چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

دو سال است كه از شیوع ویروس كرونا در سطح جهان می‌گذرد. بسیاری از امكان عمومی و خصوصی در این مدت نیمه باز یا به صورت كامل تعطیل بودند. مدارس نیز از این وضعیت مستثنی نبوده است.

بازگشایی مدارس با چه شرطی؟

سلامت نیوز:دو سال است كه از شیوع ویروس كرونا در سطح جهان می‌گذرد. بسیاری از امكان عمومی و خصوصی در این مدت نیمه باز یا به صورت كامل تعطیل بودند. مدارس نیز از این وضعیت مستثنی نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،اما نظراتی كه در بازگشایی و تعطیلی مدارس در این دو سال از سوی هر نهادی عنوان شد، بسیار ضد و نقیض بود. با این حال در این مدت دو ساله شاهد دانش‌آموزانی بودیم كه با شیوه آموزش آنلاین، سطح یادگیری آنها به ‌شدت پایین آمد و دانش‌آموزانی كه به دلیل نبود امكانات (تبلت، گوشی هوشمند و...) مجبور بودند با استرس درس را یاد بگیرند یا به دلیل مشكلات مالی اقدام به خودكشی كنند. 

حالا با گذر از چنین مراحلی كه هنوز سایه آن بر شیوه آموزش كشور باقی است، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد: «بازگشایی مدارس بر مبنای الزامات بهداشتی و رعایت پروتكل‌های بهداشتی برنامه‌ریزی شده است تا برای سلامت دانش‌آموزان مشكلی ایجاد نشود. بر این اساس مدارسی بازگشایی می‌شوند كه این پروتكل‌ها را به درستی رعایت كرده باشند.»

سلامت دانش‌آموزان در اولویت است
محمد رادمان 52 سالش است و 30 سال است كه سابقه تدریس دارد با این حال دانشجو در مقطع دكتراست. خودش دو فرزند پسر دارد، یكی دانشجو و دیگری محصل. رادمان با منطقی كه نظرگاه خودش است شروع به صحبت  می‌كند: «اگر بخواهم به صورت منطقی در خصوص بازگشایی مدارس نظر بدهم، باید بگویم سلامت دانش‌آموزان از یادگیری آنها هم واجب‌تر است، اما ما هم یك معلم هستیم و مجبوریم هر تصمیمی كه از سوی نهادها گرفته می‌شود را بپذیریم حتی اگر با آن مخالف باشیم، ولی خوب باید در نظر بگیریم كه شیوه آموزش آنلاین برای اكثریت خانواده‌ها مشكل‌ساز شده است.»


رادمان ذهنش متمركز می‌شود به شرایط خانواده خودش: «ما خودمان چهار نفر هستیم و سه، چهار تا سیستم برای ارتباط با كلاس‌های آنلاین، اما باز به مشكل برمی‌خوریم. یك بار خودم كلاس دارم. یك بار یكی از پسرانم بار دیگر پسر دیگرم. همسرم هم معلم منطقه پیكان‌شهر است. شرایط مالی دانش‌آموزان آن منطقه مناسب نیست به هر حال اگر امكاناتی برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند شیوه حضوری به صلاح هم معلمان است و هم شاگردان.

سال قبل هم كه شاهد بودیم برخی دانش آمورزان به دلایل مشكلات مالی خودكشی كردند. این مساله هم از نظر مالی می‌تواند مورد بحث قرار بگیرد و هم از نظر روحی در دانش‌آموزان تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

تشكیل دو روز در هفته كلاس‌های حضوری
آفاق صیدی، 43 سال سابقه تدریس دارد. او در خصوص بازگشایی مدارس موافق است: «مدارسی كه می‌توانند و امكانات آن را دارند باید حداقل دو روز در هفته به صورت حضوری كلاس برگزار كنند. به هر حال مادرهای بسیاری با فرزندان‌شان در جامعه و مكان‌های عمومی حضور دارند. مدارس هم با توجه به رعایت پروتكل‌های بهداشتی می‌توانند كلاس‌های حضوری خود را دایر كنند. من خودم مادران را به همراه فرزندان‌شان در پارك‌ها می‌بینم. پس دلیل خاصی برای تشكیل نشدن كلاس‌های غیرحضوری وجود ندارد.»

صیدی تاكید بر درس ریاضی و علوم می‌كند: «اگر دو روز در هفته دانش‌آموزان در كلاس درس، مخصوصا دروسی مثل ریاضی و علوم حضور پیدا كنند، فكر نمی‌كنم مشكل خاصی پیش‌ آید یا حتی سلامت آنها را به خطر اندازد.» این معلم جملاتش را به صحبت‌های همكارانش گره می‌زند: «همكاران من خودشان در خانه دو تا سه فرزند دارند. هر خانواده هم دو گوشی در خانه دارد. واقعا به مشكل برمی‌خورند. دانش‌آموز باید مرتب استرس شروع كلاس خواهر یا برادر دیگرش را داشته باشد. با استرس و نگرانی مسلما درسی یاد نمی‌گیرد.»

با  وقوع  پیك  ششم كرونا  نگرانم
«من بیشتر نگران فرزندانم هستم.» این صحبت یكی از اولیای دانش‌آموزان است، . اسم و فامیلش فائقه خلیفه‌علی است. دو فرزند دارد كه هر دو محصل و در مقاطع مختلف تحصیلی درس می‌خوانند. دخترش امسال سال به مدرسه رفته است. او در خصوص بازگشایی مدارس نظرش را می‌گوید: «از بازگشایی مدارس وحشت دارم و نگران هستم.

با توجه به صحبت‌هایی كه اخیرا در مورد پیك ششم كرونا شده است، اما از بابت آموزش پسرم كه در پایه دهم است و در رشته فنی در هنرستان درس می‌خواند باید بگویم یكسری از درس‌های‌شان باید به صورت حضوری برگزار شود. كارگاه دارند. از دو سال قبل هم كه شیوه آموزش غیر حضوری و به صورت آنلاین شده است با اینكه پسرم گاهی شیطنت می‌كند، اما خوب گذراند.»


او در ادامه از دخترش كه تازه وارد مدرسه شده است و شیوه آنلاین مدرسه می‌گوید: «دخترم را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام كردم و از شیوه تدریس آنلاین این مدرسه بسیار راضی هستم. دخترم حتی زمان‌هایی كه زنگ تفریح آنهاست از جایش بلند نمی‌شود و به مشق‌هایش ادامه می‌دهد. اما در كل مایل به بازگشایی مدارس نیستم.»

راضی  به  بازگشایی  مدارس  نیستم
آرزو قصران 38 سال دارد و دو فرزند دارد كه هر دو دانش‌آموز هستند. «دخترم در مدرسه دولتی در پایه هفتم درس می‌خواند و بسیار از شیوه تدریس آنلاین آنها راضی هستم. مدرسه پسرم غیرانتفاعی است. او دانش‌آموز پایه دهم است، چون آلرژی دارد به ‌شدت نگران بازگشایی مدارس هستم، اما خوب چون از شیوه تدریس آنلاین مدرسه‌ای كه قبلا در آن درس می‌خواند راضی نبودیم، همراه با تغییر پایه تحصیلی‌اش مدرسه‌اش را نیز تغییر دادیم. به عنوان یك مادر اصلا راضی به بازگشایی مدارس نیستم. فرزند دیگرم هم در پایه هفتم درس می‌خواند.»

بازگشایی مدارس با چه شرطی؟
اعظم گودرزی، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس در روز 10 آبان ماه به ایسنا گفت: «رعایت فاصله ۱.۵ متری بین دانش‌آموزان و ۲.۲۵ مترمربع فضا برای هر دانش‌آموز ملاك‌ دیگر برای بازگشایی مدارس در كلاس‌های درس است تا از این طریق از انتقال ویروس به دانش‌آموزان جلوگیری شود و به یاری خداوند شاهد بازگشایی مطلوب مدارس با كمترین مشكل از نظر كرونا باشیم.»


گودرزی همچنین در خصوص فاصله فیزیكی دانش‌آموزان گفت: «رعایت فاصله ۱.۵ متری بین دانش‌آموزان و ۲.۲۵ مترمربع فضا برای هر دانش‌آموز ملاك‌ دیگر برای بازگشایی مدارس در كلاس‌های درس است تا از این طریق از انتقال ویروس به دانش‌آموزان جلوگیری شود و به یاری خداوند شاهد بازگشایی مطلوب مدارس با كمترین مشكل از نظر كرونا باشیم.»

او گفت: «تا روز پنجم آبان ماه چهار میلیون و ۷۲۹ هزار و ۱۵۵ نفر از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله كشور واكسینه شدند كه بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از دانش‌آموزان واكسن كرونا را دریافت كرده‌اند كه دریافت این واكسن می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای تامین ایمنی دانش‌آموزان و راهی برای تسهیل مراحل بازگشایی مدارس باشد. در حال حاضر واكسن سینوفارم به منظور تزریق به ۶ میلیون و ۳۰۵ هزار دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله از وزارت بهداشت مجوز دریافت كرده و به این تعداد دانش‌آموز تزریق شده است.»

شرط وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس
محسن فرهادی، معاون فنی مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در خصوص بازگشایی مدارس در برنامه‌ای رادیویی گفت: « مهم‌ترین شرط این است كه كلیه كاركنان مدرسه، نسبت به واكسینه كردن خودشان اقدام كنند و اگر فردی به دلایل غیرموجه نسبت به انجام واكسیناسیون اقدام نكند، لازم است كه هر ۷۲ ساعت یك‌بار PCR آزمایشگاهی را به مسوول مدرسه ارایه كند.» او گفت: «نكته دیگر این است كه در تمام طول ساعت آموزش ماسك باید هم به صورت كاركنان و هم دانش‌آموزان باشد. در زنگ‌های تفریح باید تمهیداتی دیده شود كه فاصله یك‌ونیم تا دو متری میان دانش‌آموزان حفظ شود.

از ورزش‌های پربرخورد در حیاط مدرسه جلوگیری شود. از همه مهم‌تر اینكه در طول مدت حضور در كلاس تهویه مناسب و تامین هوای تازه باید فراهم باشد. بنابراین باید پنجره‌ها و در كلاس باز باشد.» فرهادی همچنین در ادامه گفت: «با شروع فصل سرما باید به دانش‌آموزان اعلام كنیم كه با لباس كامل و گرم بیایند.

رعایت این شرایط و تامین زیرساخت لازم برای آن، طبیعتا اجازه نمی‌دهد كه تمام دانش‌آموزان یك كلاس با هم در یك كلاس حضوری باشند. طبیعتا این كلاس‌ها خرد می‌شود و تعداد نفرات كمتری حاضر خواهند شد. بنابراین باید یكسری از دروس را حضوری برگزار كرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha