سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 321575

محققان دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه کلمبیا به این نتیجه رسیده اند که استرس روانی با سفید شدن مو مرتبط است.

استرس مو را سفید می‌کند

سلامت نیوز:محققان دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه کلمبیا به این نتیجه رسیده اند که استرس روانی با سفید شدن مو مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برای اولین بار مطالعه‌ای توسط محققان دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه کلمبیا صورت گرفت که نشان داد؛ استرس روانی با سفید شدن مو در انسان مرتبط است. پس از تجزیه و تحلیل صد‌ها پروتئین در داخل مو، آن‌ها به یک ارتباط بین مو‌های سفید و پروتئین‌های بیشتر مرتبط با میتوکندری پی بردند که نشانگر مصرف انرژی و استرس متابولیک است.


محققان با استفاده از یک مدل ریاضی برای گسترش یافته‌های خود در افراد و سنین بیشتری، متوجه شدند که رنگ مو را می‌توان با آزاد شدن استرس بازیابی کرد، یافته‌ای که با مطالعه اخیر روی موش‌ها که نشان می‌دهد سفیدی ناشی از استرس دائمی است، در تضاد است.


نویسنده ارشد این مطالعه که در ۲۲ ژوئن در eLife منتشر شد، مارتین پیکارد، می‌گوید: این یافته‌ها مهم‌تر از تایید گمانه‌زنی‌های قدیمی در مورد اثرات استرس و استرس بر رنگ مو هستند، زیرا درک مکانیسم‌هایی که به مو اجازه می‌دهد تا رنگ اولیه خود را پس از آن بازگرداند.


خاکستری شدن می‌تواند سرنخ‌هایی از رابطه پیری بدهد. داده‌های ما به شواهد رو به رشدی اضافه می‌کنند که نشان می‌دهد پیری انسان یک فرآیند بیولوژیکی خطی و ثابت نیست اما می‌تواند حداقل تا حدی متوقف شود یا حتی موقتاً معکوس شود.


با وجود این که استرس موجب تسریع سفیدی مو می‌شود، پس از رهایی از استرس امکان بازگشت رنگ طبیعی مو وجود دارد. در واقع محققان توانستند در بین مو‌های دواطلبان مو‌هایی را بیابند که به طور طبیعی رنگ خود را به دست آورده‌اند و زمانی که این تغییر رنگ با سابقه استرس داوطلبان مورد مقایسه قرار گرفت، مشخص شد تغییر رنگ مو‌ها از سفید به رنگ طبیعی با حذف عامل استرس آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha