سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 318034

شیوع چاقی در سراسر جهان طی ۴۰ سال گذشته سه برابر شده و در کنار این افزایش، رژیم گرفتن و تلاش برای کاهش وزن نیز مسیر صعودی در پیش گرفته است.

چگونه کاهش وزن سالم داشته باشیم؟

سلامت نیوز: شیوع چاقی در سراسر جهان طی ۴۰ سال گذشته سه برابر شده و در کنار این افزایش، رژیم گرفتن و تلاش برای کاهش وزن نیز مسیر صعودی در پیش گرفته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،، بر اساس یک مقاله مروری، وقتی صحبت از سالم ماندن و کاهش خطر مرگ‌ومیر می‌شود، افزایش فعالیت بدنی و بهبود آمادگی جسمانی به‌نظر می‌رسد برتر از کاهش وزن باشد. محققان می‌گویند: استفاده از رویکرد وزنی خنثی، برای درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی، خطرات مربوط به رژیم غذایی تکراری (یویو) را نیز کاهش می‌دهد.


گلن گاسر، محقق کالج راه‌حل‌های سلامت در دانشگاه ایالتی آریزونا آمریکا می‌گوید: ما دوست داریم مردم بدانند که چربی می‌تواند متناسب باشد و بدن‌های متناسب و سالم در هر شکل و اندازه‌ای وجود دارد. ما پی بردیم که در فرهنگ وسواس وزن، این امر شاید برای برنامه‌هایی که بر کاهش وزن برای جذابیت پیدا کردن متمرکز نیستند، چالش برانگیز باشد و لزوما با کاهش وزن مخالف نیستیم فقط فکر می‌کنیم که نباید معیار اصلی قضاوت در مورد موفقیت برنامه مداخله در شیوه زندگی محسوب شود.


سیدارتا آنگادی، یکی از محققان دانشکده آموزش و توسعه انسانی در دانشگاه ویرجینیا آمریکا اظهار کرد: این امر به‌ویژه هنگامی که واقعیت‌های فیزیولوژیکی چاقی را در نظر بگیرید، بسیار مهم است. وزن بدن یک ویژگی بسیار ارثی است و کاهش وزن با تغییرات متابولیکی قابل‌توجهی همراه خواهد بود و در نهایت از حفظ کاهش وزن جلوگیری می‌کند.


چاقی با تعدادی از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و مشکلات استخوان‌ها و مفاصل همراه است اما چرخه وزن که به‌طور معمول رژیم یویو نامیده می‌شود، با مشکلات سلامتی ازجمله از دست دادن ماهیچه‌ها، بیماری کبد چرب و دیابت نیز مرتبط است.


محققان می‌گویند با تمرکز بر آمادگی جسمانی و نه کاهش وزن، افراد می‌توانند از مزایای ورزش سود ببرند و از خطرات مربوط به چرخه وزن اجتناب کنند.
لازم‌به‌ذکر است که چرخه وزن به معنی کاهش وزن و بازگشت دوباره وزن به دفعات متعدد است. این کاهش و افزایش وزن چنانچه به علت تغییرات رژیم غذایی رخ دهد، رژیم تکراری یا یویو نامیده می‌شود.


دستورالعمل‌های بهداشت عمومی فعلی توصیه می‌کند که بزرگسالان روی هم رفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط (شدت معادل پیاده روی با گام سریع) یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید (شدت معادل آهسته دویدن یا دویدن) داشته باشند.


گاسر بیان می‌کند: توجه به این نکته ضروری است که فواید ورزش وابسته به میزان آن است  و بزرگترین مزایای آن فقط حرکت از جلوی تلویزیون و انجام حداقل فعالیت‌های با شدت متوسط است. همچنین مهم است که تاکید کنیم، فعالیت بدنی می‌تواند در طول روز متراکم شود. به‌عنوان مثال، پیاده‌روی‌های کوتاه متعدد در طول روز (حتی به مدت دو تا ۱۰دقیقه کوتاه) به اندازه یک پیاده‌روی طولانی برای مزایای سلامتی مفید است.


در این بررسی، محققان به تحقیقات اخیری استناد می‌کنند که بر میزان کاهش خطر مرگ‌ومیر مرتبط با کاهش وزن در مقایسه با افزایش فعالیت بدنی یا آمادگی قلبی تنفسی متمرکز شده‌اند. کاهش خطر مرتبط با افزایش آمادگی جسمانی و فعالیت بدنی به‌طور مداوم بیشتر از کاهش وزن عمدی بود.
آنان همچنین میزان کاهش نشانگرهای خطر بیماری‌های قلبی عروقی را که با کاهش وزن یا افزایش فعالیت بدنی مرتبط است، بررسی کردند. آنان از متاآنالیز چندین تحقیق انجام شده در بازه‌های زمانی مختلف و در یک منطقه جغرافیایی وسیع استفاده کردند.


محققان به محدودیت‌ها در مجموعه تحقیقات موجود اذعان کردند، از جمله واقعیتی که این زمینه به‌شدت به تحقیقات همه‌گیرشناسی وابسته است که علت و معلول را به‌طور قطعی مشخص نمی‌کند و خاطرنشان می‌کنند که تنها آزمایش‌های بالینی تصادفی و کنترل شده می‌تواند نتایج استفاده از  یک روش متمرکز بر آمادگی جسمانی و بهینه‌سازی کاهش خطر مرگ‌ومیر قلبی متابولیکی در افراد چاق را به‌طور کامل بررسی کند.


انگادی افزود: با این حال، در مجموع، نتایج این تحقیقات همه‌گیرشناسی ارتباطات قوی و سازگاری را نشان می‌دهد و به همین دلیل است که متاآنالیز می‌تواند مفید باشد. در مورد فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی، شواهد همه‌گیرشناسی در تعداد زیادی از تحقیقات تجربی و کارآزمایی‌های تصادفی کنترل شده که مکانیسم‌های قابل قبولی را برای یافته‌های ثابت در تحقیقات همه‌گیرشناسی ایجاد کرده‌اند، پشتیبانی می‌شود.  
نتایج این تحقیقدر مجله iScience  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha