یک مطالعه جدید تأیید می کند که مکمل های روغن ماهی ممکن است خطر ابتلا به یک اختلال رایج ضربان قلب را افزایش دهد، به ویژه هنگامی که دوزهای روزانه از ۱ گرم بیشتر شود.

نقش مصرف بیش از حد روغن ماهی در بروز فیبریلاسیون دهلیزی

سلامت نیوز: یک مطالعه جدید تأیید می کند که مکمل های روغن ماهی ممکن است خطر ابتلا به یک اختلال رایج ضربان قلب را افزایش دهد، به ویژه هنگامی که دوزهای روزانه از ۱ گرم بیشتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، به طور کلی ماهی یک غذای سالم برای قلب محسوب می‌شود، اما برخی مطالعات مصرف بیش از حد اُمگا ۳ به شکل کپسول را با افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی اختلال شایع تپش قلب، مرتبط کرده اند.

در فیبریلاسیون دهلیزی، حفره‌های فوقانی قلب به جای انقباض مؤثر، دچار اختلال می‌شوند. این وضعیت خطری برای جان فرد ندارد، اما با گذشت زمان می‌تواند منجر به عوارضی مانند نارسایی قلبی یا سکته شود.

دکتر «کریستین آلبرت»، استاد قلب در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس، در این باره می‌گوید: «در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهد خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی در بین مصرف کنندگان امگا ۳ افزایش یافته است، برخی دیگر چنین نتیجه‌ای را نشان نمی‌دهند.»

در این مطالعه، نتایج هفت آزمایش بالینی قبلی که داروهای امگا ۳ و مکمل‌ها را آزمایش کرده بودند، مورد بررسی واقع شدند. در مجموع این بررسی شامل بیش از ۸۱ هزار بیمار بود. در طول دوره مطالعه، ۳.۶ درصد دچار فیبریلاسیون دهلیزی شده بودند.

به طور کلی، محققان دریافتند شرکت کنندگان در آزمایش که اُمگا ۳ دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، به طور متوسط در طول پنج سال بیشتر در معرض خطر بیشتر فیبریلاسیون دهلیزی بودند.

در میان بیمارانی که بیش از ۱ گرم در روز مکمل اُمگا ۳ مصرف می‌کردند، خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی در مقایسه با مصرف کنندگان دارونما، ۴۹ درصد بیشتر بود. در مقابل، این خطر فقط برای بیمارانی که ۱۲ میلی گرم یا کمتر از این مکمل در روز استفاده می‌کردند ۱۲ درصد افزایش یافته بود.

هنوز مشخص نیست که چرا مصرف اُمگا ۳ ممکن است خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد، از اینرو محققان تاکید می‌کنند افرادی که برای آنها مکمل اُمگا ۳ تجویز شده است نباید آن را متوقف نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha