پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 317782

اکنون با تسریع روند واکسیناسیون در کشور همه، استان‌ها از قله خیز پنجم کرونا عبور کرده اند و روند بستری رو به کاهش است، اما عبور از این خیز پایان کرونا نیست.

عبور از خیز پنجم پایان کرونا نیست

سلامت نیوز:اکنون با تسریع روند واکسیناسیون در کشور همه، استان‌ها از قله خیز پنجم کرونا عبور کرده اند و روند بستری رو به کاهش است، اما عبور از این خیز پایان کرونا نیست.


به گزارش سلامنت نیوز به نقل از ایرنا، از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفندماه ۹۸) تاکنون، این ویروس پنج خیز داشته و خیز پنجم کرونا با سویه دلتا هندی را که از ابتدای تیرماه از جنوب بر مرکز کشور سایه انداخت، بدون شک باید مرگبارترین خیز طی ۱۹ ماه گذشته برشمرد.


تعداد تلفات روزانه کرونا طی این مدت و بویژه در اواخر مردادماه چند بار رکورد زد و در دوم شهریورماه با ۷۰۹ مورد مرگ در بالاترین حد ایستاد.
با این حال در پی تسریع روند واکسیناسیون گرچه شیب تلفات روزانه طی روزهای اخیر به زیر ۵۰۰ نفر رسیده اما تا رسیدن به وضعیت دی‌ماه سال ۱۳۹۹ فاصله زیادی وجود دارد.


مجموع تزریق واکسن در ۱۷ شهریور به ۳۱ میلیون و ۴۵۰هزار و ۶۹۴ دوز واکسن کرونا در کشور رسید که رکورد آن زده شد و تا ۲۳ شهریور ۳۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۵۱ نفر از مردم ایران دُز اول و دُز دوم واکسن برابر کرونا واکسینه شده اند.


تاکنون ۲۶ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۱۳۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار و ۶۰۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۹ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۳۴ دُز رسیده است.


این همه تلاش و افزایش سرعت واکسیناسیون باعث شده تا ۲۳ شهریور مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۵۶ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۵ هزار و ۱۶۷ نفر برسد، شتاب واکسیناسیون برای کاهش آمار مرگ و ابتلا به کروناست که در بسیاری از استانهای کشور روند نزولی دارد.


 اکنون پنجاهمین محموله واکسن کرونا وارد کشور شده و طبق آمار گمرک ایران، مجموع واردات واکسن کرونا از ۵۰ میلیون دز عبور کرد، در ۴۹ محموله قبلی، حدود ۴۷ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است و حدود ۴۵ درصد از کل واکسن‌های وارداتی در شهریور ماه و ۵۵ درصد دیگر در هفت ماه گذشته وارد شده است، اما باوجود شتاب در واردات واکسن و تزریق آن به جمعیت کشور که بزودی دانش آموزان نیز مانند دانشجویان به چرخه واکسیناسیون افزوده می شوند، نباید از خیز ششم کرونا که در آبان ماه ممکن است آغاز شود، غافل شد.


به گفته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همانطور که قبلا قول داده شد تا پایان شهریور ماه ۵۰ میلیون دُز وارد می‌شود و در مهر ماه ۴۰ میلیون دُز دیگر وارد می‌کنیم، البته این میزان واردات علاوه بر تولیدات داخلی است و ما سعی می‌کنیم که همه مردم واکسن کرونا را در اسرع وقت دریافت کنند.


موج پنجم کرونا باعث غم و اندوه مردم شد
وی افزود: متاسفانه موج پنجم باعث غم و اندوه مردم شد و اکنون تلاش می‌شود با کمک نیروهای وزارت بهداشت، دانشجویان و مردم به سرعت واکسینه شوند، این هفته رکورد جهانی واکسیناسیون کرونا در کشور را می‌زنیم، این رکورد هم اکنون در اختیار آلمان با تزریق ۵۰ میلیون دُز در یک هفته است که تا پایان هفته رکورد آن‌ها شکسته خواهد شد.
عین اللهی تصریح کرد: حجم زیادی واکسن احتیاج داریم به طوری که ۶۰ میلیون جمعیت باید واکسینه شوند و اگر ضرب در دو شود ۱۲۰ میلیون دُز و اگر بچه‌ها هم بخواهند واکسینه شوند ۱۴۰ میلیون دُز واکسن احتیاج داریم بنابراین برای ما زمان خیلی مهم است چرا که اگر امروز واکسن بزنیم بهتر از فردا است.
وزیر بهداشت با اشاره به سیل ورود واکسن کرونا در کنار تولیدات داخلی، گفت: در دولت جدید مجوز تولید داخلی پنج واکسن سیناژن، رازی، پاستور، فخرا و برکت داده شده است.


استانها سیر نزولی دارند
علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه می گوید: اکنون پیک کرونا روند نزولی دارد، ۲۱ استان کاملا سیر نزولی داشته، هشت استان تازه از قله عبور کردند و در سه استان هم روند افزایشی متوقف شده است. بنابراین چشم انداز این است که تا دو هفته آینده وضعیت بستری بیمارستانی از عدد سه هزار روزانه پایین تر خواهد آمد.


وی می افزاید:  براساس برنامه ریزی که تا پایان مهر ماه داریم اگر میزان واکسیناسیون روزانه را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز در روز برسانیم می‌توانیم به هدف نزدیک شویم. حفظ احترام مردم که در صف‌ها معطل نشوند و واکسیناسیون منظم انجام شود امری ضروری است. راه تحقق این هدف این است که تعداد پایگاه های واکسیناسیون به دو هزار پایگاه برسد و از تیم‌های واکسیناسیون ما نیز ۲ برابر شود.


معاون وزیر بهداشت تصریح می کند: اگر ضریب اطمینانی به اسم دو شیفت شدن پایگاه‌ها را داشته باشیم خود به خود ظرفیت‌های ما دو برابر می‌شود و به تزریق روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن می‌رسیم که در طی یک ماه بالای ۴۵ میلیون دُز واکسن تزریق خواهد شد.
رییسی اظهار می دارد: اگر با این سرعت پیش رویم تا پایان مهر ماه دوز اول واکسن همه تزریق شده است و دُز دومی‌هایی که نوبت‌شان شود تزریق می‌شود و در نهایت تا ۱۵ آبان تعدادی برای لکه‌گیری باقی می‌مانند. البته ما آخرین اطلاعاتی که در دنیا در ارتباط با دُز یادآور مطرح است را رصد می‌کنیم که جا نمانیم و اگر به آن هم نیاز باشد توانمندی وجود دارد.


آبان ماه پیک ششم کرونا
وی با اشاره به گذر کشور از قله پیک پنجم کرونا تاکید می کند: به این ترتیب پیش بینی آن است که دو هفته آینده از سه هزار بستری روزانه ابتلا به کرونا پایین می آید  و تا چهار هفته آینده به کف آن در پیک پنجم خواهیم رسید. اینجا جایی است که نیاز داریم به کمک بسیج که در ۶ تا هشت هفته باقی مانده سیر نزولی بیماری، بتوانیم حداکثر توان خود را برای ایمن سازی بگذاریم، زیرا  پیش بینی‌ ما از پیک بعدی بیماری، در آبان ماه است.


رییسی می گوید: بنابراین اگر آبان ماه میزان واکسیناسیون را قابل توجه انجام داده باشیم حتی با ویروس جدید جهش یافته و در صورت میزان ابتلا، اما میزان مرگ و میر بالا نخواهد رفت. در بحث واکسیناسیون هدف اول کاهش مرگ و میر و هدف بعدی کاهش ابتلاست.
وی خاطرنشان می کند: هنوز آمار ابتلا و بستری در بسیاری از شهرها بالا است. از این رو ادامه مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی علاوه بر واکسیناسیون ضروری است.


حمید نژادلو رییس بیمارستان شهدای یافت آباد نیز در این زمینه می گوید:  با توجه به اینکه در حال نزولی شدن میزان بستری ها و مرگ و میر کرونایی هستیم اما باید مراقب سویه لامبدا که آغاز خیز ششم کرونا است، باشیم، ورودی مرزها باید به شدت کنترل شوند.


وی می افزاید: افزایش واکسیناسیون در کاهش روند بستری و مرگ و میر بیماران کرونا تاثیر خوبی دارد واز طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز بهتر شده که بر روند موثر خواهد بود و آمارها کاسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha