چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 320171

در بسیاری از لبنیات فروشی‌های محلی سطح شهر روی در و دیوار مغازه تبلیغاتی در مورد انواع ماست‌های محلی به چشم می‌خورد. ماست گاومیش، ماست گوسفندی، ماست بز و... اما جالب است بدانید از دیدگاه طب‌سنتی در میان تمام انواع ماست‌های حاصل از شیر دام‌های اهلی، ماست گاوی بهترین نوع ماست معرفی شده و در مورد مزاج، مصلحات و خواص آن نکاتی مطرح شده‌است.

ماست گاوی بهترین است

سلامت نیوز: در بسیاری از لبنیات فروشی‌های محلی سطح شهر روی در و دیوار مغازه تبلیغاتی در مورد انواع ماست‌های محلی به چشم می‌خورد. ماست گاومیش، ماست گوسفندی، ماست بز و... اما جالب است بدانید از دیدگاه طب‌سنتی در میان تمام انواع ماست‌های حاصل از شیر دام‌های اهلی، ماست گاوی بهترین نوع ماست معرفی شده و در مورد مزاج، مصلحات و خواص آن نکاتی مطرح شده‌است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، از دیدگاه طب‌سنتی ماستی که از شیر تازه گاو تهیه شده‌باشد بهترین ماست است. طبیعت ماست، سرد و تر و مصلح آن مربای زنجبیل، زنیان، نعناع، آویشن، سیر، کاکوتی، زیتون، سیاهدانه و پونه است. هر چه ماست ترش‌تر و رقیق‌تر باشد، سردی و تری آن بیشتر است. اما طبیعت ماست چکیده گرم و تر است و مصلح آن مغز گردو، آویشن، عسل و نعنا خشک است.
در افرادی که دردهای مفصلی دارند می‌توانند از ماست چکیده همراه مصلحات استفاده کنند. برخی متخصصان بر این باورند که برای رفع سردی ماست از فلفل استفاده نشود زیرا ترکیب حاصل از آنها مضر است.
خوردن ماست برای افراد با طبع گرم، نشاط را افزایش داده و میل جنسی را در آنها بیشتر می‌کند اما برعکس در سردمزاجان سبب رخوت و سستی شده و میل جنسی را کاهش می‌دهد. ماست به خصوص در کم‌اشتهایی‌های ناشی از سوء مزاج گرم یا معده گرم بسیار کارساز است و سبب افزایش اشتها
به خصوص در مزاج گرم و خشک می‌شود.


کم‌بودن رطوبت کافی در اندام‌ها باعث بروز لاغری می‌شود و ماست
یک چاق‌کننده خوب در افراد لاغر است؛ زیرا با افزایش رطوبت در اندام‌ها زمینه‌ساز افزایش حجم بدن می‌شود. خاصیت چاق‌کنندگی ماست در افراد لاغری که مزاج گرم و خشک دارند سریع‌تر مشهود می‌شود. سردی ماست سبب تعدیل گرمی مزاج و تری آن از سرعت تحلیل رطوبت می‌کاهد.
از دیدگاه طب‌سنتی یکی از علل یبوست، غلبه خشکی بر روده‌هاست. بنابراین ماست با افزایش رطوبت بدن می‌تواند در رفع یبوست موثر باشد.
ماست برای تسکین تشنگی مفید است. در تشنگی‌های ناشی از حرارت معده، سردی ماست می‌تواند از بین‌برنده گرمی و عطش باشد. این خاصیت در دوغ بیشتر است. دوغ به‌دلیل رقت بیشتر، عطش و گرمی را سریع‌تر تسکین می‌دهد. مصرف پونه، نعنا، کرفس، جعفری و زیره همراه با دوغ، باعث جذب بیشتر کلسیم آن می‌شود. در کتب طب‌سنتی آمده‌است این گیاهان می‌توانند سبب تقویت سلول‌های استخوان‌ساز شوند. افرادی که
به هر دلیل قادر به مصرف شیر و ماست نیستند، از سایر منابع کلسیم‌دار مانند کشک و ماست چکیده استفاده کنند.
ماست هضم سختی دارد و سردمزاجان و افرادی که معده سرد دارند، کسانی که معده‌شان رطوبت بالایی با علائمی نظیر نفخ، تهوع، ترش‌کردن و بازگشت محتویات معده به مری دارند یا آب دهان‌شان هنگام خواب سرازیر می‌شود و خواب خیلی سنگین و حافظه ضعیفی دارند، بهتر است کمتر ماست و دوغ بخورند یا در صورت مصرف با نعناع، آویشن، زیره، رازیانه، پونه و کشمش میل یا از ماست و شیره‌انگور به‌صورت مخلوط استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha