یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 321081

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف نوشیدنی های رژیمی هنگام خوردن وعده غذایی یا بلافاصله بعد از آن موجب اختلال در فرآیند هضم، افزایش اشتها و میل به خوردن شیرینی جات شده و نمی تواند موفقیت ما را در کنترل قندخون و کاهش وزن تضمین کند.

فریب محصولات رژیمی بازار را نخورید

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف نوشیدنی های رژیمی هنگام خوردن وعده غذایی یا بلافاصله بعد از آن موجب اختلال در فرآیند هضم، افزایش اشتها و میل به خوردن شیرینی جات شده و نمی تواند موفقیت ما را در کنترل قندخون و کاهش وزن تضمین کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، دکتر زهرا یاری با بیان اینکه در تمام رژیم های غذایی باید به سه اصل تعادل، تنوع و میانه روی توجه کرد، افزود: میوه ها باوجود فوایدی که برای بدن دارند، مصرف زیاد آنها می تواند باعث افزایش قندخون، چربی خون و حتی بروز کبد چرب شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: رژیم های غذایی تک ماده ای و تجویز مصرف فقط یک نوع میوه یا سبزی در طول روز به جای غلات، لبنیات و پروتئین در طولانی مدت آسیب های جبران ناپذیری به سلامت فرد وارد می کند.

وی کالری مصرف یک واحد از برخی میوه ها را با یک واحد غلات که شامل پنج قاشق برنج یا یک کف دست نان است، برابر دانست و گفت: هیچ گروهی از این مواد غذایی نمی توانند جایگزین گروه دیگر باشد؛  چرا که از لحاظ ارزش غذایی و میزان کنترل احساس گرسنگی تفاوت بسیاری دارند.

یاری در خصوص زمان مصرف میوه ها در طول روز، تصریح کرد: توصیه می شود سه یا چهار واحد میوه مورد نیاز بدن در طول روز در میان وعده ۱۰ تا ۱۱ صبح، ۴ تا ۵ عصر و در صورت مصرف شام زودهنگام و سبک، ۹ تا ۱۰ شب، به صورت تکی مصرف شود. خوردن میوه بلافاصله بعد از صرف وعده اصلی، موجب دریافت کالری مازاد و در طولانی مدت بروز کبد چرب خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به طور کلی صرف وعده های اصلی و میان وعده ها در فواصل زمانی مشخص نقش موثری در کنترل اشتها و کاهش وزن دارد. در همین راستا خودن صبحانه پیش از ساعت ۹ صبح، میان وعده ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح، ناهار ساعت ۱ تا ۲ ظهر، میان وعده ساعت ۴ تا ۵ عصر و شام قبل از ساعت ۸ شب توصیه می شود.

یاری در خصوص نوشیدنی های رژیمی نیز عنوان کرد: مصرف این نوشیدنی ها در زمان مصرف وعده غذایی یا بلافاصله بعد از آن موجب اختلال در فرآیند هضم، افزایش اشتها و میل به خوردن شیرینی جات شده و نمی تواند موفقیت ما را در کنترل قندخون و کاهش وزن تضمین کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درخصوص  مضرات خوردن مایعات بلافاصله قبل، بعد و حین مصرف غذا عنوان کرد: با صرف غذا، شیره گوارشی به منظور هضم و جذب مواد غذایی، ترشح می شود و خوردن مایعات در این میان یا بلافاصله بعد از صرف وعده اصلی موجب رقیق شدن شیره گوارشی، اختلال در هضم و در نهایت آسیب های گوارشی خواهد شد. توصیه می شود از نیم تا یک ساعت قبل و یک تا ۲ ساعت بعد از وعده غذایی، مایعات نوشیده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha