سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 320476

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۱۹ تاکنون ابتلا به دیابت ۱۶ درصد در دنیا افزایش یافته است.

ابتلا به دیابت ۱۶ درصد در دنیا افزایش یافته است

سلامت نیوز: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۱۹ تاکنون ابتلا به دیابت ۱۶ درصد در دنیا افزایش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، آریستا شجاع الدین مدیر مرکز پیشگیری و ارتقا سلامت پویا روز سه شنبه در یک نشست خبری در آستانه روز جهانی دیابت (۲۳ آبان) افزود: گزارش های سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد از هر ۱۰ نفر بزرگسال یک نفر و در افراد بالای ۶۵ سال یک نفر از هر چهار نفر  به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.


وی اظهار داشت: استرس، چاقی، کم تحرکی  و تغذیه نامناسب از مهمترین عوامل خطر زا ابتلا به دیابت نوع ۲هستند و شانس بروز عوارضی مانند فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و عروقی و کلیوی و نارسایی چشم را افزایش می دهد و مبتلایان را دچار  اعصاب محیطی می کند.


شجاع الدین ادامه داد: مصرف سیگار، سن بالای ۴۵ سال، اضافه وزن و زنانی که سندرم تخمدان پلی کستیک دارند نیز شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ پیدا می کنند و مبتلایان به این بیماری  دچار مشکلات حسی در دست و پا شده و حتی در مواردی منجر به از دست دادن عضو می شود.


وی تصریح کرد: اطلاع رسانی صحیح و آموزش به بیماران دیابتی، می تواند  از عوارض بسیار جبران ناپذیری که این بیماری در اعضای بدن ایجاد می کند، پیشگیری و کنترل کند و هر چه دیابت زود تشخیص داده شود شانس جلوگیری از بروز عوارض یاد شده بیشتر می شود.


مدیر مرکز پیشگیری و ارتقا سلامت پویا خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به دیابت  باید توسط تیم مراقبان سلامت از جمله متخصص غدد، چشم، قلب و غیره تحت نظر باشند و فعالیت فیزیکی مناسب، پیاده روی روزانه نیم ساعت، رژیم غذایی مناسب نیز می تواند این بیماری را تحت کنترل در آورد.
به گفته شجاع الدین، بیماری کووید ۱۹ در مبتلایان به دیابت به شدت بیشتر بروز می یابد که باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از خود در برابر این بیماری محافظت کنند.


وی تصریح کرد: مبتلایان به دیابت باید از مایعات بویژه آب و سبزیجات بیشتری استفاده کنند و خوردن مواد مغذی و دارای فیبر دارای کالری پایین برای آنها مفید است  و در کنار مصرف دارو لیزر درمانی نیز می تواند وضعیت بیولوژی و فیزیولوژی این بیماران را به سمت نرمال ایجاد کند.
مراسم روز جهانی دیابت هرساله در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برگزار می‌گردد. دیابت یک عارضه ناشی از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha