سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ‌ای اعلام کرد که آزمایش‌ های پی سی آر که در حال حاضر مورد استفاده قرار می ‌گیرند، می ‌توانند نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا که با نام «Omicron» شناخته می شود را شناسایی کنند.

تست پی سی آر قابلیت تشخیص سویه جدید کرونا را دارد

سلامت نیوز: سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ‌ای اعلام کرد که آزمایش‌ های پی سی آر که در حال حاضر مورد استفاده قرار می ‌گیرند، می ‌توانند نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا که با نام «Omicron» شناخته می شود را شناسایی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس بیانیه رسمی سازمان بهداشت جهانی، نوع جهش یافته  B.1.1.529 ویروس کرونا که اولین بار در تاریخ ۲۴ نوامبر برابر با سوم آذر سال جاری در آفریقای جنوبی ثبت شد، یک تهدید جدی برای سلامت عمومی محسوب شده و  بر اساس شواهد موجود، طی هفته های اخیر، عفونت های مرتبط با کرونا در گوشه و کنار جهان به شدت افزایش یافته است. پیش بینی می شود این شرایط  همزمان با تشخیص نوع B.1.1.529، بیشتر شده و بسیاری از کشورها را مجددا وارد بحران کند.

در بیانیه سازمان بهداشت جهانی آمده است: تشخیص فعلی ویروس  جهش یافته کرونا با روش های متدوال و رایج پی سی آر امکان پذیر بوده و بررسی های انجام شده توسط چندین آزمایشگاه نشان داده ‌اند که برای یک آزمایش PCR که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها یکی از سه ژن هدف در این نوع از ویروس شناسایی نمی‌شود و بنابراین این آزمایش می‌تواند به عنوان نشانگر برای تشخیص این نوع از کووید ۱۹، مورد استفاده قرار گیرد.


در ادامه این بیانیه عنوان شده است: با استفاده از رویکرد فوق، این نوع جهش یافته با نرخ ‌های سریع ‌تری نسبت به افزایش عفونت‌های قبلی شناسایی شده اند که این موضوع نشان می‌ دهد گونه جهش یافته جدید دارای پتانسیل انتقال و رشد زیادی است.

روز جمعه، سازمان بهداشت جهانی، نوع B.1.1.529 را به عنوان گونه ای نگران کننده معرفی و نام آن را بر اساس حرف یونانی Omicron مشخص کرد.  همچنین گفته شده که نوع جدید دارای تعداد زیادی جهش ژنتیکی است که برخی از آنها نگران کننده هستند.

سازمان بهداشت جهانی در این رابطه تصریح می کند که شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد به بیماری توسط نوع در مقایسه با سایر گونه های ویروس کرونا است.

اطلاعات علمی و داده‌های نوع جدید SARS-CoV-2، B.1.1.529، که در جنوب آفریقا شناسایی شد، در ۲۲ نوامبر برابر با اول اذرماه در پایگاه بین‌المللی GISAID قرار گرفت. در حال حاضر چندین کشور مختلف جهان، پروازهای خود به مقصد یا مبدا کشورهای آفریقایی را به حالت تعلیق درآورده اند اما علی رغم این تمهیدات، مواردی از ابتلا به گونه جدید در کشورهای مختلف، گزارش شده است.

منبع: tass

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha