سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 319351

متخصص گوارش گفت: زخم های دستگاه گوارش در افرادی که سیگارمی کشند به خوبی بهبود نمی‌یابد؛ عوارض خطرناک تری خواهد داشت و دوباره عود خواهد کرد.

این سرطان ارتباط تنگاتنگی با سیگارکشیدن دارد

سلامت نیوز:متخصص گوارش گفت: زخم های دستگاه گوارش در افرادی که سیگارمی کشند به خوبی بهبود نمی‌یابد؛ عوارض خطرناک تری خواهد داشت و دوباره عود خواهد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد درباره تغذیه خانم‌های باردار جهت پیشگیری از ریفلاکس در نوزاد گفت: ریفلاکس در نوزاد قابل پیش بینی نیست ولی اکثرا نوزادانی دچار ریفلاکس می‌شوند که مادرانشان به این بیماری مبتلا هستند و اما خانم‌های باردار باید سعی کنند غذای چرب نخورند و بلافاصله پس از غذاخوردن نخوابند. از مواد پروتئینی استفاده کنند و ورزش را هم فراموش نکنند.


وی افزود: متاسفانه ریفلاکس در نوزادان بسیار شایع است و رعایت‌های مادر هم به این معنا نیست که فرزند دچار ریفلاکس نشود. 
فوق تخصص گوارش و کبد کشورمان با اشاره به اینکه مصرف قرص در برخی افرادی که زخم معده و گاستریت دارند می‌تواند موجب درد شود گفت: این افراد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و اگر در سن بالایی باشند حتما باید آندوسکوپی کنند.


اسحاق حسینی افزود: برخی افراد که نمی توانند غذایشان را به خوبی هضم کنند و به صورت توأمان اوره هم دارند گفت: به احتمال زیاد این اشخاص مشکلات کلیوی داشته و سیستم گوارشی تنبلی دارند . آنها باید به پزشک مراجعه کرده؛ اوره را کنترل کنند و برای بهبود گوارش گوشت، حبوبات و مواد نفاخ و غذاهایی مثل آش و سوپ را کمتر مصرف کرده و در صورت نیاز آندوسکوپی کنند.


وی با مضر خواندن سیگار و چای برای کنترل بیماری‌های گوارشی گفت: قلیان 17 برابر سیگار عوارض خطرناک دارد. ضمن اینکه زخم معده و اثنی عشر در افرادی که سیگارمی کشند به خوبی بهبود نمی‌یابد؛ عوارض خطرناک تری خواهد داشت و دوباره عود خواهد کرد. سرطان‌های دستگاه گوارش ارتباط تنگاتنگی با سیگارکشیدن دارد و استعمال آن توسط نوجوان و جوانان بسیار نگران کننده است.


اسحاق حسینی با تاکید بر مصرف شیر به ویژه قبل از خواب به عنوان آنتی اسید قوی گفت: اگر قرار باشد یک وعده غذایی مصرف شود آن هم صبحانه است. شیر آنتی اسید بسیار خوبی است. برخی افراد لاکتاز ندارند و با مصرف شیر دچار نفخ و تهوع و اسهال می‌شوند به این افراد توصیه می‌شود شیر نخورند و مصرف فرآورده‌های لبنی مثل ماست و دوغ را کنترل کنند. برای افرادی که با مصرف شیر مشکل ندارند مصرف شیر در صبحگاه توصیه می‌شود.


این فوق تخصص گوارش و کبد ، خوردن هوا در هنگام نوشیدن آب و و سایر نوشیدنی ها وغذا خوردن را موجب نفخ شکمی عنوان کرد و اظهار داشت: از موارد دیگر می توان به افزایش باکتری‌های دستگاه گوارش و مصرف مواد غذایی نفاخ مثل حبوبات اشاره کرد.


وی با اشاره به اینکه زندگی مدرن باعث شده تا بیماری کبد چرب در انسان‌ها افزایش یابد اظهار داشت: در حال حاضر از هر 3 نفر 1 نفر به بیماری کبد چرب مبتلا است. شایعترین علت بالابودن آنزیم کبدی، کبد چرب است. کبد چرب، بیماری بی‌علامت است اما با سونوگرافی و آزمایش می‌توان از درجه آن مطلع شد و بیماری را کنترل کرد که به درجات بالاتر و سیروز نرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha