سلامت نیوز: دقیقا سه ماه قبل و در تاریخ ۶ آبان ۱۴۰۰ تعداد ۳۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر دو نوبت واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده بودند و اگر در این زمینه به درستی عمل می‌شد، با فاصله سه ماه از تزریق، تقریبا همین میزان باید سه دوز واکسن را تا امروز تزریق می‌کردند.

چرا وزارت بهداشت در تزریق دوز سوم واکسن کرونا موفق نبود؟

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا ۶ بهمن ماه، فقط ۱۵ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۴۱۷ نفر سه دوز واکسن کرونا را در کشور تزریق کردند.

این یعنی تاکنون نیمی از افرادی که سه ماه از تزریق دوز دوم آن‌ها گذشته، دوز سوم را حداقل در این بازه زمانی سه ماهه مشخص، تزریق کرده‌اند.

عدم مراجعه ۶ میلیون نفر برای تزریق واکسن کرونا

تفاوت آماری میان تزریق دوز دوم و دوز اول واکسن کرونا و همچنین افراد واجد شرایط تزریق واکسن یا در واقع افراد بالای ۱۲ سال هم قابل توجه است.

محسن زهرایی، رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: متاسفانه شاهدیم نزدیک به ۶ میلیون نفر از افراد واجد شرایط، برای تزریق واکسن مراجعه نکرده و همچنین نزدیک به ۶.۵ تا ۷ میلیون نفر هم نوبت اول را تزریق کرده، اما برای تزریق نوبت دوم تاخیر دارند.

وی افزود: واکسن یکی از موثرترین مداخلاتی است که ما در دسترس داریم و منطق، عقل، شرع و قانون حکم می‌کند که در مقابله با خطر از تمام امکاناتی که وجود دارد، استفاده کنیم. مطالعات مختلف نشان داده که تزریق واکسن هم فرد و هم جامعه را ایمن می‌کند. حتی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، در صورت ابتلا به بیماری، میزان انتشار ویروس در آنها نسبت به افرادی که واکسن نزده‌اند، کمتر است. بنابراین افرادی که واکسن تزریق می‌کنند، علاوه بر خودشان، خانواده، اطرافیان و جامعه را هم ایمن می‌کنند. اومیکرون یکی از مخاطراتی است که مطرح می‌شود. اگر اجازه دهیم که اومیکرون در کشور گردش کند، همواره این خطر وجود دارد که سویه‌های خطرناک‌تری هم ایجاد شوند.

مردم از واکسیناسیون استقبال نمی‌کنند

نکته قابل توجه در هفته‌های اخیر، عدم استقبال از تزریق واکسن کرونا است. موضوعی که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

زهرایی با بیان این‌که استقبال مردم از واکسیناسیون علیه کرونا مقداری کُند شده است، گفت: در اوایل شهریور که اوج سرعت واکسیناسیون بود، روزانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن تزریق می‌کردیم. درحالی که اکنون آمار تزریق روزانه متوسط ۵۲۰ هزار دوز است. بنابراین پایگاه‌های واکسیناسیون کم‌نشده و پرسنل هم در خدمت مردم هستند، اما مراجعه کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۹ نوع واکسن در کشور وجود دارد که چهار نوع وارداتی و پنج نوع تولید داخلی است. هموطنان می‌توانند لیست خوبی از واکسن را تزریق کنند.

زهرایی درباره وضعیت استقبال مردم از تزریق دوز سوم نیز گفت: چند ماه است که اعلام کرده‌ایم افرادی که سه ما از تزریق نوبت دوم‌شان گذشته، برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند، اما ۱۳ میلیون نفر هنوز برای دریافت نوبت سوم مراجعه نکرده‌اند. این نشان می‌دهد که داریم کمی ساده‌انگاری می‌کنیم و این تعلل در مراجعه ممکن است کار دستمان دهد.

خیز ششم کرونا آغاز شد

ماجرای عدم استقبال از تزریق دوز سوم واکسن کرونا در شرایطی اتفاق افتاده که بر اساس نمودارها، خیز ششم کرونا در کشور آغاز شده و تنها راه مقابله با آن، تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی است.

این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کمتر از ۶۰ درصد گزارش شده و تزریق دوز سوم واکسن کرونا هم تعریف چندانی ندارد.

خیز ششم کرونا در کشور آغاز شده و شهرستان اردکان در استان یزد اولین شهری است که پس از ۴۷ روز عاری بودن نقشه ایران از وضعیت قرمز کرونایی به این وضعیت رسیده و هم زمان ۸ شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

کاشان در استان اصفهان، فردوس در استان خراسان جنوبی، تربت حیدریه در استان خراسان رضوی، بستک در استان هرمزگان، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد در استان یزد در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

همچنین ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند و مراکز استانی مانند تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد از وضعیت آبی خارج شده و دارای وضعیت زرد کرونایی هستند.

این در حالی است که شاخص رنگ بندی کرونایی همچنان وضعیت بستری است و تاثیر اومیکرون در نمودار بیماران سرپایی کاملا قابل مشاهده است.

در عین حال، حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: با توجه به مطالعاتی که در مورد اثرات واکسیناسیون انجام شده، توصیه کمیته علمی این است که مردم سریعا نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، زیرا تزریق دوز سوم می‌تواند بیش از ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستان‌ها پیشگیری کند.

همچنین بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت نیز اظهار کرد: متاسفانه آن‌طور که ما فکر می‌کردیم از تزریق دوز سوم استقبال نشده و نزدیک به ۲۱ تا ۲۲ درصد واکسیناسیون دوز سوم انجام شده است؛ تزریق دوز سوم باید به سرعت انجام شود، زیرا ما نگران شیوع سویه اومیکرون هستیم.

وزیر بهداشت افزود: در چند روز اخیر تعداد بیماران سرپایی کرونا در کشور تقریبا ۴ برابر افزایش پیدا کرده که نگرانی زیادی برای ما ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه موفق نبوده است. مواردی مانند عدم موفقیت برای تشویق جامعه به تزریق دوز سوم و عدم انجام اقدامات فرهنگی مناسب در این راستا، عدم موجودی واکسن‌هایی که از طرف جامعه استقبال شده مانند آسترازنکا و پاستوکووک پلاس و خیال راحت جامعه به واسطه کاهش قابل توجه فوتی‌های روزانه، در زمینه استقبال کم از تزریق دوز سوم واکسن کرونا موثر است.

تاکید رییس جمهوری بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا

نکته جالب توجه این‌که رییس جمهوری هر هفته بر اهمیت تزریق دوز سوم و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کند.

سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: حفظ، صیانت و بهبود هرچه بیشتر وضعیت بهداشتی موجود ضروری است. همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی با دقت مراعات شود، تداوم کنترل‌های دقیق و توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضروری است.

وی افزود: رسانه‌ها اهمیت دریافت دوز سوم واکسن کرونا در صیانت از جان مردم را برای افکار عمومی تبیین کنند.

رییسی تاکید کرد: دستگاه‌های مختلف موضوع رعایت و نظارت بر اجرای اصول بهداشتی و تردد مسافر از تمامی مرزها را با جدیت کنترل کنند.

مازندرانی‌ها رتبه اول در تزریق سه نوبت واکسن

بر اساس آمارهای مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، استان مازندران با ۳۱ درصد تزریق سه نوبت واکسن کرونا در این زمینه رتبه اول را داشته و استان سیستان و بلوچستان با ۱۲ درصد رتبه آخر را در زمینه تزریق سه نوبت واکسن کرونا در جمعیت هدف بالای ۱۲ سال و تا ۶ بهمن ماه در اختیار دارند.

این آمار در میان حدود ۱۵ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر از کسانی که نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، استخراج شده است و همچنان با آمار کسانی که دو نوبت واکسن را زدند، فاصله بسیار زیادی دارد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در شرایط حاضر تمام همت خود را برای تشویق جامعه جهت تزریق دوز سوم واکسن کرونا بگذارد و دست از اقدامات حاشیه‌ای بردارد. تمرکز بر اقدامات فرهنگی و اجتماعی از جمله مواردی است که وزارت بهداشت می‌تواند در شرایط حاضر انجام دهد. رسانه‌ها در تمام دو سال اخیر در مسیر تشویق جامعه به رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و ارائه توصیه‌های بهداشتی تلاش کردند و همراهی وزارت بهداشت در این مسیر تنها خواسته رسانه‌ها محسوب می‌شود.

در شرایطی که ابتلا به کرونا به طور روز افزون و به شکل انفجاری در حال افزایش است، تامین واکسن‌هایی که مورد استقبال جامعه است، باید در دستور کار قرار گیرد. این در شرایطی است که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا دو رقمی شده و تقریبا روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر از هموطنان ما به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند و از فوتی‌های روزانه سه رقمی فاصله گرفته‌ایم. هرچند از دست دادن حتی یک نفر جای اندوه فراوان دارد، اما می‌توان تعداد فوتی‌های روزانه را باز هم کمتر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha