استاد بیماری‌های زنان با اشاره به نقش مهم پروتئن در تأمین آهن و رفع کم خونی در زنان، گفت: بهترین منبع آهن مواد پروتئنی است که جذب بهتری دارد اما روی مصرف آهن مکمل تاکید دارم و خانم‌ها نباید فکر کنند مواد غذایی کفایت می‌کند.

چطور «کم خونی» در «زنان» جبران می‌شود؟

سلامت نیوز:استاد بیماری‌های زنان با اشاره به نقش مهم پروتئن در تأمین آهن و رفع کم خونی در زنان، گفت: بهترین منبع آهن مواد پروتئنی است که جذب بهتری دارد اما روی مصرف آهن مکمل تاکید دارم و خانم‌ها نباید فکر کنند مواد غذایی کفایت می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مریم کاشانیان، استاد بیماری‌های زنان درباره «مهمترین عوامل موثر در تامین سلامت زنان»، اظهار داشت:از سنین نوجوانی یکی از مسائلی که خانم‌ها با آن مواجه می‌شوند قاعدگی است که می‌تواند روی سلامت تاثیر بگذارد؛ علی رغم اینکه این خود نشانه‌ای از سلامت یک خانم است، اما وقتی میزان خون ریزی زیاد باشد می‌تواند روی سلامت تاثیر گذارد و منجر به کم خونی و فقر آهن شود.


وی ادامه داد:متاسفانه چیزی که مورد غفلت قرار می‌گیرد میزان آهنی است که در مواد غذایی بوده و برای جبران کم خونی بسیار ناکافی است و هر ماه از بدن دفع می‌شود؛ بنابراین جبران این آهن خیلی ضروری است و خانمها باید به آن توجه کنند.


این استاد بیمارهای زنان گفت:ایده بسیار غلطی وجود دارد که فکر می‌کنند خون ریزی قاعدگی هرچه بیشتر باشد مفهومش این است که بدن سلامت‌تر است؛در حالی که این موضوع برعکس است؛ بنابراین این تصور غلط را نداشته باشیم که خون ریزی قاعدگی باعث می‌شود سلامت بهتر و بیشتر باشد.


کاشانیان ابراز داشت:وقتی خون ریزی قاعدگی یک خانم زیاد باشد باید به پزشک مراجعه کند تا  کاری صورت گیرد و خون ریزی کم شود و آن آهنی که از دست می‌رود و منجر به کم خونی می‌شود جبران و تجویز شود.


وی درباره «خانم‌ها برای رفع کم خونی چه مواد غذایی را باید بیشتر مصرف کنند؟»،متذکر شد:واقعیتی است که تغذیه نقش مهمی دارد؛ چون آهن توسط گوشت تامین می‌شود و چند صورت است و توسط بدن استفاده می‌شود.


استاد بیماری‌های زنان تاکید کرد:بهترین آهن توسط مواد پروتئنی است که جذب بهتری دارد اما متاسفانه ممکن است تامین آن خیلی مقدور نباشد و به اضافه اینکه باید میزان مصرف بالا باشد.


کاشانیان تصریح کرد: در اثر خونی که از دست می‌رود میزان فقر آهن زیاد است و گفته می‌شود نیمی از زنان دنیا ممکن است به کمبود آهن مبتلا باشند و این میزان زیاد است؛ به همین دلیل روی آهن مکمل تاکید دارم تا خانم‌ها مصرف کنند و نباید فکر کنند مواد غذایی کفایت می‌کند و آهن کافی را به بدن می‌رساند.


وی ابراز داشت:مهمتر اینکه اگر خون ریزی زیاد است با پزشک تماس داشته باشند تا اقدامی صورت گیرد و خون ریزی کاهش داشته باشد. این موضوع را برای سنین نوجوانی و جوانی که در حال رشد هستند به طور جدی به خانواده‌ها توصیه می‌کنم.


 استاد بیماری‌های زنان تصریح کرد:‌عین این موضوع در دوران بارداری است که نیاز به مصرف آهن بشدت افزایش پیدا می‌کند و در ابتدا و انتهای حاملگی نیاز 10 برابر می‌شود و  نمی‌تواند به تنهایی با مواد غذایی به بدن برسد. همچنین در طی بارداری مصرف آهن مکمل چیزی است که باید مورد توجه خانمها قرار گیرد و بسیار به آن پایبند باشند.
کاشانیان خاطر نشان کرد: در زمان حاملگی غیر از آهن مواد دیگری هست اما روی آهن تأکید بیشتری به عنوان یک پایه دارم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha