شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 319174

دفع لخته‌های خونی در زمان قاعدگی در دوران باروری زن‌ها بروز می‌کند. این مسأله برای برخی خانم‌ها بیشتر پیش می‌آید؛ اما به نظر می‌رسد مسأله‌ای رایج است. باید گفت که در اکثر موارد وجود لخته‌های خونی امری عادی و طبیعی است.

آیا دفع لخته در عادت ماهانه طبیعی است؟

سلامت نیوز: دفع لخته‌های خونی در زمان قاعدگی در دوران باروری زن‌ها بروز می‌کند. این مسأله برای برخی خانم‌ها بیشتر پیش می‌آید؛ اما به نظر می‌رسد مسأله‌ای رایج است. باید گفت که در اکثر موارد وجود لخته‌های خونی امری عادی و طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، با وجود اینکه این مسأله می‌تواند برای خانم‌ها خسته‌کننده و آزاردهنده باشد اما بخشی از روند قاعدگی محسوب می‌شود به جز در برخی موارد خاص که باید بررسی شود. علاوه براین عوامل خارجی زیادی وجود دارد که بر عادت ماهانه و کیفیت و کمیت آن تأثیر می‌گذارد. در این مطلب عوامل وجود لخته‌های خونی در طول عادت ماهانه و وضعیت آن را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


عوامل بروز لخته‌های خونی در عادت ماهانه
عوامل مختلفی باعث دفع لخته‌های خونی در دوران قاعدگی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

جدا شدن ناگهانی غشای مخاطی
در طول قاعدگی، بدن به صورت آهسته و متعادل پوشش مخاطی رحم را دفع می‌کند. اگر این مخاط با سرعت بالایی جدا و کنده شوند، لخته‌های خونی به همراه خون قاعدگی دفع می‌شوند. شب‌ها معمولاً خون بیشتری بدون خارج شدن در واژن جمع می‌شود و این لخته‌های کوچک شکل می‌گیرند. بنابراین طبیعی است که صبح در حین ادرار کردن لخته بیشتری دفع شوند.

وجود کیست یا فیبروم در رحم
خانم‌هایی که در دوران باروری قرار دارند بیشتر در معرض کیست‌های داخل رحمی یا فیبروم قرار دارند و یکی از علائم وجود این مشکلات رحمی، دفع لخته‌های خونی در دوران قاعدگی است. با وجود اینکه بافت‌هایی که داخل رحم رشد می‌کنند در اکثر موارد خوش‌خیم هستند؛ اما در برخی موارد ممکن است دردسرساز شوند. بنابراین بهترین کار این است که با متخصص زنان مشورت کنید.

اختلالات هورمونی
تغییرات و اختلالات به وجود آمده در برخی هورمون‌ها مانند هورمون استروژن و پروژسترون جزء عوامل ایجاد‌کننده‌ی لخته‌های خونی در دوران قاعدگی محسوب می‌شوند. این تغییرات اغلب در دوران نوجوانی یا پیش از یائسگی بروز می‌کنند.

کم خونی
بافت ضخیم خونی یا همان لخته‌های خونی می‌توانند به دلیل کمبود آهن در بدن بروز کنند. با کاهش میزان این ماده معدنی در بدن، قدرت ضدانعقادی لازم در بدن کاهش پیدا می‌کند. در این مواد نیز نیاز به مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم و مصرف دارو دارید.

وجود بیماری در دستگاه تناسلی
اگر در هر قسمت از دستگاه تناسلی خانم‌ها بیماری وجود داشته باشد لخته‌های خونی در قاعدگی شکل می‌گیرند. این امکان زیاد است که دفع لخته‌های خونی به همراه درد شدید در ناحیه شکم باشد.

سقط جنین
ختم بارداری در هفته‌های نخست حاملگی اغلب با پریود شدن اشتباه گرفته می‌شود؛ اما واقعیت این است که در این مورد خاص لخته‌ها در نتیجه دفع جنین و خون‌های دفع شده مرتبط به بارداری بروز می‌کنند. علاوه براین، خونریزی بعد از زایمان نیز با این توده‌ها و لخته‌های ناراحت‌کننده همراه است.

اختلالات غذایی
اختلالات غذایی مختلف همانند آنورکسی یا بی‌اشتهایی عصبی و بولیمی یا پرخوری عصبی روی تنظیم عادت ماهانه خانم‌ها تأثیر دارند. این مسأله در خصوص تغییر وزن زیاد چه لاغری و چه چاقی نیز صادق است. در نتیجه اگر در پی رژیم‌های غذایی نادرست وزن اضافه یا کم کرده‌اید امکان دارد خونریزی ماهانه‌تان به همراه لخته باشد.

استرس
امان از استرس که روی تک تک اعضای بدن انسان تأثیر دارد. اضطراب و نگرانی و استرس زیاد باعث ایجاد تأخیر در عادت ماهانه خانم‌ها می‌شود. در این صورت نیز خونریزی دیرتر و شدیدتر بروز کرده و لخته‌هایی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف دفع می‌شود. بهتر است تلاش خود را برای ایجاد آرامش و دوری از استرس به کار بگیرید.

چه زمانی باید نگران دفع لخته به همراه خونریزی ماهانه شد؟
همانطور که گفته شد، تشکیل لخته‌های خونی در طول دوران قاعدگی در اکثر موارد کاملاً عادی و نرمال است و هیچ مسأله‌ای ندارد که این اتفاق به طور متناوب بین دوره‌ها رخ دهد. با این حال، برخی عواملی وجود دارند که باید بشناسید و برای رفع نگرانی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

احساس خستگی مداوم
امکان دارد بدون این که بدانید دچار کم خونی شده باشید. یکی از دلایل بروز لخته‌های خونی به همراه قاعدگی کم خونی است بنابراین باید به موقع تحت درمان قرار بگیرید. مصرف مکمل آهن کمک‌کننده است.

احساس درد شدید و خونریزی شدید
اگر متوجه شده‌اید که دل درد‌هایتان شدیدتر از همیشه است و میزان خونی که از دست می‌دهید افزایش پیدا کرده است می‌تواند نشان دهنده وجود یک بیماری باشد. بنابراین بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید.

اندازه لخته‌ها
درست است که بررسی و نگاه کردن به این لخته‌ها چندان دلچسب نیست. اما با ین حال باید نسبت به اندازه و غلظت این توده‌های خونی حساس باشید. اگر این لخته‌ها بزرگ و دراز باشند لازم است که برخی بررسی‌ها انجام شود.

5 علت خونریزی رحمی در زنان
عادت ماهانه یکی از اتفاقات مهم و با اهمیت در زندگی زنان است. از اولین دوره شروع پریودی تا آخرین بار تأثیر قابل توجهی در زندگی زنان دارد زیرا حیات باروری آن‌ها را تعیین می‌کند. با وجود اینکه خانم‌ها ناراحتی‌ها و مشکلاتی را در هر دوره تحمل می‌کنند اما همچنان پریود شدن در هر ماه مهم است. برای اینکه بتوانید این روز‌های قاعدگی را طبیعی‌تر و آرام‌تر سپری کنید لازم است که به فکر سلامت روحی و به طور کلی سلامتی عمومی‌تان باشید. توصیه می‌شود به علائمی که بدنتان نشان می‌دهد توجه داشته باشید، با بدنتان مهربان باشید و هر مسأله آزاردهنده‌ای را بررسی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha