کارشناس حوزه تعرفه های پزشکی با انتقاد از پایین بودن نرخ تعرفه های پزشکی در کشور، گفت:«متاسفانه تعرفه ویزیت پزشک عمومی در ایران دو دلار است و در بهترین شرایط 3 و نیم دلار برای فوق تخصص ها است این در حالی است که تعرفه ویزیت در افغانستان و عراق و کشورهای همسایه 40 دلار و 50 دلار و 80 دلار است.»

تعرفه ویزیت دو دلاری در ایران! / پزشکان عراقی و افغانستانی از پزشک ایرانی بیشتر درآمد دارند

سلامت نیوز: کارشناس حوزه تعرفه های پزشکی با انتقاد از پایین بودن نرخ تعرفه های پزشکی در کشور، گفت:«متاسفانه تعرفه ویزیت پزشک عمومی در ایران دو دلار است و در بهترین شرایط 3 و نیم دلار برای فوق تخصص ها است این در حالی است که تعرفه ویزیت در افغانستان و عراق و کشورهای همسایه 40 دلار و 50 دلار و 80 دلار است.»


 دکتر محمد مهدی مطهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره پایین بودن نرخ تعرفه های پزشکی در کشور، گفت:« درامریکا و اروپا پزشک تنها با ویزیت پنج بیمار 200 دلار دریافت می کند اگر شرایط برای پزشکان ایرانی هم به همین صورت باشد طبیعتا پزشکی ایرانی هم به مطالعه تخصصی خود می رسد و هم کیفیت کارش بالا می رود متاسفانه تعرفه ویزیت پزشک عمومی در ایران دو دلار است و در بهترین شرایط 3 و نیم دلار برای فوق تخصص ها است این در حالی است که تعرفه ویزیت در افغانستان و عراق و کشورهای همسایه 40 دلار و 50 دلار و 80 دلار است.»


در فضای مجازی به پزشکان بد و بیراه می گویند!
وی گفت:« جامعه پزشکی با غیرواقعی بودن تعرفه ها در واقع مالیاتش را می دهد ولی این را هیچ وقت حساب نمی کنند. وقتی در پست های اینستاگرامی از تعرفه های پزشکی صحبت می شود هزاران نفر می آیند کامنت می گذارند و به جامعه پزشکی بد و بیراه می گویند که چرا رایگان کار نکردند در حالی که همان ها حتی حاضر به تخفیف یک هزارتومانی در شغل خود نیستند ولی از جامعه پزشکی و پزشک توقع دارند کار رایگان کنند و کار رایگان پزشک می شود ارزش! همین که یک پزشک بخواهد حق ویزیت قانونی خود را بگیرد این در جامعه یک عمل بد محسوب می شود که متاسفانه این مسئله ناشی از تبلیغات رسانه ای بر علیه پزشکان و از طرف دیگر عدم پشتیبانی و روشنگری سازمان های صنفی برای مردم است.»


لزوم افزایش بودجه بیمه ها برای واقعی شدن تعرفه ها
وی درباره اینکه واقعی شدن تعرفه ها موجب افزایش پرداخت از جیب مردم می شود، گفت:« بله این درست است ولی چرا بیمه ها ناتوان هستند؟ چرا بیمه ای که میلیاردها تومان صرف بریز و بپاش می کند این پول ها نباید برگردد به آن جایی که باید باشد؟ چرا پول هایشان صرف ساختمان سازی و تغییر دکوراسیون های مداوم می شود؟ چرا بودجه بیمه ها باید کم باشد؟ باید بودجه بیمه ها افزایش پیدا کند تا مردم بتوانند خدمات دریافت کنند.»


دکتر مطهری گفت:« افزایش پرداخت از جیب مردم با واقعی شدن تعرفه ها درست است ولی شما فرض کنید می خواهید به یک مقصدی بروید می توانید با مینی بوس بروید یا با آژانس بروید یا با ماشین شخصی بروید هزینه همه اینها فرق می کند. واقعیت این است که در بخش دولتی با تعداد زیاد و حتی شاید بیش از حد پزشک متخصص در بسیاری از شهرها مواجه هستیم. در اکثر شهرها در کلینیک های ویژه دانشگاه ها تعداد بسیار زیادی از پزشکان با تعرفه دولتی دارند مشغول به خدمت هستند بنابراین افرادی که قادر به پرداخت هزینه های بخش خصوصی نیستند می توانند از امکانات دولتی استفاده کنند این مشکلی برای کسی ایجاد نمی کند.»


وی افزود:« ای کاش دولت به جای اینقدر سرک کشیدن غیرمنطقی بر بخش خصوصی می امد بخش دولتی را فعال تر می کرد و پزشکان بخش دولتی را دلگرم تر می کرد از حق پزشکان دولتی و جیب آنها اینقدر برداشت نمی کرد طبیعتا مردم می توانستند خدمات بهتری را در بخش دولتی بگیرند و بخش خصوصی بماند برای افرادی که وضع مالی بهتری دارند این مشکلی است که سالیان سال بعد از انقلاب در کشور به خاطر نظارتی که دولت می خواهد بر سیستم پزشکی کند ایجاد شده است.»


پول ویزیت پزشک به اندازه خرید چیپس و پفک است!
دکتر مطهری درباره اینکه تعرفه های غیرواقعی چه آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت، گفت:« تعرفه غیرواقعی کیفیت ارائه خدمات را پایین می آورد و کارهای بدون داشتن لزوم واقعی انجام می شود و ارائه خدمات غیرضروری افزایش پیدا می کند همچنین کلاهبرداری و شیادی و کارهایی که در شان جامعه پزشکی نیست ممکن است انجام شود از آن طرف هزینه های بیمه ها را هم زیاد می کند. شاهد بودم پول ویزیت پزشک به اندازه یک چیپس و پفکی است که بیمار کنار درمانگاه می خرد و یک دفعه می بینید که بیمار 5 بار به پزشکان مختلف برای یک بیماری مراجعه کرده است در حالی که با اولین ویزیت ممکن بود مشکلش حل شود.»


گرایش بیشتر پزشکان به کارهای زیبایی و تزریق ژل و بوتاکس
وی افزود:« بنابراین به دلیل تعرفه غیرواقعی و ارزان ممکن است از جانب مردم مورد سواستفاده قرار گیرد و بیماران برای یک سرماخوردگی ساده به فوق تخصص مراجعه می کنند از انطرف هم جامعه پزشکی را مجبور به انجام کارهایی که نباید، می کنند. از طرف دیگر به دلیل تعرفه غیرواقعی پزشک مجبور است تعداد بیماران بیشتری را ویزیت کند که باعث افت کیفیت خدمات می شود و در نهایت به سلامت جامعه آسیب می رسد. این سیکلی است که سالهاست اتفاق می افتد و هرچه زمان می گذرد مشکلات بیشتر می شود و متاسفانه بسیاری از همکاران ما گرایش پیدا می کنند به کارهایی که شاید خیلی در شان آنها نباشد و درمان را کنار می گذارند و می روند به سراغ کارهایی که درآمد بیشتری دارد .»


عدم گرایش پزشکان به رشته های مادر
وی در ادامه گفت:« فکر می کنید چرا اینقدر همکاران ما دنبال کارهای زیبایی و تزریق ژل و بوتاکس هستند؟ اگر تعرفه ها واقعی بود بسیاری از این پزشکان بیشتر به کار درمانی دل می سپردند. در حال حاضر متاسفانه پزشکان به رشته هایی که بیشتر با درمان مردم مرتبط است و رشته های مادر است گرایشی ندارند و علت آن هم تعرفه های غیرواقعی است از آن طرف دیگر این رشته ها رشته های بسیار پرریسکی هستند و پزشکان نمی‌خواهند درگیر پزشکی قانونی و شکایت بیماران شوند از آن طرف کارهای راحت تر با درآمد بیشتر وجود دارد و اینها آسیب هایی است که تعرفه غیرواقعی به دنبال دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر حیدریان IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    4 0
    حرف دلم رو زدین