سلامت نیوز: با توجه به آغاز تزریق دوز سوم به عنوان دوز تکمیلی و دوز بوستر سوالات متعددی در خصوص این دوز و شرایط آن پیش آمده است. در حالی که برخی از افراد هر دو دوز واکسن خود را از یک نوع واکسن دریافت کرده‌اند و حال برای دوز سوم به مشکلاتی همچون عدم موجودی واکسن و عدم ورود آن به کشور و یا اکسپایر شدن واکسن‌های موجود برخورده‌ و آنها را دچار سردرگمی کرده است. لذا این پرسش به وجود می‌آید که این افراد برای دوز سوم خود در صورت نبود واکسنی که در نوبت‌های اول و دوم دریافت کرده‌اند چه واکسن مناسبی تزریق کرده و فواصل این دوزها با توجه به نوع واکسن به چه ترتیب باشد؟

آنچه باید در مورد تزریق دوز سوم واکسن کرونا بدانیم

سعید تاملی کارشناس نظام سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت‌نیوز در رابطه با تفاوت دوز تکمیلی و دوز بوستر واکسن کرونا، اظهار کرد: دوز سوم در واکسن‌هایی که پایه ساخت آن‌ها ویروس کشته است مثل سینوفارم و برکت، دوز تکمیلی محسوب می‌شود اما دوز بوستر به معنای یادآور در واکسن‌هایی مانند اسپوتنیک و آسترازنکا است که بر پایه آدنوویروس تولید شده‌اند.

وی همچنین در مورد تفاوت فاصله تزریق دوز سوم به عنوان دوز تکمیلی و بوستر نیز گفت: در نوع اول که پایه ساخت واکسن ویروس کشته شده است مانند سینوفارم و برکت بهترین زمان شش ماه بعد از تزریق دوز سوم است اما این دوز کمی زودتر از شش ماه هم قابل تزریق است. اما دوز سوم به عنوان بوستر در واکسن‌هایی که بر پایه آدونویروس است مثل اسپوتنیک و آسترازنکا بهترین زمان چهار ماه است اما همچنان کمی زودتر از چهارماه هم قابل تزریق است.

مشاور سابق وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که با توجه به دریافت برکت یا سینوفارم به عنوان دوز اول و دوم، آیار برای دوز سوم یا بوستر امکان دریافت آسترانزکا را دارند، گفت: بله می‌توانند اما بهتر است هر کسی برای دوز سوم همان واکسنی را دریافت کند که در دو دوز قبلی دریافت کرده است.

و همچنین در مورد عوارض واکسن‌های کرونا به ویژه واکسن آسترازنکا که در اوایل تزریق خود با برخی عوارض مواجه شد، گفت: به هر حال تمام داروها ممکن است عوارضی داشته باشد نه تنها این واکسن که هیچ کدام از واکسن‌های موجود از این قاعده استثنا نیستند. عوارض روی هر شخص می‌تواند متفاوت باشد اما تا به حال عوارض کشنده‌ای نداشته است و این در شرایطی که بیماری می‌تواند چنین تبعاتی داشته باشد ما را به دریافت واکسن وادار می‌کند.

تأملی همچنین در رابطه با واکسن‌های تزریق شده در ایران که مورد تأیید برای مسافرت به خارج از کشور است نیز گفت: خوشبختانه چند روزی است که کشور کانادا برای ورود به کشور واکسن سینوفارم را قبول کرده است و امیدواریم که به مرور سفرهای برون مرزی با تزریق واکسن سینوفارم به سایر کشورها پذیرفته شود.

وی همچنین در مورد صحت ادعای اتمام ذخایر موجود آسترزنکا در کشور نیز اظهار کرد: واکسن‌های موجود واکسن‌هایی اهدایی بودند که کشورها باهم تبادل می‌کردند به همین خاطر بسیاری از این واکسن‌ها دیگر خریداری نشدند.

تأملی با بیان اینکه تغییری در موعد تزریق سوم با توجه به انقضای واکسن‌ها ایجاد نشده است، اظهار کرد:  در خصوص زمان دریافت دوزهای مختلف نمیتوانیم از اصول تخطی کنیم و افراد هم نباید به خاطر این موضوع و این نگرانی برای تزریق این دوز عجله کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha