چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 318078

زنان در دوران بارداری دچار تغییرات مختلف جسمی، روانی و احساسی می‌شوند. این تغییرات معمولا به طور ناگهانی و گاهی به شکل غیرمنتظره ای بروز می کند.

علایم اولیه بارداری که شاید از آن ها آگاهی نداشته باشید

سلامت نیوز:زنان در دوران بارداری دچار تغییرات مختلف جسمی، روانی و احساسی می‌شوند. این تغییرات معمولا به طور ناگهانی و گاهی به شکل غیرمنتظره ای بروز می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، ناآشنایی با برخی از این علایم باعث می شود اغلب نادیده گرفته شود. موارد زیر ۹ نشانه بارداری هستند که ممکن است بسیاری از خانم ها از آن‌ها آگاهی نداشته باشند. 

قوی تر شدن حس بویایی

از علایم اولیه بارداری، افزایش حس بویایی است. این  افزایش حساسیت به بوها که هایپروسمیا نام دارد، یک وضعیت موقتی است که پس از سه ماه اول پایان می یابد. 

احساس طعم فلز در دهان

یکی از اولین و غیرمنتظره ترین علایم بارداری احساس طعم فلز در دهان است. این مشکل که «دیس جوزیا»، نامیده می شود به دلیل افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن رخمی دهد. نوشیدن نوشیدنی های سرد، جویدن آدامس بدون قند یا حتی خوردن غذاهای تند می تواند این مشکل را تسکین دهد. 

افزایش بزاق دهان

از دیگر علایم ظریف و  اولیه بارداری افزایش بزاق دهان است که معمولا به دنبال آن حالت تهوع ایجاد می شود. علت این مشکل هنوز ناشناخته است اما افزایش بزاق گاهی به حدی است که بسیاری از زنان باردار برای کنترل آن نیاز به دستمال کاغذی یا لیوان پیدا می کنند! 

اسکینتگ یا منگوله پوستی

منگوله های پوستی نوعی زائده پوستی هستند که معمولا در دوران بارداری در نتیجه تغییر در سطح هورمون ها یا در برخی موارد بر اثر افزایش وزن ایجاد می شوند. این زایده ها پس از زایمان به مرور زمان از بین می روند. 

آبریزش بینی

حدود 20 درصد از زنان باردار مبتلا به رینیت بارداری یا التهاب مخاط بینی می شوند و علایمی مانند عطسه و آبریزش بینی را تجربه می کنند. این علایم موقتی هستند با این حال می توان آن ها را با داروهای ضد احتقان، اسپری بینی، مرطوب کننده و ورزش منظم درمان کرد. 

لثه های دردناک

تغییر رژیم غذایی و سطح هورمون ها در دوران بارداری، درد و  خونریزی لثه ها را به همراه دارد.این مشکل که ژنژیویت بارداری نام دارد، بیشتر اوقات به خودی خود ناپدید می شود. رعایت بهداشت دهان به تسکین درد کمک می کند. 

تنگی نفس

در مراحل اولیه بارداری، نوسان سطح هورمون ها می تواند باعث بروز تنگی نفس شود. بهترین راه برای مقابله با این مشکل یا پیشگیری از آن در دوران بارداری، تمرین حالت های خوب بدن و تکنیک های تنفس آگاهانه برای بهبود موثر تنفس است.

 پیکا یا ناخوراک خواری

گزارش هایی وجود دارد مبنی بر این‌که برخی از زنان باردار هوس خوردن برنج نپخته، نشاسته ذرت، صابون، گچ یا فلز می کنند. باور بر این است که تمایل به مصرف اقلام غیر غذایی که به آن پیکا گفته می شود به علت یک کمبود اساسی در بدن در زمینه تغذیه مانند کمبود آهن یا دیگر مشکلات جسمی یا روانی ایجاد می شود.بنابراین، بار دیگر که میل به خوردن یک تکه سنگ پیدا کردید، به سرعت  به پزشک مراجعه کنید زیرا این  تمایل می تواند یکی از علایم غیر منتظره بارداری باشد. 

افزایش دمای پایه بدن

از جمله علایم  بارداری در هفته اول می توان به بالا رفتن دمای پایه بدن اشاره کرد.  اگر بعد از تعیین زمان تخمک گذاری، صبح ها قبل از برخاستن از رختخواب  احساس کردید دمای بدن تان بالاست نگران نشوید. اگر این افزایش دمای پایه بدن به مدت دو هفته ادامه  یابد، می تواند یکی از علایم اولیه بارداری در هفته اول تلقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha