معاون مرکز پزشکی حج و زیارت و مدیر عملیات پزشکی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از بین افرادی که در عراق برایشان تست رپید کرونا انجام شد، بیش از ۲۰ مورد مشکوک کرونا داشتیم، گفت: اسامی و کد ملی این افراد به ستاد مرکزی اربعین و پایگاه‌های مراقبت مرزی وزارت بهداشت اعلام شد و در عین حال به دانشگاه‌های علوم پزشکی محل اسکان این افراد اعلام شد تا هم در بدو ورود تست کامل برایشان انجام شود و هم اگر نیاز به پیشگیری، مراقبت و درمان تکمیلی دارند، در ایران درمان‌هایشان انجام شود.

شناسایی۲۰ مورد مشکوکِ کرونا در زوار ایرانی در عراق/اعلام اسامی افراد به پایگاه‌های مراقبت مرزی

سلامت نیوز:معاون مرکز پزشکی حج و زیارت و مدیر عملیات پزشکی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از بین افرادی که در عراق برایشان تست رپید کرونا انجام شد، بیش از ۲۰ مورد مشکوک کرونا داشتیم، گفت: اسامی و کد ملی این افراد به ستاد مرکزی اربعین و پایگاه‌های مراقبت مرزی وزارت بهداشت اعلام شد و در عین حال به دانشگاه‌های علوم پزشکی محل اسکان این افراد اعلام شد تا هم در بدو ورود تست کامل برایشان انجام شود و هم اگر نیاز به پیشگیری، مراقبت و درمان تکمیلی دارند، در ایران درمان‌هایشان انجام شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر طاهر درودی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین عملا خدمات هلال احمر در عراق از روز شنبه دهم مهر ماه به پایان رسیده است، گفت: ارائه خدمات‌مان به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته در مراکز درمانی هلال احمر در نجف و کربلا وجود داشت. ما هم پزشکان متخصص و هم پزشکان عمومی را داشتیم و عمده خدمات‌مان برای زائرین مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های نجف اشرف و کربلای معلی بود.


وی افزود: بنابراین باتوجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین امسال دو مرکز درمانی را در نجف  و کربلا داشتیم. با این حال دو مرکز هم به عنوان همکار از گروه‌های جهادی یکی در صحن عقیله و یکی در صحن حضرت زهرا (س) به ما کمک می‌کردند.


بیش از۲۰ تست رپید مشکوک به کرونا

درودی درباره وضعیت شناسایی و درمان بیماران کرونایی شناسایی شده از سوی هلال احمر در عراق، گفت: تعداد بسیار کمی بیمار مشکوک داشتیم، اما باتوجه به اینکه امکان انجام PCR برای شرایط حاضر زائرین مقدور نبود و زمان‌بر بود، از تست‌های رپید استفاده کردیم. از بین افرادی که تست رپید کرونا انجام شد، بیش از ۲۰ مورد موارد مشکوک را داشتیم که اسامی و کد ملی این افراد به ستاد مرکزی اربعین و پایگاه‌های مراقبت مرزی وزارت بهداشت اعلام شد و در عین حال به دانشگاه‌های علوم پزشکی محل اسکان این افراد اعلام شد تا هم در بدو ورود تست کامل برایشان انجام شود و هم اگر نیاز به پیشگیری، مراقبت و درمان تکمیلی دارند، در ایران درمان‌هایشان انجام شود.


وی تاکید کرد: البته با توجه به زمان کمون بیماری کووید ۱۹ که ممکن است یک هفته طول بکشد، ممکن است افرادی که به ما مراجعه کردند، هنوز در فاز فعال و حاد بیماری نبودند. حال طی چند روزی که سپری می شود تا به مرز برگردند و وقتی وارد ایران می‌شوند، ممکن است علائم بروز پیدا کند.


توصیه هایی به زائران اربعین

وی درباره اقدامات پیشگیرانه‌ای که با توجه به شرایط کرونا باید در حین بازگشت و بعد از بازگشت از عراق از سوی زائران رعایت شود، گفت: زائران حتما مراقبت کنند، حتما از ماسک استفاده کرده و دائما دست‌هایشان را بشویند. هنگام مراجعه به مرز اگر احساس بیماری، ضعف، خستگی و تب و بی حالی دارند، حتما به همکاران وزارت بهداشت به عنوان تیم مراقبت مرزی که در مرزهای زمینی و هوایی مستقرند، علائم‌شان را اطلاع دهند تا بررسی‌های بیشتر انجام شود و در صورت نیاز درمان یا خدمات بیشتر را به آنها ارائه دهند.


درودی گفت: هنگام بازگشت به منزل هم اکیدا توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان روبوسی، بازدید، دورهمی و برگزاری مراسم‌هایی که در سال‌های قبل مرسوم بود، نداشته باشند. زیرا تجمع و ازدحام به شدت منجر به همه‌گیری بیماری می‌شود.


موردی از وبا شناسایی نشد

وی در ادامه گفت: در سال‌های گذشته برخی موارد وبا هم در عراق گزارش می‌شد که به همین دلیل امسال کارشناسان مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت تست‌های رپید وبا را هم در اختیار داشتند که همزمان با ما در کلینیک‌ها بودند. بر این اساس برخی موارد مشکوک را تست کردیم، اما خداراشکر هیچ مورد مثبتی از وبا گزارش نشد.


درودی درباره زمان خروج نیروهای هلال احمر از عراق، گفت: باتوجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین، نیروهای هلال احمر تا شنبه دهم مهر فعال بودند و از دیروز از عراق خارج شده‌اند و امروز هم سایر نیروها از عراق خارج می‌شوند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha