چهار روز از زلزله 6.4 ریشتری استان هرمزگان می‌گذرد و حالا آن‌طور که مسئولان استانی به «ایران» خبر می‌دهند با دستور رئیس‌‌جمهور و پس از حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله‌زده، گروه‌های جهای برای کمک‌رسانی و توزیع امکانات بین خانواده‌های زلزله‌زده به حال آماده‌باش درآمدند و خدمت رسانی از همان روزهای ابتدای وقوع زلزله کلید خورد.

آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان هرمزگان

سلامت نیوز: چهار روز از زلزله 6.4 ریشتری استان هرمزگان می‌گذرد و حالا آن‌طور که مسئولان استانی خبر می‌دهند با دستور رئیس‌‌جمهور و پس از حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله‌زده، گروه‌های جهای برای کمک‌رسانی و توزیع امکانات بین خانواده‌های زلزله‌زده به حال آماده‌باش درآمدند و خدمت رسانی از همان روزهای ابتدای وقوع زلزله کلید خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در چنین شرایطی مردم استان به امدادرسانی گروه‌های مختلف جهادی دلگرم شده‌اند و وعده‌ها برای بازسازی و نوسازی منازل آسیب‌دیده آنها را امیدوار کرده است. به‌ طوری که نهادهای متولی بنیاد مسکن به‌ طور مستقیم برای بازسازی مردم زلزله‌زده وارد عمل شدند و در این میان اقدامات لازم برای پرداخت تسهیلات از طریق مسئولان دولتی در حال انجام است.

از سوی دیگر، فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان نیز اعلام کرده است تا پایان بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده در فین خواهد ماند. پیگیری‌های  حاکی از آن است گروه‌های امدادی کماکان پای کار هستند و از روز یکشنبه تا امروز امدادرسانی‌ها ادامه دارد.

در این میان گروه‌های مختلفی برای ارزیابی وضعیت زلزله‌زدگان به محل‌های حادثه اعزام شدند. طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، اولین گروه‌هایی که به منطقه زلزله‌زده برای ارزیابی و امدادرسانی اعزام شدند نیروهای اورژانس دانشگاه علوم پزشکی و مراکز خدمات جامع سلامت اعم از پزشک و بهیار بودند که در محل حادثه حضور داشتند.

علاوه بر این جمعیت هلال‌احمر با ترتیب دادن تیم واکنش سریع نیروهای امدادی را به مراکز زلزله‌زده اعزام کرد و با توزیع بسته‌های مواد غذایی و برپایی چادرها برای اسکان اضطراری روستائیان آسیب‌دیده وارد عمل شد. گرچه زلزله کلاس‌های مجازی و حضوری را در روستای فین هرمزگان به تعطیل کشانده اما مسئولان آموزش و پرورش استان هرمزگان می‌گویند شرایط در دیگر مدارس هرمزگان طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی جریان دارد و دانش‌آموزان پای کلاس‌های درس آنلاین حضور پیدا می‌کنند.


همچنین بعد از حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله‌زده، کادر درمانی بیمارستان شهید محمدی به آماده‌باش کامل درآمده‌اند و طبق دستور بهرام عین‌اللهی تخت خالی و امکانات مورد نیاز برای مصدومان احتمالی مهیا شده است.


هیچ یک از ساکنان روستاها در زلزله آسیب ندیده‌اند
 طبق آخرین گزارش‌های اعلامی از سوی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تاکنون 107 نفر در پی زلزله استان هرمزگان مصدوم شدند که از این تعداد 97 نفر سرپایی درمان شدند و 9 نفر نیز با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند.


فاطمه نوروزیان درباره وضعیت رسیدگی به مصدومان زلزله در مراکز درمانی این استان به «ایران» می‌گوید: «تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی مصدومان زلزله رایگان انجام شد. همچنین دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان نیز پیگیر وضعیت بهداشتی روستائیان زلزله زده است و محل‌های اسکان موقت و چادرها نیز برای مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته شده است.»


به گفته وی، پس از وقوع زلزله روستاهای هرمزگان چندان دچار مشکل نشدند چرا که تیم‌های پایگاه‌های اورژانس روستایی بلافاصله به منطقه اعزام شدند و اورژانس هوایی نیز برای امدادرسانی مصدومان بدحال به پرواز درآمدند، گرچه که هیچ مصدومی از روستائیان منطقه فین و رضوان گزارش نشد و بیشتر مصدومان مربوط به شهر بندرعباس بود که به‌ دلیل فرار از وضعیت دچار تروما شدند. موارد تروما نیز مربوط به شکستگی دست و پارگی عضلات و درد قفسه سینه و مشکوک به سکته قلبی بود که البته یک نفر از آنها به‌دلیل ترس دچار سکته قلبی شد.


نوروزیان می‌گوید: «همه نیروهای کادر درمان در مراکز درمانی حضور دارند و با توجه به اینکه تعداد مصدومان زیاد نبود در دو روز اول نیاز به نیروهای اضافی نداشتیم. البته اولین گروه‌هایی که به مناطق زلزله‌زده برای ارزیابی و امدادرسانی اعزام شدند نیروهای اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بودند و نیروهای مراکز خدمات جامع سلامت اعم از پزشک و بهیار در محل حادثه حضور دارند.»


مهدی ولی‌پور رئیس امداد و نجات هلال‌احمر در مورد اقدامات جمعیت هلال احمر در پی زلزله هزمزگان به «ایران» می‌گوید: در همان ساعات ابتدایی وقوع زلزله ستاد بحران تشکیل و آماده باش کامل به استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر اعلام شد. همچنین دو فروند بالگرد برای اعزام تیم‌های ارزیاب مهیا شد اما به‌دلیل تاریکی هوا امکان پرواز بالگردها میسر نشد. در پی امدادرسانی بموقع و سریع انبارهای امدادی شعب مرکز استان شارژ شد.


وی در مورد واکنش سریع برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان این‌گونه توضیح می‌دهد: دو تیم واکنش سریع به تعداد 34 نفر در جهت اسکان اضطراری به استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان اعزام شدند. از همان ساعات ابتدایی هماهنگی با مدیریت بحران استانداری برای تجهیز ورزشگاه‌ها برای اسکان افراد انجام شد.


ولی‌پور در شرح اقلام توزیعی در همان ساعات اولیه وقوع زلزله میان آسیب‌دیدگان این‌گونه می‌گوید: در عملیات امداد و نجات با به کارگیری روزانه 95 نفر و با استفاده از 41 دستگاه خودروی عملیاتی سه هزار و 160 چادر، 280 بسته غذایی، 240 تخته موکت و 788 پتو در میان افراد آسیب دیده توزیع شد. به‌صورت کلی شبانه حدود 1000 نفر در اردوگاه خلیج فارس در شهر بندرعباس اسکان داده شدند. رئیس سازمان امداد و نجات ادامه می‌دهد: در حال حاضر سه هزار و 420 چادر امدادی، 5000 هزار موکت و 2000 بسته غذایی در انبارهایمان برای آماده باش نگهداری می‌شود.


 مدارس مناطق زلزله‌زده تعطیل است
رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش هرمزگان، درباره وضعیت مدارس مناطق زلزله‌زده در گفت‌و‌گو با «ایران»، اعلام می‌کند: «مدارس در کانون زلزله تعطیل است و دانش‌آموزان مدارس این مناطق کلاس حضوری و آنلاین ندارند. بیشترین خسارت در کانون زلزله بوده و مدارس مناطق دیگر خسارت چندانی ندیده‌اند و نیاز به تعمیر دارند.»


نعمت روزپیکر درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان منطقه می‌گوید: «مدارس منطقه هرمزگان طبق پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مدارس روستایی و عشایر حضوری است و دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه اول هم غیرحضوری تحصیل را ادامه می‌دهند. مدارس طبق اعلام ستاد کرونا از اول آذر بازگشایی خواهند شد و ما در حال حاضر در ارتباط با تحصیل دانش‌آموزان مشکلی نداریم.

ضرورت نصب سامانه هشدار پیش‌هنگام در هرمزگان

مهدی زارع ، استاد پژو هشگاه زلزله شناسی با بیان اینکه زمین لرزه عصر روز 23 آبان در شمال بندرعباس در یک کانون و دوبار با بزرگای بالای 6 ریشتر رخ داد، درباره ابعاد اجتماعی این زمین‌لرزه به «ایران» می‌گوید: از دو جهت این زلزله علی‌رغم اینکه بزرگای بالایی داشت اما خسارات و تلفات کمتری برجای گذاشت؛ اول اینکه کانون دو رخداد خالی از سکنه و یا کم‌جمعیت بود، به همین علت فقط یک نفر کشته و تعداد اندکی مجروح داشت، در حالی که اگردر پهنه مرکزی رخ می‌داد و یا در مناطق پرتراکم شهری بود قطعاً مثل زلزله بم خسارات و تلفات زیادی برجا می‌گذاشت.


او با بیان اینکه وقوع این زلزله نشان داد که راه طولانی برای رسیدن به مرحله مطلوب تاب‌آوری داریم، می‌گوید: مسأله کاهش ریسک یک مسأله بزرگ است که نیازمند برنامه‌ریزی حاکمیتی و مشارکت مردم در این فرایند است. زلزله بندرعباس این نکته مهم را یادآوری کرد که در منطقه بندرعباس باید انتظار وقوع زمین لرزه‌های با شدت بالا را داشته باشیم.


زارع با اشاره به وقوع زلزله‌های متعدد در بندرعباس می‌گوید: بندرعباس بجز این دو رخداد در 16 اسفند 53 زلزله سرخون، اول فروردین 56 زلزله خورگو، سال 84 دو زلزله با بزرگای بیش از 6 و سال 87 در جزیره قشم زلزله‌ای با بزرگای 6 را تجربه کرده است. بنابراین زلزله‌های شدید در این منطقه قابل انتظار است و باید زیرساخت‌ها متناسب با این شرایط تقویت شود.

براین اساس توسعه شبکه محلی لرزه‌نگاری با عنوان سامانه هشدار پیش‌هنگام تا مناطق ساحلی که می‌توانند برای هشدار سونامی تجهیز شوند مورد نیاز است که متأسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است. اگرچه ایستگاه لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری درهرمزگان وجود دارد، اما هنوز سامانه هشدار پیش‌هنگام نصب نشده است. از طرفی سامانه سونامی هم درهیچ منطقه‌ای از ایران وجود ندارد.


به گفته او، زیرساخت‌های اساسی همانند بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و بندرگاه‌ها باید نوسازی شده و تاب‌آوری‌شان افزایش یابد. همچنین آیین‌نامه زلزله در مناطق مسکونی درتوسعه شهرها و مناطق صنعتی باید در نظر گرفته شود. چرا که احتمال زلزله بزرگ‌تر و سونامی وجود دارد. او می‌گوید: در زلزله اخیر به علت اینکه کانون در خشکی و با فاصله 70 کیلومتری ساحل بود سونامی رخ نداد.

اما اگر گسل کف دریا فعال شود می‌توان انتظار سونامی را داشت. تجربه‌ها و مستندات قبلی نشان می‌دهد که امکان وقوع زلزله‌های قوی‌تر و شدید‌تر در منطقه وجود دارد چرا که منطقه زلزله‌خیز است اما برای پیش‌بینی نزدیک به واقعیت و با احتمالات قوی‌تر باید زیرساخت‌های لرزه‌نگاری تقویت شده و زیرساخت‌های علمی و پژوهشی در منطقه توسعه یابد.


زارع با اشاره به انتشار فیلم شهروندان در شبکه‌های مجازی در زمان وقوع زلزله می‌گوید: هم‌اکنون در زمان سانحه مردم اقدام به فیلمبرداری می‌کنند که خطرناک است. زلزله اخیر چون در منطقه کوهستانی رخ داد، باعث بلند شدن گرد و خاک در منطقه شد. در زلزله بالای 6 ریشتر هم این اتفاق طبیعی است. اما زلزله‌های بالای 6 ریشتر که امسال عدد آن به سه رسید، نشان می‌دهد که ما وارد دهه زلزله‌خیزی شده‌ایم.

لرزه‌خیزی ایران در 4 سال اخیر هم با وقوع زلزله‌های متعدد در ریشترهای مختلف این مسأله را ثابت می‌کند. زلزله‌های اخیر در شعاع 20 کیلومتری از کانون رخ داد که جمعیت زیادی ساکن نبود اما این به معنای این نیست که ما همیشه این شانس را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha