متخصص اورولوژی گفت: سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع بین مردان است که اگر به موقع تشخیص داده شود به آسانی قابل درمان خواهد بود.

اولین علامت سرطان پروستات چیست؟

سلامت نیوز:متخصص اورولوژی گفت: سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع بین مردان است که اگر به موقع تشخیص داده شود به آسانی قابل درمان خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،شاهرخ جمالی جم متخصص اورولوژی در توضیح عوامل ایجاد کننده سرطان پروستات گفت: غده پروستات در حالت طبیعی به اندازه گردو است و در جلوی مثانه و در ابتدای راه مجاری ادرار مردان قرار گرفته است که در صورت اختلال در عملکرد در حالتهای خوش خیم و بدخیم علائم ادراری را به همراه خواهد داشت. علامت‌های بزرگی خوش خیم پروستات معمولا از 45 سالگی آغاز می‌شود و با بالارفتن سن میزان آن بیشتر می‌شود .سرطان پروستات هم تقریبا از همین سن آغاز می‌شود.


وی افزود: در حالت خوش خیم که پروستات بزرگ می‌شود و در حالت بدخیمی و سرطان، فرد با علائمی همچون کاهش زور و پرش ادرار و قطع و وصل آن، گیر کردن ادرار در ابتدای فرآیند خروج ، عدم توانایی کنترل ادرار، افزایش تعداد مراجعه به دستشویی، بیدارشدن از خواب برای رفتن به دستشویی  و گاهی خون در ادرار روبرو خواهد بود. گاهی اوقات هم بیمار هیچ علامتی ندارد و بیماری پروستات آنها در هنگام انجام آزمایش‌های دیگر مشخص می‌شود.


جمالی جم با اشاره به غربالگری افراد جهت شناسایی سرطان گفت: غربالگری از سال 2012 کنار گذاشته شده اما آقایانی که بالای 50 سال هستند باید به پزشک اورولوژیست مراجعه کنند که با انجام آزمایش PSA  اگر مشکلی باشد کنترل می‌شود اما در خانواده هایی که مستعد سرطان پروستات هستند مردان باید از 40 سالگی برای آزمایش و تشخیص مراجعه کنند.


متخصص اورولوژی کشورمان در مورد عواملی که می‌تواند مشکل پروستات را تسریع کند گفت: سیگار و مواد مخدر، غذاهایی با پروتئین بالا مثل گوشت قرمز و چاقی و شکم بزرگ از این موارد هستند اما التهاب پروستات که اصطلاحاً پروستاتیک نام دارد در ایجاد بدخیمی بسیار موثر است. بزرگی خوش‌خیم پروستات به سرطان منجر نمی‌شود چون سرطان، کناره‌های پروستات را درگیر می‌کند ولی  نوع خوش‌خیم آن وسط پروستات را درگیر می‌کند.


وی با اشاره به آقایانی که علامت ادراری دارند گفت: این افراد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند چون ممکن است این افراد با بزرگی پروستات و یا پروستاتیک و یا بدخیمی پروستات درگیر شده باشند. پزشک با گرفتن شرح حال، معاینه و سونوگرافی کلیه ها و مثانه و آزمایش PSA اگر به نتیجه سرطان برسد MRI  لگن و پروستات می‌دهد و برای مطمئن شدن نمونه برداری می‌کند.


وی خاطرنشان کرد:  اگر سرطان تایید شود بسته به مرحله آن درمان‌های مختلفی حتی بدون جراحی دارد. نکته مهم درمان به موقع است. سرطان پروستات یکی از سرطان‌های نجیب و قابل درمان است و سیر رشد آن بسیار کند است و اینکه در کالبدشکافی‌هایی که در کشورهای غربی انجام شده ۴۰ درصد افراد بالای ۸۰ تا ۹۰ سال در هنگام مرگ، سرطان پروستات داشته‌اند؛ در عین حال که هیچ علامتی نداشته و به صورت طبیعی زندگی کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha