عضو هیأت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، در ارتباط با مسائل و مشکلات صنعت دارویی کشور، توضیحاتی ارائه داد.

دارو باید آسان به دست مردم برسد/ماجرای لیست داروهای گران قیمت

سلامت نیوز:عضو هیأت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، در ارتباط با مسائل و مشکلات صنعت دارویی کشور، توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، نشست خبری نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۱ در حوزه تولید مواد موثره دارویی، شیمیایی، تجهیزات داروسازی و بسته بندی دارویی، روز یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در محل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی برگزار شد.


فرامرز اختراعی عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، گفت: حدود چند ماهی است که هجوم سنگینی متوجه صنعت داخلی شده و شاهد گزارش‌های کذب هستیم که به مرکز پژوهش‌های مجلس هم کشیده می‌شود.
وی با اشاره به نقش صنعت تولید مواد موثره دارویی، افزود: برخی مواد موثره معدنی هستند که وقتی قرار است به دارو تبدیل شود، بایستی کار بسیار پیچیده‌ای صورت بگیرد.


اختراعی ادامه داد: ما حدود ۴۰۰ قلم ماده موثره دارویی را تولید می‌کنیم.
وی افزود: ما صادرات مواد موثره دارویی را به کشورهایی مثل هند و چین داریم و این یک افتخار برای کشور است.
اختراعی تاکید کرد: حد و اندازه تولید مواد موثره دارویی به اندازه‌ای است که ۷۲ درصد نیازهای ارزشی تولید داخل را داریم.
وی افزود: باید برای مردم کشور روشن شود که تولید مواد موثره دارویی در ایران چه جایگاهی دارد.
اختراعی ادامه داد: در سال ۹۸، ۳۲۴ هزار میلیارد و ۱۶۶ میلیون ریال ارزش کل آمار نامه دارویی بوده است.
وی افزود: در سال ۹۸، ظرفیت تولید دارو به واسطه مواد موثره دارویی در داخل ۷۱.۹ درصد بوده است.
اختراعی تاکید کرد: اصل دارو یعنی ماده موثره که متأسفانه تحت هجوم برخی افراد قرار دارد.
وی افزود: الان بحث ارز دولتی دارو مطرح است که بر روی آن جنجالی به پا شده و مدعی هستند کسانی که نفع می‌برند تولید کنندگان مواد موثره است. در حالی که برای تولید ۷۲ درصد ماده موثره در کشور فقط ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. در حالی که سهم ارز دولتی دارو نزدیک به ۲ میلیارد دلار است.
اختراعی ادامه داد: مردم از جنجال‌های سیاسی خسته شده اند و دنبال این هستند که به راحتی داروهای مورد نیاز خودشان را به آسانی تهیه کنند.
عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با تاکید بر جایگاه صنعت داروسازی کشور، تصریح کرد: کجای دنیا دارو در فهرست رسمی یک کشور نباشد، اما همان داروها در داروخانه‌های دولتی عرضه بشود.
وی افزود: کجای دنیا اجازه می‌دهند داروهایی برای کرونا تجویز شود که هیچ جایگاه علمی ندارد.
اختراعی تاکید کرد: چرا فقط لیست داروهای گران قیمت را باز می‌کنند.
وی با عنوان این مطلب که قیمت دارو در ایران تحت کنترل است، گفت: اگر جایی احتمال فساد باشد، در واردات دارو است. چرا می‌خواهیم با حذف ارز دولتی، مردم را گرفتار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha