خنکی یک لیوان نوشابه شاید قابل مقایسه با یک لیوان آب ساده و بدون طعم نباشد؛ قطعاً هم نیست؛ به این دلیل که در اغلب اوقات تشنگی با خستگی، ضعف، افت قند خون و نیاز به مصرف خوراکی‌ای خوش‌طعم همراه است. به همین دلیل میل و عطش ما برای نوشیدن نوشابه‌ها، بیش از آب است، اما اولاً، عطش شدید می‌تواند نشانه چه مسأله‌ای باشد؟ ثانیاً اینکه مصرف چه نوشیدنی در اولویت است؛ آب یا سایر نوشیدنی‌ها؟

چرا باید به موقع و به اندازه آب نوشید؟

سلامت نیوز: خنکی یک لیوان نوشابه شاید قابل مقایسه با یک لیوان آب ساده و بدون طعم نباشد؛ قطعاً هم نیست؛ به این دلیل که در اغلب اوقات تشنگی با خستگی، ضعف، افت قند خون و نیاز به مصرف خوراکی‌ای خوش‌طعم همراه است. به همین دلیل میل و عطش ما برای نوشیدن نوشابه‌ها، بیش از آب است، اما اولاً، عطش شدید می‌تواند نشانه چه مسأله‌ای باشد؟ ثانیاً اینکه مصرف چه نوشیدنی در اولویت است؛ آب یا سایر نوشیدنی‌ها؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، تشنگی که درباره آن حرف می‌زنیم، تشنگی است که با احساس نیاز شدید به نوشیدن آب همراه است. این یعنی زنگ خطر! به‌ویژه اگر تحرک بدنی زیادی هم نداشته‌اید. این نوع تشنگی یعنی اینکه شما یکی از این رفتارهای نادرست را با بدن خود داشته‌اید. بنابراین سعی کنید پیش از هشدار بدن، هر روز مقدار کافی آب در دسترس بدن قرار دهید.

 دچار تشنگی سلولی شده‌اید: یعنی اینکه در طول روز اینقدر کم آب نوشیده‌اید که سلول‌ها به صدا درآمده و نیاز به نوشیدن آب را نشان می‌دهند.
 کم گذاشته‌اید: به این معنا که نوشیدن آب به ‌قدری نبوده که بدن بتواند فعالیت روزانه خود را به ‌خوبی انجام داده و در آستانه خشکی و اختلال عملکرد قرار گرفته است.

تناسب نداشتید: میزان دفع و جذب آب - به هر دلیل - دچار اختلال شده و تعادل طبیعی سطح آب بدن به هم خورده است. این عارضه می‌تواند ناشی از تحرک بدنی، بالا بودن دمای محیط یا بدن، هشدار نوعی بیماری مانند دیابت و... باشد.
نکته: در صورتی که بدن به مدت طولانی بی‌آب باشد، خطر اختلال در عملکرد مغز، قلب و شوک وجود دارد.
 
آب، بهترین است
بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی، آب است. اگر داخل آن کمی آب لیموترش تازه بریزید تأثیر آن به مراتب بیشتر است. اضافه کردن آب لیموترش تازه- آب لیموترش غیرطبیعی اصلاً توصیه نمی‌شود - باعث میل بیشتر به نوشیدن آب، جلوگیری از گرمازدگی، تسریع عطش و جلوگیری از حالت تهوع در صورت گرمازدگی می‌شود.
 
پس از آب، بنوشیم
در صورتی که آب در دسترس نبود یا اینکه دچار افت فشار و قند خون شده‌ باشید، بهترین نوشیدنی، سرم قندی- نمکی (اضافه کردن کمی نمک و شکر به آب جوشیده خنک شده) است. به این نوشیدنی یخ هم اضافه کنید تا باعث حالت تهوع نشود. این سرم، الکترولیت طبیعی است و باعث تأمین آب و الکترولیت مورد نیاز سلول‌ها می‌شود.
 
این نوشیدنی‌ها خوب هستند
پس از دو گزینه‌ای که به آن اشاره شد، این نوشیدنی‌ها مناسب هستند:
 دوغ: بدون گاز و کم‌نمک مناسب است. در شرایطی که دچار استرس هستید، دوغ نوشیدنی بسیار مفیدی است.
 آبمیوه طبیعی: هر نوع آبمیوه تهیه شده از میوه طبیعی، به‌ویژه اگر فیبر و پالپ آن همراه آبمیوه باشند، بسیار مفید است.
 دمنوش‌ها: نوشیدن دمنوش‌های تهیه شده از گیاهان دارویی، بهترین گزینه هستند. آنها را می‌توانید به صورت سرد یا گرم بنوشید. بهتر است هر دمنوش را متناسب با حالتی که دارید، میل کنید. برای مثال اگر دچار اضطراب و عطش هستید، دمنوش گلاب و گل‌گاوزبان مناسب است.
 کارخانه‌ای‌ها: اگر هیچ نوشیدنی طبیعی‌ در دسترس نبود، می‌توانید از ماء‌الشعیر بدون طعم که در فروشگاه‌ها موجود است، استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha