دو محیط بان استان خراسان رضوی در حین تعقیب شکارچیان غیرمجاز "هوبره" در مناطق ناهموار سیرخون خواف از موتورسیکلت سقوط کرده و زخمی شدند. حال یکی از محیط بانان وخیم است.

محیط بانان خراسان رضوی برای مقابله با شکار هوبره زخمی شدند/حال یکی از محیط بانان وخیم است

سلامت نیوز-*الهه موسوی: دو محیط بان استان خراسان رضوی در حین تعقیب شکارچیان غیرمجاز "هوبره" در مناطق ناهموار سیرخون خواف از موتورسیکلت سقوط کرده و زخمی شدند. حال یکی از محیط بانان وخیم است.

به گزارش سلامت نیوز، روز گذشته دو محیط بان خراسان رضوی پس از رسیدن گزارشی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز شکار "هوبره" و تله گذاری جهت زنده گیری این گونه در خطر انقراض، در منطقه حفاظت شده سیرخون خواف، به منطقه اعزام شدند .


محیط بانان پس از چند دقیقه انتظار متوجه حضور یک دستگاه موتورسیکلت با دو سرنشین در آن محدوده شدند. اما متخلفان به محض مشاهده حضور ماموران محیط زیست و محیط بانان خود را در میان تاغ زارها مخفی کردند.


محیط بان و همیار محیط بان منطقه، با توجه به اطلاع از وجود تله های دیگر در این منطقه پرفراز ونشیب، به پایش خود ادامه دادند که در حین این عملیات کاوش، همیار محیط بان عبدالاحد سربوزی، از موتورسیکلت به پایین پرت شده و از ناحیه سر به شدت مجروح شد. در همین حین محیط بان حمیدرضا عظیم پور پس از مشاهده گرد و خاک به سرعت قصد رساندن خود به همکار مصدومش را داشت که خود نیز از موتور سیکلت به زمین پرت شده و مصدوم شد.


به گفته مسوولان محیط زیست خراسان رضوی، مصدومان هم اکنون در بیمارستان شهرستان تربت حیدریه تحت مداوا بوده و با توجه به ضربه و جراحات وارد شده به همیار محیط بان عبدالاحد سربوزی، او هم اکنون در آی سی یو بیمارستان بستری و حال او به شدت وخیم اعلام شده است .همچنین محیط بان حمیدرضا عظیم پور با درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شده و حال عمومی او خوب و رو به بهبودی گزارش شده است. تحقیقات برای دستگیری متخلفان شکار و صید هوبره همچنان ادامه دارد .

نبود آموزش به جوامع محلی، مشکل معیشت حاشیه نشینان مناطق طبیعی و نیز فقدان حمایت های کامل قانونی از محیط بانان و جنگل بانان در ایران، از عوامل اصلی زخمی و شهید شدن حافظان طبیعت ایران است.

هوبره از پرندگان مهاجر و در حال انقراض است که مورد حمایت بین‌المللی قرار دارد و شکار آن ممنوع است. زیستگاه این پرنده مهاجر، دشت‌های باز و وسیع منطقه است که متأسفانه توسط افراد سودجو شکار می‌شوند.

هوبره مشتری‌های زیادی در بین عرب‌های ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و اکثر شکارچیان این پرندگان را که به زبان محلی به آن "چرز" می‌گویند برای عرب‌ها شکار می‌کنند و به آنان می‌فروشند.

 به دلیل وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض این پرنده حمایت شده بین‌المللی، شکار غیرقانونی هر قطعه از آن، ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی به دنبال دارد.

*خبرنگار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha