سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 321211

محققان بر این باورند که برخی از روش‌ها مانند اجتناب از مصرف موادغذایی و محدودیت در مصرف کالری می‌تواند بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیاندازد و طول عمر را افزایش ‌دهد البته با توجه به علاقه‌مندی افراد به این موارد، هنوز مشخص نیست که چگونه رژیم‌های غذایی ضدپیری ممکن است چنین اثرات قابل‌توجهی برای سلامتی داشته باشند.

آیا می‌توان با رژیم غذایی از پیری جلوگیری کرد؟

سلامت نیوز:محققان بر این باورند که برخی از روش‌ها مانند اجتناب از مصرف موادغذایی و محدودیت در مصرف کالری می‌تواند بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیاندازد و طول عمر را افزایش ‌دهد البته با توجه به علاقه‌مندی افراد به این موارد، هنوز مشخص نیست که چگونه رژیم‌های غذایی ضدپیری ممکن است چنین اثرات قابل‌توجهی برای سلامتی داشته باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، انجمن پیشبرد علوم آمریکا (AAAS) به رهبری میچل لی درباره مداخلات غذایی ضدپیری بررسی انجام داد و هدف آن درک این موضوع بود که آیا این روش‌های غذایی ضدپیری، مکانیسم افزایش زندگی یکسانی دارند یا خیر.


به گزارش ارث،به نظر می‌رسد در نمونه‌های زنده مانند موش، مگس و قارچ مداخلات غذایی مکانیسم‌های مولکولی پیری را به تاخیر می‌اندازد یا معکوس می‌کند.
محققان اظهار کردند: در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا رژیم‌های غذایی مشابه بر پیری بیولوژیکی انسان نیز تاثیرگذار است یا خیر.


آنان بیان کردند: «ما چندین مورد از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی ضد پیری ازجمله محدودیت کالری، اجتناب از مصرف موادغذایی، رژیم‌های کتوژنیک (محدودیت در مصرف مواد غذایی مانند کربوهیدرات، چربی و پروتئین)، تغذیه با زمان محدود، محدودیت پروتئین و محدودیت اسیدهای آمینه ضروری را ارزیابی کردیم.


با توصیف این مداخلات تغذیه‌ای در مقایسه با محدودیت کالری (CR، نوعی رژیم غذایی با کم‌کردن کالری دریافتی بدون به وجود آوردن عوارضی مانند سوءتغذیه یا کاهش مواد مغذی در بدن) بینش‌های متعددی به دست آوردیم.


بسیاری از نتایج مطالعات به دلیل ناتوانی در کنترل کاهش دریافت کالری نتوانستند تاثیرات رژیم CR را بیان کنند. لازم است بدانید که اثرات CR بر طول عمر به شدت به ژنوتیپ (برخی از ویژگی‌های ژن) وابسته است و اگرچه اغلب مفید است اما در برخی موارد باعث کاهش بقا می‌شود. این مطالعات علیرغم محدودیت‌هایشان، درک ما از پاسخ سلولی به دسترسی اندک مواد غذایی را تا حد زیادی بهبود بخشیده است.


مطالعات انسانی مرتبط و کنترل‌شده با مزایای سلامتی رژیم غذایی CR سازگار است. با این‌حال، مشخص نشده است که آیا این مزایا نتیجه تعدیل فرآیند پیری یا نتیجه اجتناب از چاقی است.


محققان گفتند: مطالعات آینده باید بر درک بهتر میانجی‌های سلولی و مولکولی رژیم‌های ضد پیری تمرکز کنند.
این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha