تا چند روز قبل که موج پنجم کرونا در کشور تاخت‌وتاز می‌کرد اما با تسریع روند واکسیناسیون حالا این امید در دل‌ها زنده شده است که تا ابتدای زمستان تمام گروه‌های سنی لازم در کشور واکسن کرونا را دریافت کنند تا شاید زندگی‌ و کسب‌وکار تا حدودی به روال عادی بازگردد.

همه بیایند

سلامت نیوز:تا چند روز قبل که موج پنجم کرونا در کشور تاخت‌وتاز می‌کرد اما با تسریع روند واکسیناسیون حالا این امید در دل‌ها زنده شده است که تا ابتدای زمستان تمام گروه‌های سنی لازم در کشور واکسن کرونا را دریافت کنند تا شاید زندگی‌ و کسب‌وکار تا حدودی به روال عادی بازگردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،البته این مهم دور از دسترس نیست چه آنکه براساس آمار وزارت بهداشت و درمان تا صبح دیروز 14میلیون و 416هزار و 851نفر هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. همچنین 31میلیون و 358هزار و 485نفر نیز دوز نخست واکسن را دریافت کرده‌اند که مابه‌التفاوت این دو جمعیت افرادی را تشکیل می‌دهند که در روزهای آینده باید دوز دوم واکسن خود را بزنند؛ جمعیتی در حدود 17میلیون نفر.

اما وزارت بهداشت هم روز گذشته یکبار دیگر رقم میلیونی واکسیناسیون را ثبت کرد و بر این اساس بیش از یک‌میلیون و 351هزار دوز واکسن در کشور تزریق شد.وزیر بهداشت دیروز از حذف محدودیت سنی تزریق واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸سال در سراسر کشور خبر داد. دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: از روز سه‌شنبه در کل کشور واکسیناسیون بالای ۱۸سال باید بدون محدودیت انجام شود.

دیگر محدودیتی نداریم و افراد بالای ۱۸سال می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، واکسن دریافت کنند. وی درباره قرنطینه هوشمند نیز اظهار داشت: در ستاد کرونا مطرح شد که محدودیت‌ها کاهش پیدا کند و در دوهفته آینده برنامه جدیدی برای کاهش و لغو محدودیت‌ها به ستاد کرونا خواهیم داد و محدودیت‌هایی مانند منع تردد شبانه و سفر کاهش پیدا کنند یا برداشته شوند، البته مهم‌ترین مساله برای ما واکسیناسیون است، مثلا دانش‌آموزان و دانشجویان برای حضور در فضاهای جمعی باید واکسن تزریق کرده باشند.

عین‌اللهی در ادامه با بیان اینکه ۵۰درصد مردم واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: درحال‌حاضر به مرز تزریق ۴۵میلیون دوز واکسن رسیده‌ایم و هفته پیش هشت‌میلیون دوز واکسن تزریق کردیم و امیدواریم در چند هفته آینده ٧٠درصد جمعیت را واکسینه کنیم و از مشاهده صحنه‌های تلخ و مرگ‌ومیر هموطنان‌مان جلوگیری کنیم، در تمام نقاط دنیا ثابت شده است واکسیناسیون از مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کند؛ البته رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و تهویه مناسب همچنان باید رعایت شود.

 دانش‌آموزان به‌تدریج واکسن می‌زنند

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به مساله واکسیناسیون دانش‌آموزان هم اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان ١٢ تا ١٨سال از دو روز پیش آغاز شده است اما فعلا واکسیناسیون کنکوری‌‌ها را آغاز کرده‌ایم و سن به‌تدریج کاهش پیدا خواهد کرد و برنامه داریم در دو تا سه هفته آینده واکسیناسیون دانش‌آموزان بین ١٢ تا ١٨سال انجام شود.

عین‌اللهی درخصوص واکسن‌هایی که در دنیا برای دانش‌آموزان به تایید رسیده است، گفت: درحال‌حاضر در دنیا واکسن‌های سوبرانا و سینوفارم برای دانش‌آموزان تایید شده است. پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم درباره واکسیناسیون کودکان و دانش‌آموزان علیه کرونا، به ایسنا گفت: واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸سال آغاز شده است. ان‌شاءالله برای هفت سال به بالا هم از چین واکسن وارد می‌شود تا بتوان مدارس را بازگشایی کرد. وی با بیان اینکه واکسن سینوفارم برای کودکان تزریق می‌شود، گفت: طبق مطالعات انجام‌شده واکسن سینوفارم کودکان یک دوز بوده و با سینوفارم بزرگسالان متفاوت است.

کودکان قرار است یک دوز واکسن تزریق کنند. پاستور هم هنوز تولید و وارداتش به میزان موردنیاز انجام نشده و اکنون عمدتا سینوفارم وارد شده است.

 تحویل میلیونی برکت به وزارت بهداشت

واکسن برکت نخستین واکسن ایرانی کروناست که حالا گفته می‌شود 6میلیون دوز آن تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است. این خبر را حسن جلیلی، مدیر پروژه تولید واکسن کووبرکت داده و گفته است: تاکنون ۱۴میلیون دوز واکسن در کارخانه شفافارمد تولید و روانه بخش کنترل کیفیت شده که در این مرحله ۱۶ تا ۲۰روز بررسی کیفیت واکسن‌ها به زمان نیاز دارد و پس از تایید کیفیت تحویل وزارت بهداشت می‌شوند.


۳۷۹ فوتی  جدید

در کشوروزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است که در فاصله ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه 30شهریور 379هموطن ایرانی جان خود را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند که بر این اساس، مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور به 117هزار و 905 نفر رسیده است. همچنین در همین مدت 17هزار و 564بیمار جدید مبتلابه کرونا در سراسر کشور شناسایی شدند تا مجموع بیماران کرونایی کشور به پنج‌میلیون و 459هزار و 796نفر برسد؛ البته دوهزار و 581نفر از بیماران جدید در مراکز درمانی کشور بستری شدند. این در حالی است که ۶هزار و ۶۶۱نفر از بیماران هم در شرایط سخت در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha