یک پژوهشی بوده است که از سال 94 تا 96 با عنوان نقشه راه درمان مطالعه خود را آغاز کرد. در نتیجه این پژوهش می توان گفت در حال حاضر حدود 100 هزار پزشک داریم که باید تا 10 سال آینده(به دلیل کهنسالی جمعیت ایران) این عدد به حدود 200 هزار پزشک برسد.

کمبود پزشک در کشور را قبول داریم

سلامت نیوز:یک پژوهشی بوده است که از سال 94 تا 96 با عنوان نقشه راه درمان مطالعه خود را آغاز کرد. در نتیجه این پژوهش می توان گفت در حال حاضر حدود 100 هزار پزشک داریم که باید تا 10 سال آینده(به دلیل کهنسالی جمعیت ایران) این عدد به حدود 200 هزار پزشک برسد.


به گزارش سلامت نیوز، برنامه "تهران 20"، هجدهم آبان ماه، با حضور دکتر "غلامرضا حسن زاده" دبیر شورای عالی برنامه ریزی دانشگاه های علوم پزشکی، به همراه دکتر "علی ملکی" رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف به بررسی صحت کمبود سرانه پزشک در سطح کشور پرداخت.


به گزارش روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر "غلامرضا حسن زاده" ضمن تایید افزایش امکانات پزشکی در سال های کنونی نسبت به سال 1364، در پاسخ به این سوال که چرا در دهه شصت، تعداد دانشجویان جذب شده در رشته های پزشکی بیشتر از سال های اخیر است؟ توضیح داد: در آن دهه با تعداد اندک دانشکده پزشکی که داشتیم جذب دانشجو می کردیم، اما هم اکنون تعداد دانشکده ها را افزایش دادیم و بیشتر به بحث ارتقای کیفیت توجه داریم.


دبیر شورای عالی برنامه ریزی دانشگاه های علوم پزشکی ادامه داد: دانشگاه ها دو دسته اند یا ملی یا بین المللی؛ یا عرضه محورند یا تقاضا محور. در دهه های گذشته دانشگاه های ما، از نوع ملی و عرضه محور بوده که باید به دانشگاه های بین المللی تقاضا محور تبدیل شوند.


در ادامه رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف؛ در پاسخ به سوال مجری با مضمون آن که آیا در سطح کشور کمبود پزشک داریم؟ توضیح داد: کمبود پزشک تابعی از دو عدد است یکی این که ما چه مقدار پزشک داریم و دیگری آن که چه میزان پزشک باید داشته باشیم؟


دکتر "علی ملکی" اضافه کرد: تنها مرجعی که توانسته برای یک مرتبه سرشماری تعداد پزشک ها را انجام دهد، یک پژوهشی بوده است که از سال 94 تا 96 با عنوان نقشه راه درمان مطالعه خود را آغاز کرد. در نتیجه این پژوهش می توان گفت در حال حاضر حدود 100 هزار پزشک داریم که باید تا 10 سال آینده(به دلیل کهنسالی جمعیت ایران) این عدد به حدود 200 هزار پزشک برسد.


 همچنین در این برنامه "محمدصادق شهبازی" طی ارتباط تصویری مباحثی را در خصوص تعداد ناکافی پزشک در کشور مطرح کرد و گفت: دلایل اجرایی نشدن طرح هایی نظیر نظام ارجاع و یا پزشک خانواده به سبب تعداد کم پزشک در کشور است.


وی با انتقاد از سیاستگذاری های وزارت بهداشت تصریح کرد؛ نباید حوزه پزشکی را، به چشم یک کالا نگاه کنید. دلیل کاهش تعداد دانشجویان پزشکی از ده هزار نفر به هشت هزار نفر به دلیل تعارض منافعی است که در سیاستگذاران وزارت بهداشت می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha