معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دو دهه آینده با بحران سالمندی مواجه خواهیم بود، گفت: توجه به پرستاری جامعه نگر برای عبور از این بحران نقش برجسته و پررنگی خواهد داشت.

در دو دهه آینده با بحران سالمندی مواجه خواهیم بود

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دو دهه آینده با بحران سالمندی مواجه خواهیم بود، گفت: توجه به پرستاری جامعه نگر برای عبور از این بحران نقش برجسته و پررنگی خواهد داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،عباس عبادی در نشست مشترک وزیر بهداشت با شورای عالی نظام پرستاری ضمن قدردانی از وزیر بهداشت برای تشکیل این جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون پرستاری و پرستاران، اظهارکرد: فلسفه ادیان الهی و به تبع آن انقلاب اسلامی و بخصوص احیای  واژه عدالت در دولت سیزدهم و ترجمان آن در سلامت و عدالت در سلامت به معنی دسترسی سریع، آسان، ارزان و خدمات با کیفیت به آحاد جامعه است که جزو حقوق شهروندی بوده و در قانون اساسی به آن تاکید شده است.


به گزارش وزارت بهداشت درمان، وی افزود: فلسفه وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد حاکمیتی هم بر همین اصل و در جهت ارتقاء، پیشگیری، درمان و مراقبت و خدمات توانبخشی بنا شده است.  


عبادی،  تاسیس معاونت پرستاری در سال ۹۲ را یکی از آرمان‌ها و مطالبات جامعه پرستاری به عنوان بزرگترین گروه نظام سلامت و موثرترین گروه در توسعه سلامت و مراقبت و درمان دانست و افزود: با تشکیل معاونت پرستاری ریل‌گذاری برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و موثرتر در حوزه مراقبت گذاشته شده و تلاش‌های خوبی از گذشته تا کنون با همکاری این معاونت و نظام پرستاری و انجمن‌های علمی برای تحقق مفهوم عدالت و فراهم‌سازی خدمات ایمن، موثر، خدامحور، به موقع و اثربخش مهیا شده است.  


وی تاکید بر کرامت بیمار به عنوان پیش شرط فلسفه انقلاب اسلامی  و کرامت مراقبت کنندگان و تکریم پرستاران که در فرمایشات ادورای مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است را از اولویت‌های این معاونت در برنامه ریزی‌ها دانست و گفت: جذب و نگهداشت، تسریع در جذب و استخدام، افزایش انگیزه، ارتقای دانش مراقبتی به روز و رصد شاخص‌های حوزه سلامت مرتبط با پرستاری از دیگر موضوعات مهم در برنامه‌ریزی‌های این حوزه است.  


معاون پرستاری توجه به بیماری‌های غیرواگیر را به عنوان یک اصل مهم برشمرد و تصریح کرد: الگوی جمعیتی کشور در دو دهه آینده با طوفان و بحران سالمندی روبروست که نقش پرستاری و به ویژه نقشی که پرستاران بهداشت سلامت جامعه دارند نقش پر رنگی است. بنابراین برنامه‌ریزی از امروز هم برای این بحران ممکن است دیر باشد و لذا سایر نهادها هم باید همسو با این موضوع همراه شوند.  


عبادی افزود: ظرفیت‌های پنهان و آشکاری در حوزه پرستاری وجود دارد و با تقویت پرستاری جامعه‌نگر، پرستاری در منزل و سایر اجزایی که در برنامه‌های پیش بینی شده یا پیش بینی خواهد شد می توانیم موج سالمندی دو دهه آتی را مدیریت کرده و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.


وی نظام پرستاری را یک رکن تاثیر گذار در حوزه سلامت دانست و افزود: ظرفیت شبکه‌ای هیات مدیره‌های پرستاری به عنوان یکی از موثر ترین نهادها علاوه بر توجه به موضوعات صنفی به عنوان بازوی اجرایی وزارت بهداشت برای احقاق حقوق مردم کمک کننده خواهد بود.
 معاون پرستاری با استقبال از همگرایی در گروهای مردم نهاد بخصوص نظام پرستاری، گفت: اگر چه ممکن است زبان ما متفاوت باشد اما ارتقای حرفه و تعالی سلامت مردم به عنوان هدف مشترک با همنوایی دنبال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha