چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

محققان سوئیسی تلاش دارند نوعی آزمایش خون ارایه دهند که می‌تواند به تشخیص سریع و ساده آلزایمر کمک کند.

تشخیص آلزایمر تنها با یک آزمایش خون

سلامت نیوز:محققان سوئیسی تلاش دارند نوعی آزمایش خون ارایه دهند که می‌تواند به تشخیص سریع و ساده آلزایمر کمک کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  افراد مشکوک به آلزایمر در صورت ظهور نشانه‌ های بیماری باید خود را برای آزمایش‌های طولانی و پیچیده آماده کنند تا از ابتلا به این بیماری مطمئن شوند.


به گزارش پایگاه اینترنتی نیوزمدیکال،اکنون محققان آزمایشگاه‌های فدرال سوئیس برای فناوری و علوم مواد (EMPA) و بیمارستان کانتون در این کشور در حال ابداع آزمایش خونی هستند که با استفاده از یک «میکروسکوپ نیروی اتمی» (AFM) می‌تواند امکان تشخیص قابل اطمینان آلزایمر را فراهم کند.


محققان برای این کار نمونه‌ های خون ۵۰ بیمار مبتلا به آلزایمر و ۱۶ فرد سالم را ارزیابی کردند. آنها با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی، سطح حدود هزار گلبول‌ قرمز خون شرکت‌کنندگان را بدون اطلاع از وضعیت سلامتی آنها مورد بررسی قرار دادند.


محققان اندازه، ساختار و بافت پروتئین‌ های انباشته‌ شده در گلبول‌ های قرمز خون را بررسی کردند. آنها پس از بررسی هزار گلبول‌ قرمز توانستند الگویی پیدا کنند که با مرحله بیماری شرکت‌ کنندگان، هم‌خوانی داشته باشد.


افراد مبتلا به آلزایمر دارای مقادیر زیادی فیبر پروتئین بودند که از پپتیدهای آمیلوئید بتا و پروتئین‌ های تاو ساخته شده بود،  اما در افراد سالم تنها تعداد محدودی از این فیبر وجود داشت.


این مطالعه، امکان تجزیه و تحلیل خون را با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی فراهم می‌کند. به گفته محققان، اگر بتوان یک آزمایش خون را براساس این روش ابداع کرد، افراد مشکوک به آلزایمر، از روش ناخوشایند سوراخ کردن مجرای نخاعی برای تشخیص قابل اطمینان بیماری در امان می‌ مانند.


با وجود این، هنوز راه زیادی وجود دارد تا آلزایمر با استفاده از یک آزمایش خون تشخیص داده شود. گام بعدی پژوهشگران این است که با بررسی تعداد بیشتری از بیماران در مراحل گوناگون بیماری با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی و تجزیه و تحلیل شیمیایی، داده‌های بیشتری به دست آورند.
مشروح این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha