شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 321360

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: ریفلاکس معده بیماری شایع است که می تواند دوره ای یا مزمن باشد. استرس موجب تشدید ریفلاکس شده و مانع از جواب در طول درمان می‌شود.

ریفلاکس معده چیست و چه علائمی دارد؟

سلامت نیوز:فوق تخصص گوارش و کبد گفت: ریفلاکس معده بیماری شایع است که می تواند دوره ای یا مزمن باشد. استرس موجب تشدید ریفلاکس شده و مانع از جواب در طول درمان می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علیرضا دلاوری فوق تخصص گوارش و کبد در پاسخ به سوالات رایج بیماران درباره رفلاکس معده گفت: رفلاکس بیماری بسیار شایع است که حدود 20 تا 25 درصد مردم با آن درگیرند. ترش کردن، سوزش، تلخی دهان، سنگینی سر دل و حتی سرفه های مزمن از علائم این بیماری است که می تواند انسان را تا آخر عمر به خود مشغول کند.


وی افزود: ریفلاکس از خفیف تا شدید وجود دارد و بیماری مزمن است. بهترین درمان برای آن کاهش اسید معده است. امپرازول دارویی است که مصرف آن در دوزهای بالا می تواند رفلاکس شدید را کنترل کند. در نوع خفیف بیماری، مصرف دوبار در هفته کافی است اما برخی بیماران علاوه بر ریفلاکس شدید، زمینه اضطرابی دارند که موجب تحریک بیشتر مری می شود در این حالت باید برای بیمار از داروهای آرامبخش استفاده کرد.

هر آنچه باید از ریفلاکس معده بدانید. 


دلاوری خاطرنشان کرد: یکی از مشخصات افزایش اسید معده و در نتیجه ریفلاکس، سوزش سر دل پس از خوردن غذا است. ریفلاکس ممکن است صبح ها یا شب ها اتفاق بیفتد. برخی مواد غذایی مثل پیاز خام، غذاهای ترش، غذاهای حاوی نگهدارنده مثل پنیر پیتزا و فست فودها، سس های کارخانه ای و چای پررنگ موجب تشدید رفلاکس می‌شوند. برای افرادی که در هنگام صبح ترش می‌کنند و سوزش سر دل دارند توصیه می‌شود چای پررنگ ننوشند.  نیم ساعت قبل از صبحانه یک کپسول امپرازول به مدت دو هفته بخورند اگر تا پیش از سه ماه علائم برگشت امپرازول باید به صورت دائمی مصرف شود.


وی تاکید کرد: تغییرات فصلی و مصرف برخی غذاها در فصول مختلف می‌تواند موجب تشدید ریفلاکس شود. در مواقعی ریفلاکس ها دوره ای هستند و در برخی به صورت دائمی وجود دارد و ممکن است تا چند سال بهبود یافته و دوباره ظاهر شوند. استرس موجب تشدید ریفلاکس شده و مانع از جواب در طول درمان می‌شود.


دلاوری فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: مشکلات معده و گوارش مثل زخم معده و اثنی عشر می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. کاهش وزن علامت خطر است و بیمار باید تحت بررسی‌های بیشتر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha