متخصصان بینایی می‌توانند به تشخیص علائم هشداردهنده اولیه بیماری قلبی کمک کنند.

شناسایی علائم اولیه بیماری قلبی با شبکیه چشم

سلامت نیوز: متخصصان بینایی می‌توانند به تشخیص علائم هشداردهنده اولیه بیماری قلبی کمک کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان با استفاده از اسکن که حساس‌ترین قسمت‌های چشم را بررسی می‌کند، راهی برای تشخیص بیماری قلبی عروقی در بیمار شناسایی کردند؛ تصویربرداری توموگرافی انسجام نوری غیرتهاجمی (OCT) به‌طورمعمول توسط چشم پزشکان و در کلینیک‌های چشم پزشکی برای ایجاد تصاویری از شبکیه استفاده می‌شود و متخصصان می توانند سلامت چشم شما را با جزئیات بیشتری مشاهده کنند. محققان ناهنجاری‌های شبکیه، داخلی‌ترین لایه حساس به نور چشم را بررسی کردند تا مشخص شود اختلالات قلبی وجود دارد یا خیر.


به گزارش  یاهو نیوزبرآوردها نشان می‌دهد که حدود ۷.۶ میلیون نفر در انگلیس با بیماری های قلبی یا گردش خونی زندگی می‌کنند.


دکتر ماتیو باخوم، جراح شبکیه چشم در موسسه شیلی چشم در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو، آمریکا و محقق اصلی این تحقیق گفت: «چشم‌ها پنجره‌ سلامت ما هستند و بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند در چشم ظاهر شوند. بیماری‌های قلبی عروقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.»


ایسکمی که کاهش جریان خون ناشی از بیماری‌های قلبی است، می‌تواند منجر به جریان ناکافی خون در چشم شود و ممکن است باعث مرگ سلول‌های شبکیه شده و یک علامت دائمی از خود به جای بگذارد. ما این علامت را آسیب ایسکمیک اطراف عروق شبکیه یا RIPLs نامگذاری کردیم و به‌دنبال این بودیم که آیا این یافته می‌تواند به‌عنوان نشانگر زیستی برای بیماری‌های قلبی عروقی عمل کند یا خیر.


بیماری‌های قلبی عروقی عامل شماره یک مرگ‌ومیر است
در بخشی از تحقیق، دکتر باخوم و گروه تحقیق، سوابق بیمارانی را که از جولای ۲۰۱۴ تا جولای ۲۰۱۹ تصویربرداری توموگرافی انسجام نوری غیرتهاجمی (OCT)  شبکیه در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو دریافت کرده بودند را بررسی کردند سپس دو گروه مشخص شد؛ یکی شامل ۸۴ نفر مبتلا به بیماری قلبی و دیگری شامل ۷۶ فرد سالم  به‌عنوان گروه کنترل تحقیق عمل کردند.


در آزمایش، تعداد بیشتری نشانگر (RIPL) در چشم افرادی که از بیماری قلبی رنج می‌بردند، مشاهده شد. به گفته محققان، هرچه تعداد آسیب ایسکمیک اطراف عروق شبکیه یا RIPLs‌ها در چشم بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر می‌شود.


دکتر آنتونی دماریا، محقق این تحقیق گفت: «تنها راهی که ما می‌توانیم کوچکترین عروق خونی بدن را در آن تجسم کنیم، چشم است. شبکیه، به‌طور خاص، شواهد مهمی از اثرات نامطلوب مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا ارائه می‌دهد.»


وی اظهار کرد: امیدوارم هنگامی‌که بیماران تحت ارزیابی عوامل خطر بیماری قلبی قرار می‌گیرند یا هنگامی که بیماران تحت بررسی مشکوک به وجود بیماری قلبی هستند، وجود آسیب ایسکمیک اطراف عروق شبکیه یا RIPLs در چشم به‌عنوان علامتی برای بیماری‌های قلبی عروقی باشد.


دکتر دماریا بیان کرد: تشخیص زودهنگام آسیب ایسکمیک اطراف عروق شبکیه می‌تواند منجر به شناسایی بیماری قلبی و باعث درمان زودهنگام شود و به‌طور بالقوه تعداد حملات قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.


در حال حاضر، چشم‌پزشکان دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو در صورت شناسایی آسیب ایسکمیک اطراف عروق شبکیه حین تصویربرداری توموگرافی انسجام نوری غیرتهاجمی (OCT)، بیماران را به متخصصان قلب ارجاع می دهند.


گروه تحقیقاتی امیدوار است که مطالعات آینده بتواند آسیب ایسکمیک اطراف عروق شبکیه را به یک نشانگر چشم پزشکی رایج تبدیل کند که از آن برای شناسایی بیماری‌های قلبی احتمالی استفاده  شود.


دکتر باخوم در پایان گفت: «در سطح جهانی، بیماری‌های قلبی عروقی عامل شماره یک مرگ است و متاسفانه بسیاری از مردم از وجود احتمالی مشکلات قلبی خود، آگاه نیستند.»


وی افزود: کلید پیشگیری از این امر، تشخیص و درمان زودهنگام است. ما امیدواریم که با شناسایی آسیب ایسکمیک اطراف عروق شبکیه به‌عنوان نشانگر بیماری‌های قلبی و عروقی، ارائه‌دهندگان بتوانند مشکلات قلبی را قبل از وقوع یک حادثه فاجعه‌بار مانند حمله قلبی یا سکته شناسایی کنند.
یافته‌های این تحقیق در مجله EClinicalMedicine توسط The Lancet منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha