دندان عقل یکی از پیچیدگی های روند تکاملی انسان محسوب می شود که معمولا دردسر ساز بوده و نیازمند انجام جراحی و استفاده از کمک های دندانپزشکی است. به تازگی پژوهشگران دریافتند چرا دندان عقل دیرتر از سایر دندان ها رشد می کند.

چرا دندان عقل دیر رشد می کند؟

سلامت نیوز: دندان عقل یکی از پیچیدگی های روند تکاملی انسان محسوب می شود که معمولا دردسر ساز بوده و نیازمند انجام جراحی و استفاده از کمک های دندانپزشکی است. به تازگی پژوهشگران دریافتند چرا دندان عقل دیرتر از سایر دندان ها رشد می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه آریزونا در ایالات متحده به بررسی روند تکاملی و ویژگی های دندان عقل پرداخته و ادعا می کنند راز رشد دیرهنگام این دندان را کشف کرده اند.

هالسکا گلوواکا ، انسان شناس و از اعضای این تیم مطالعاتی می گوید: یکی از اسرار توسعه بیولوژیکی انسان این است که چگونه هماهنگی دقیقی بین رشد دندان های آسیا در طول زندگی به وجود آمده و این هماهنگی چگونه تنظیم می شود.

وی با  کمک گری شوارتز ، دیرینه شناس در موسسه ریشه های انسانی دانشگاه آریزونا ، نمونه هایی از جمجمه های مختلف باستانی را برای مقایسه رشد آنها جمع آوری کرد. با مطالعه و تبدیل استخوان ها و دندان های ۲۱ گونه از  پستانداران به مدل های سه بعدی ، محققان توانستند دریابند که زمان بندی رشد دندان های آسیا در دوران بلوغ ما ارتباط زیادی با تعادل ظریف بیومکانیک جمجمه دارد.

بر این اساس مشخص شد دندان های آسیا که از آن ها برای خرد کردن غذا به صورت خمیر استفاده می کنیم معمولاً در سه مرحله ۶ ، ۱۲ و ۱۸ سالگی از لثه ما بیرون می آید. سایر نخستینیان به نسبت انسان زودتر دندان های آسیای خود را به دست آورده و برای مثال  شامپانزه ها دندان های آسیای خود را در ۳، ۶ و ۱۲ سالگی ،  بابون زرد حداکثر تا ۷هفت سالگی و سایر میمون ها تا شش سالگی به دست می آورند.

در این میان انسان یک تفاوت با سایر نخستینیان دارد، زیرا الگوی غذایی انسان در پی کشف آتش و پختن غذاها به سمت نرم شدن رفته و در نتیجه فک ما طی روندی تکاملی در حال کوچکتر شدن است و به همین دلیل معمولا فضای موجود برای رشد دندان ها در فک انسان کافی نیست. این مساله سبب بروز مشکلی جدی به نام  دندان عقل نهفته شده است.

متاسفانه در اکثر انسان ها فضای خالی برای رشد دندان عقل وجود ندارد و به نظر می رسد داشتن دندان عقل، ایده خوبی برای انسان ها نیست.
به نظر می رسد که فک انسان به نسبت سایر نخستینیان بسیار آهسته رشد می کند و دندان های آسیای پشتی نخستینیان دقیقاً در مقابل دو مفصل گیجگاهی فکی قرار دارند که با هم یک لولا بین فک و جمجمه تشکیل می دهند. برخلاف سایر مفاصل بدن ما ، این دو محور باید در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل کنند. آنها همچنین باید نیروی مناسبی را به یک یا چند نقطه منتقل کنند تا شما بتوانید غذاهای سفت را گاز زده و بجوید.

برای گونه هایی که فک بلندتری دارند، زمان لازم برای ایجاد ساختار مناسب فوق در جمجمه نسبتاً کوتاه است. انسانها ، با چهره بسیار صاف تر ، چنین شانسی ندارند و در نتیجه باید منتظر بمانیم تا جمجمه ما به حدی رشد کند که نیروهای وارد شده  روی هر یک از دندانهای آسیای بالغ به فک در حال رشد ما آسیب نرساند. به گزارش سیناپرس، در حقیقت کلید اصلی رشد دیرهنگام دندان عقل در انسان، همین موضوع است و این ترفند تکاملی به انسان اجازه می دهد شرایطی منحصر به فرد در بین نخستینیان داشته باشد.

منبع: sciencealert

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha