نتایج تحقیقات دانشگاه سین سیناتی آمریکا نشان می‌دهد که میتوکندری در بافت چربی زنان بیشتر است و باعث محافظت بیشتر در برابر چاقی و بیماری‌های متابولیک می‌شود.

سلول‌های چربی محافظ زنان در برابر بیماری‌های متابولیک

سلامت نیوز: نتایج تحقیقات دانشگاه سین سیناتی آمریکا نشان می‌دهد که میتوکندری در بافت چربی زنان بیشتر است و باعث محافظت بیشتر در برابر چاقی و بیماری‌های متابولیک می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر کارتیکیان چلا کریشنان، استادیار گروه داروشناسی و فیزیولوژی سیستم‌ها در کالج پزشکی سین سیناتی آمریکا ،توضیح داد: میتوکندری در سلول‌های بدن انرژی تولید می‌کند.



به گزارش مدیکال اکسپرس،وی در تحقیق روی مدل‌های حیوانی، سطوح مختلفی از میتوکندری را با توجه به جنسیت حیوان کشف کرد و گروه تحقیقاتی او نیز همین نتیجه را در انسان یافت.

چلا کریشنان می‌گوید: نتایج تحقیقات روی موش و انسان نشان داد که بافت پی یا بافت چربی جنس ماده میتوکندری بیشتری نسبت به بافت چربی نر دارد.


وی اظهار کرد: ما متوجه شدیم که این تفاوت فقط در تعداد نبود. حتی ژن‌هایی که بیان می‌شوند و با میتوکندری مرتبط هستند نیز بیشتر بودند و عملکرد بالاتری داشتند. ما معتقدیم که این موضوع را می‌توان با بیماری‌های متابولیک تفسیر کرد؛ به این معنی که زنان قبل از یائسگی بیشتر در برابر بیماری‌های متابولیک محافظت می‌شوند. در این تحقیق ژن میتوکندری به ‌نام Ndufv۲ شناسایی شد که ممکن است مسئول این محافظت باشد.


چلا کریشنان بیان کرد: درست مانند سایر ژن‌ها این ژن نیز به مقدار بیشتری در زنان یافت می‌شود و با چاقی کمتر و بروز کمتر عوارض ناشی از چاقی از جمله دیابت، قند خون بالا، سطح انسولین و سطح کلسترول بالا همراه است.


وی تصریح کرد: تحقیق ما اهمیت آماری محافظت در برابر چاقی را نشان می‌دهد. ما دریافتیم که این حفاظت به‌ دلیل تولید گونه‌های فعال اکسیژن(ROS) است. معمولا تصور می‌شود که گونه‌های فعال اکسیژن، بد است اما مشکل تمرکز بر آسیب شناختی گونه‌های فعال اکسیژن است. ما دریافتیم تولید گونه‌های فعال اکسیژن در سطح فیزیولوژیکی خوب است زیرا مانند سیگنالی برای افزایش تکامل حیات میتوکندری در جنس ماده‌ و در نتیجه چاق نشدن آنان عمل می‌کند اما مردان، چاق باقی می‌مانند.


داده‌های انسانی مورد استفاده در این تحقیق از تحقیقات گروهی در فنلاند و سوئد حاصل شده است.
چلا کریشنان امیدوار است این یافته‌ها محققان را ترغیب کند تا زنان بیشتری را در تحقیقات خود بگنجانند.
وی افزود: این مورد حداقل باعث می‌شود آنان بفهمند که باید هر ۲ جنس را در تحقیقات ازجمله تحقیقات پیش‌بالینی و بالینی بگنجانند. بیشتر تحقیقاتی که تاکنون منتشر شده فقط روی مردان انجام شده است. گنجاندن هر ۲ جنس تحقیقات را کامل خواهد کرد.
نتایج این تحقیق در مجله Nature Metabolism منتشر شد.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha