مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد بالای ۴۰ سال، دارای سابقه خانوادگی آب سیاه، دارای سابقه دیابت یا فشار خون بالا، استعمال طولانی مدت سیگار، سابقه استفاده طولانی‌مدت از عینک و شماره چشم بالا سالیانه اقدام به معاینه چشم کنند.

اگر این پنج علامت را دارید، برای معاینه اورژانسی چشم اقدام کنید

سلامت نیوز:مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد بالای ۴۰ سال، دارای سابقه خانوادگی آب سیاه، دارای سابقه دیابت یا فشار خون بالا، استعمال طولانی مدت سیگار، سابقه استفاده طولانی‌مدت از عینک و شماره چشم بالا سالیانه اقدام به معاینه چشم کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر سید فرزاد محمدی به مناسبت ۲۲ مهرماه روز جهانی بینایی بیان داشت: در صورت داشتن این علایم نیز باید برای معاینه اورژانس اقدام کنیم؛ احساس دیدن جرقه‌های نوری، تاری دید ناگهانی، قرمزی قابل توجه چشم، درد چشم و دیدن هاله‌های رنگی اطراف نور.


وی با اشاره به ضرورت توجه به پیشگیری و این که بسیاری از بیماری‌های چشمی با پیروی از سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری هستند، گفت: منظور از سبک زندگی سـالم، تغذیـه سالم و اتخاذ عادت‌های صحیح زندگی است. بـرای داشتـــن سبک زندگـی سالـم، حفظ وزن مناسب از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش، کنترل قندخون، فشارخون و چربی‌خون، خودداری از مصرف سیگار و الکل، تغذیه سالم، گامی مهم جهت حفظ وزن مناسب، کنترل چاقی و پیشگیری از بیماری‌هایی از قبیل دیابت است که همه این مــوارد می‌توانند بر سلامت بینایی تاثیرگذار باشند.


وی افزود: مواد مغذی که به حفظ سلامت بینایی کمک می کنند عبارتند از ویتامین A، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی شیرین، سبزیجات با رنگ نارنجی مثل هویج و کدو تنبل، ویتامین A , E، مرکبات مثل پرتقال و لیمو، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، ویتامین C و E، بادام، آووکادو، تخم‌آفتابگردان، امگا ۶، امگا ۳، کلم بــــروکلی، روی یا زینک، حبوبات.


محمدی اظهار داشت: اگرچه داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های چشمی کمـک کند، محافظت و مراقبت از چشم‌ها نیز به همان اندازه، اهمیت دارد. خطرات تهدیدکننده بینایی در زندگی، متنوع و شامل نور شدید خورشید، حوادث محل کار و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صفحه نمایش است.


وی در خصوص اقدامات لازم برای محافظت از چشـم گفت: استفاده از عینک‌های محافظ، حفاظت از چشم در برابر اشعه‌های مضری مانند اشعه‌ فرابنفش خورشید امری ضروری است. استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد، ساده‌ترین راه برای محافظت از چشمان‌مان در برابر پرتوهای مضری است که در خارج از خانه با آن روبرو می‌شویم. محیــط کار امن نیز برای  سلامت بینایی حائز اهمیت است.


وی ادامه داد: اگر به واسطه کار با مواد شیمیـایی خطرناک، پرتوهای مضر، ذرات پرتاب‌ شونده و گرمای بیش از حد سر و کار داریــم، می‌بایست از عینــک‌های محافظ استاندارد منطبق با شرایط محیط کارمان استفاده کنیم.


مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم، تمیز کردن مواد آرایشی را با اهمیت دانست و گفت: مراقبت صحیح و پاکسازی درست پس از استفاده از مواد آرایشی، امری ضروری در حفظ سلامت چشــــــم است و می‌تواند از بروز مشکلاتی ماننــــد خشکـی چشـم و واکنـش‌هـای حساسیتــی جلوگیـری کند.
وی افزود: در دنیای امروز که استفاده از تکنولوژی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده است، کاهش مدت زمان استفاده از صفحات نمایش دیجیتال و همچنین استراحت بین استفاده‌های طولانی‌مدت از این صفحات (گوشی همراه، تبلت و رایانه)، امری ضروری در جلوگیری از علائمی مانند خستگی چشم، سردرد، خشکی چشم و مشکلات عضلانی، اسکلتی است.


وی ادامه داد:  علائم ذکر شده تحت عنوان «سندرم بینایی وابسته به رایانه» یا «خستگی چشم  دیجیتالی» نامیده می‌شود.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، محمدی بیان کرد: جهت به حداقل رساندن علائم بینایی و اسکلتی، عضلانی و افزایش بازدهی، توجه به پلک‌زدن آگاهانه (ارادی)، استراحت‌های منظم (قانون ۲۰-۲۰-۲۰)، نحوه نشستن صحیح، روشنایی مطلوب، جهت کاهش خیرگی به صفحه نمایش و بهینه‌سازی محیط کــــــار، ضروری است.
وی قانون ۲۰-۲۰-۲۰  را چنین توضیح داد: بعد از هـر ۲۰ دقیقه استفاده از صفحـه نمــــایش/دیجیتــال، حداقـل ۲۰ ثانیـه به شیئی در فاصله حـدود ۶ متـر نگـاه کنیـد.


وی در نظر گرفتن اولویت‌ برای معاینات چشمی را با اهمیت دانست و گفت: مطمئن شویم کــه معاینات چشمی، جزئـی از معاینــات پزشکی معمـــول ما هستند. سلامت چشم خود را در اولویت قرار دهیم و خانواده، دوستان، آشنایان و جامعـه را نسبت به اهمیت سلامت چشم و بینایـی آگاه کنیـم. هر دو سال یکبار معاینه چشم انجام دهیم. اگر بیمــــاری چشمی قبلی داریـم و چشم‌پزشک توصیه به انجـام معاینات با فواصل کمتر کرده ‌است، به توصیه‌ها پایبند باشیم.


وی تصریح کرد: برای یک معاینه کامل و جامع چشمی برنامه‌ریزی کنیم و از برنامه خود پیـروی کرده و آن را انجام دهیـــم. در یک معاینه کامل چشمی، چشم‌ پزشک بــرای درک عوامل خطــــر تهدیـــد کننده بینایی؛ سابقـه پزشکی و سابقه خانوادگــی‌ را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس با ارزیابی دید دور و نزدیک، شماره چشم و معاینه داخـل چشمـی (به کمک قطره‌های گشـاد کننده مردمک)، ارزیابی جامع و کاملی از وضعیت سلامت بینـایی به دست می‌آورد تا براساس این اطلاعات، بهترین تصمیم را جهت حفظ سلامت بینایی و چشم اتخاذ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha