نتایج مطالعه ‌ای که توسط پژوهشگران دانشگاه اکستر انجام شد، نشان می دهد افرادی که دچار کم خوابی طولانی مدت هستند، به میزان بیشتری احساس مسن ‌تر بودن کرده و روند پیری جسمی و ذهنی خود را سریع تر ارزیابی می کنند.

کم خوابی شما را پیر و بیمار می کند

سلامت نیوز: نتایج مطالعه ‌ای که توسط پژوهشگران دانشگاه اکستر انجام شد، نشان می دهد افرادی که دچار کم خوابی طولانی مدت هستند، به میزان بیشتری احساس مسن ‌تر بودن کرده و روند پیری جسمی و ذهنی خود را سریع تر ارزیابی می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، سرنا ساباتینی (Serena Sabatini)، سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره یافته های فوق می گوید: با افزایش سن، همه ما تغییرات مثبت و منفی متعددی را در بسیاری از زمینه های زندگی خود تجربه می کنیم. با این حال، برخی افراد تغییرات منفی بیشتری نسبت به دیگران درک می کنند. همانطور که می دانیم داشتن درک منفی از پیری می تواند برای سلامت جسمی، روحی و سلامت شناختی آینده مضر باشد.

یک سوال مهم در تحقیقات مربوط به سالمندی این است که بفهمیم چه چیزی ذهنیت افراد را نسبت به فرایند  پیری منفی تر می کند. تحقیقات ما نشان می دهد که افراد کم خواب احساس پیری بیشتری کرده و درک منفی تری از پیر شدن خود دارند.به گزارش سیناپرس،به همین دلیل پرداختن به مشکلات خواب می ‌تواند درک بهتری از پیری را در افراد تقویت کند. پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند که داشتن خواب کافی می‌تواند مزایای سلامتی دیگری نیز در پی داشته باشد.

در این مطالعات، محققان ۴۴۸۲ فرد ۵۰ ساله و بالاتر را مورد بررسی قرار دادند. این افراد تحت بررسی شناختی منظم قرار گرفته و پرسشنامه های کاملی از سبک زندگی خود را پر کردند. هدف این مطالعه درک این موضوع بود که چه چیزی به افراد کمک می کند تا از نظر شناختی در زندگی سالم بمانند.
اعضای این تیم تحقیقاتی دریافتند که بسیاری از شرکت کنندگان در مورد رابطه خود با خواب مواردی را عنوان کردند که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از: «احساسات من بر اساس میزان و نوع خواب، بسیار متغیر است» «اگر شش ساعت یا بیشتر بخوابم، احساس خوبی دارم» «وقتی خواب کافی دارم احساس جوانی و در اوقات کم خوابی احساس پیری می کنم».

بسیاری از شرکت کنندگان اظهار داشتند : زمانی که دچار کم خوابی هستند با دردهای مزمن بیشتری رو به رو شده و در نتیجه چنین نظراتی، اعضای این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند تا پرسشنامه ای را به طور خاص در مورد خواب تنظیم کنند.

در این تحقیق از شرکت‌ کنندگان پرسیده شد که آیا فهرستی از تغییرات منفی مرتبط با افزایش سن را در پی بی خوابی تجربه کرده‌اند یا خیر؟ مواردی مانند حافظه ضعیف‌ تر، انرژی کمتر، افزایش وابستگی به کمک دیگران، کاهش انگیزه و محدود شدن فعالیت ها از جمله این موارد محسوب می شوند.

پروفسور کلایو بالارد، از دانشگاه اکستر در این رابطه گفت: این تحقیق بخش مهمی از شواهد رو به رشد در مورد نقش حیاتی خواب در روند پیری است.

ما آزمایش‌های هیجان‌انگیزی در پیش داریم تا  در مورد چگونگی بهینه ‌سازی خواب در برخی از گروه‌های آسیب ‌پذیر، مانند افراد مبتلا به زوال عقل و ساکنان خانه‌های مراقبت از سالمندان اقدام کنیم.

شرح کامل این پژوهش در اخرین شماره مجله تخصصی Behavioral Sleep Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha