وارد ایران شود تا آغاز به کار کنند.


وی با اشاره به اینکه نتایجی از فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک اعلام نشده است، ادامه داد: اگر تجهیزات تولید صنعتی به موقع وارد شود ۳ ماه یعنی مهر، آبان و آذر باید منتظر نصب آنها بود و در زمستان می‌توانیم انتظار داشته باشیم تولید واکسن پاستور به شکل صنعتی برسد. فعلا تمام واکسن‌هایی که پاستور تزریق کرده است تماما تولید کوبا بوده است.  


طبق اظهارات دکتر قانعی حداقل تا آخر پاییز امیدی به تولید این واکسن داخلی در کشور نیست. نیاز به تسریع روند واردات واکسن در دولت جدید برای واکسیناسیون مردم احساس می شود گویا نباید امیدی به تولید واکسن داخلی داشت. اما این تصمیم کمی دیر نیست؟


تعداد واکسن های ایرانی به همین دو واکسن ختم نمی شود و واکسن رازی کووپارس(موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی)، واکسن فخرا(تولید سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع) و واکسن نورا(تولید دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)) از دیگر واکسن های کرونا تولید داخل هستند. واکسن اسپایکوژن (تولید مشترک ایران و استرالیا) و واکسن اسپوتنیک‌وی (روسی - ایرانی) نیز از دیگر واکسن های تولید مشترک ایران در کنار پاستوکووک هستند.
 واکسن رازی کووپارس و واکسن اسپایکوژن به تازگی به فاز ۳ مطالعه بالینی راه یافته اند.  


بنا به گفته دکتر قانعی انتظار می‌رود واکسن اسپایکوژن بتواند در اواخر مهر یا اوایل آبان به دست ایرانیان برسد.

طبق وعده های سیدجواد ساداتی‌نژاد در 14 شهریورماه جاری، تا آخر امسال 20 میلیون دوز واکسن رازی به تولید می رسد. بنا به گفته های وی در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا در این موسسه تولید شده است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اوایل پاییز تولید به پنج میلیون دز و تا اواخر زمستان به ۲۰ میلیون دز خواهد رسید.


واکسن نورا نیز بنا به گفته حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) (11 شهریور ماه جاری) حدود 4 یا 5 ماه دیگر طول می کشد که این واکسن به تولید انبوه برسد.


واکسن فخرا با وجود وعده های فراوان برای تولید آن در خرداد و سپس مرداد ماه جاری، به تازگی از سوی وزیر دفاع جدید سرتیپ محمدرضا آشتیانی اعلام شده که تولید این واکسن به مراحل پایانی خود رسیده است و در آینده بسیار نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید.

 


اما از دیگر واکسن های ایرانی- خارجی، واکسن اسپوتنیک است که این روزها بحث های زیادی درباره این واکسن بالا گرفته و به تازگی دکتر محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در اظهاراتی جنجالی ادعا کرده واکسن اسپوتنیک در کشور تولید می‌شود و به ما هم نمی‌دهند. وی گفته روس‌ها به درستی با شرکت اکتوور قرارداد بسته‌اند تا واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود نه ایران! در واقع روسیه برای تولید واکسن برون‌سپاری کرده‌است. البته این اظهارات از سوی دکتر جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو تکذیب شد و جهانپور اعلام کرده خروج هرگونه واکسن کرونا از ایران ادعای کذبی است و هنوز طرف روسی محصول تولید شده اولیه واکسن اسپوتنیک لایت تولیدی شرکت خصوصی ایرانی را برای تولید انبوه تحت لیسانس تایید ننموده است.
این اظهارات در حالی مطرح شده که شرکت اکتوور اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو مبنی بر انتظار برای دریافت تأییدیه از مؤسسه گامالیای روسیه را روابط‌عمومی شرکت اکتوور تأیید نکرد. این شرکت روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شرکت تمام تأییدیه‌های لازم را از مؤسسه گامالیای روسیه دریافت و تولید صنعتی واکسن اسپوتنیک‌لایت را آغاز کرده است.»


به نظر می رسد همانطور که دکتر قانعی پیش بینی کرده در خوش بینانه ترین حالت واکسنهای ایرانی تا زمستان به تولید انبوه برسند لذا طبق وعده های رییس جمهور و وزیر بهداشت جدید برای پایان واکسیناسیون عمومی تا بهمن ماه سال جاری نباید بر روی واکسن های ایرانی حساب باز کرد و باید سرعت واردات واکسن افزایش پیدا کند تا وعده های دولت جدید محقق شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha