تحقیقات جدید روی موش‌ها نشان می‌دهد که ترکیبی از رژیم غذایی پرچرب و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دائمی ممکن است باعث ایجاد سرطان پروستات شود.

ارتباط رژیم غذایی پرچرب و موادشیمیایی با افزایش سرطان پروستات

سلامت نیوز:تحقیقات جدید روی موش‌ها نشان می‌دهد که ترکیبی از رژیم غذایی پرچرب و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دائمی ممکن است باعث ایجاد سرطان پروستات شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر ، محققان اثر قرار گرفتن در معرض مواد پِر و پلی فلوروآلکیل (PFAS) و رژیم غذایی پرچرب را بر روی سلول‌های پروستات در هر دو مدل موش و کشت سلولی بررسی کردند.


به گزارش مدیکال نیوز،،موش‌های نر که این تیم سلول‌های سرطانی بدخیم پروستات را به آنها تزریق کرده بود، زمانی که رژیم غذایی پرچرب مصرف کردند و در معرض PFAS قرار گرفتند، سرعت رشد تومور سریع‌تری داشتند.


محققان مشاهده کردند در مواجهه با PFAS، سلول‌های پروستات تشکیل دهنده تومور در یک کشت سلولی تقریباً سه برابر بیشتر تکثیر می‌شوند.
به گفته مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا، سرطان پروستات دومین نوع شایع سرطان در مردان و به طورکلی چهارمین نوع شایع سرطان است. طبق گزارشات ۱.۳ میلیون مورد جدید سرطان پروستات در سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان رخ داده است.

تحقیقات قبلی نشان داد که چربی رژیم غذایی در رژیم غذایی معمولی غربی می‌تواند به گسترش تومورهای سرطان پروستات کمک کند. اکنون، یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه ایلینوی نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب و افزایش قرار گرفتن در معرض PFAS می‌تواند گسترش تومورهای پروستات را سرعت بخشد.


PFAS گروه وسیعی از مواد شیمیایی ساخت بشر هستند که به طور ویژه برای مقاومت در برابر گریس، روغن، آب و گرما طراحی شده اند. تولیدکنندگان معمولاً از ترکیبی از این مواد شیمیایی به عنوان یک پوشش ضد لکه بر روی بسته بندی مواد غذایی و تجهیزات پخت و پز استفاده می‌کنند.
PFAS که مواد شیمیایی دائمی نامیده می‌شود زیرا تجزیه نمی‌شوند، به طور بالقوه زمانی که مردم آنها را دور می‌ریزند می‌توانند خاک و آب اطراف را آلوده کنند. این آلودگی می‌تواند افراد را در معرض خطر قرار گرفتن در معرض PFAS قرار دهد.
افراد می‌توانند از طُرق زیر در معرض PFAS قرار بگیرند:
• نوشیدن آب آلوده
• خوردن ماهی‌هایی که در آب‌های آلوده زندگی می‌کردند
• خوردن مواد غذایی بسته بندی شده در کاغذ و سایر بسته بندی‌های حاوی PFAS
• تماس با خاک یا گرد و غبار آلوده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha